Czy dieta bogata w błonnik wspomaga pracę okrężnicy?

Dodaj do ulubionych

Czy dieta bogata w błonnik wspomaga pracę okrężnicy?  

W ostatniej fazie trawienia resztek pokarmowych, kał gromadzący się w okrężnicy przesuwany jest w kierunku odbytnicy i usuwany z organizmu. Efektywne formowanie kału, na które wpływ ma w znacznej mierze błonnik, to klucz do utrzymania właściwej wydolności okrężnicy. Jak wynika z badań, których rezultaty opisano w wydaniu magazynu "Toxicologic Pathology" z października 2013 roku, dieta bogata w błonnik chroni rzeczony organ i minimalizuje ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych.  

Identyfikacja

Błonnik spożywczy dostępny jest w formie rozpuszczalnej oraz nierozpuszczalnej. Odróżnia je od siebie przede wszystkim struktura ścianek komórkowych. W przypadku błonnika nierozpuszczalnego, zawierają one celulozę, hemicelulozę oraz ligninę, z których żadna nie rozpuszcza się w wodzie. Ściany komórkowe błonnika rozpuszczalnego zwierają pektyny oraz gumy, które to ulegają rozdrobnieniu w kontakcie z wodą. Zdaniem specjalisty ds. medycyny wewnętrznej oraz  gastroenterologii, doktora Franka W. Jacksona, obydwa typy omawianego składnika odżywczego są naszemu organizmowi wręcz niezbędne.

 

Funkcja

Zarówno błonnik nierozpuszczalny jak i rozpuszczalny mają niebagatelny wpływ na funkcjonowanie okrężnicy.  Pierwszy z nich ułatwia formowanie się kału poprzez wchłanianie wody, dzięki czemu stolec jest miękki i zbity, co z kolei ułatwia jego usuwanie. Drugi jest źródłem pożywienia dla bakterii jelitowych przetwarzających resztki pokarmowe.

 

Rodzaj

Właściwie zbilansowana, bogata w błonnik dieta składać się powinna z 20 do 35 gram tego składnika dziennie w stosunku trzy do jednego na korzyść błonnika rozpuszczalnego w wodzie. Jak twierdzi doktor Sharon E. Griffin, specjalista  ds. żywienia i fizjologii, doskonałym źródłem nierozpuszczalnego w wodzie błonnika są produkty pełnoziarniste. Rozpuszczalny jego odpowiednik znajdziemy w nieobranych owocach i warzywach (w szczególności jabłkach, pomarańczach oraz marchewkach), jak też w owsiance, jęczmieniu, oraz warzywach strączkowych (fasola, groch czy soczewica). Zdaniem Jackson, najkorzystniejsze dla okrężnicy są trzy rodzaje rozpuszczalnego błonnika: inulina, oligofruktoza oraz galaktooligosacharydy. Obfitują w nie na przykład cebula, banany, szparagi oraz bataty.  

 

Wpływ na organizm

Regularne wypróżnianie zapobiega zaleganiu resztek pokarmowych w okrężnicy. Bogata w błonnik dieta pozwala żołądkowi funkcjonować prawidłowo oraz stymulować usuwanie kału z okrężnicy. Dzięki temu minimalizowane jest ryzyko zaparć, hemoroidów, syndromu jelita drażliwego, czy w końcu pojawianiu się zrostów okrężnicy spowodowanych nadmiernym naciskiem wywieranym na jej ścianki.  

 

Informacje dodatkowe

Należy unikać postrzegania programu żywieniowego obfitującego w błonnik za jedyny sposób zapobiegania potencjalnemu nowotworowi okrężnicy. Warto skonsultować się z lekarzem i ewentualnie wykonać badania specjalistyczne rzeczonego organu. Mimo, że odpowiednia dieta zapewni właściwą kondycję całego układu pokarmowego, może ona okazać się niewystarczająca jeżeli chodzi o przeciwdziałanie nowotworom. Ostrzeżenie takie przedstawiono w raporcie opublikowanym przez ekspertów z Wydziału Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Harvard.  

Autor: Adam Nelson

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑