Czy lepiej robić ciepłe, czy zimne okłady na bóle mięśni po dużym wysiłku?

Pytanie

Andrzej Seweryn, Płock

 Czy lepiej robić ciepłe, czy zimne okłady na bóle mięśni po dużym wysiłku?

Odpowiedź

Ekspert mgr Anna Ścisłowska

Witaj Sewerynie!

Lód jest zazwyczaj stosowany jako pierwszy przy pozbywaniu się bólu mięśni. Pomaga on zredukować ból, zmniejszy obrzęk oraz stan zapalny. Zimno obkurcza naczynia krwionośne, co zmniejsza przepływ krwi do poszkodowanego obszaru. 

Nigdy jednak nie stosuj lodu bezpośrednio na skórę. Owiń torebkę z lodem wokół lekkiego ubrania i dopiero obłóż nim mięśnie - na jakieś dziesięć minut. Możesz stosować okłady z lodu przez wiele dni, ale po dziesięciu minutach sprawdzaj, czy zbytnio nie wychłodziłeś danego miejsca.

Ciepło stosuje się przy urazach bezobrzękowych i bez stanu zapalnego. Ciepło rozszerza naczynia krwionośne, co poprawia krążenie krwi. Sprawia więc, że dane miejsce jest dobrze ukrwione. Ciepło może być stosowane zarówno na chroniczne rany, jak i na bóle mięśniowe. Polecane jest przed ćwiczeniami, by stymulować krążenie i pomóc mięśniom się przygotować na wysiłek fizyczny. Ciepło, tak jak zimno, nie powinno bezpośrednio działać na skórę i nie powinieneś go stosować przed czas dłuższy, niż dziesięć-piętnaście minut na raz.

Zawsze kontaktuj się ze swoim lekarzem w sprawie leczenia - szczególnie, gdy stan urazu się pogarsza.



Back to Top ↑