Tętno a efektywne spalanie tłuszczu - Kiedy spalamy tkankę tłuszczową?

Słyszałam kiedyś, że uprawianie aktywności fizycznej o niskiej intensywności pozwala spalić więcej tłuszczu i jednocześnie mniej kalorii niż trening o wysokim stopniu zaawansowania. Który ze wspomnianych typów ćwiczeń pozwoli mi szybciej zrzucić na wadze?

W przypadku treningu o niższej intensywności, mięśnie spalają więcej tłuszczów niż węglowodanów, jednakże może się to nie przekładać na bardziej zauważalną ilość zredukowanych kalorii, zwłaszcza w porównaniu z ćwiczeniami o wysokiej intensywności. Fakt ten jest niezwykle istotny i musimy o nim pamiętać uprawiając aktywność fizyczną. Poniżej znajdziesz informacje, które pozwolą Ci lepiej zrozumieć omawiany mechanizm.

Tętno a efektywne spalanie tłuszczu 

Od wielu lat pokutuje teoria, która mówi, że przy wysiłku o niskiej intensywności spala się więcej tłuszczu, niż przy wysiłku o wysokiej intensywności

1. Efekty wysiłku fizycznego zauważysz szybciej w przypadku, gdy mięśnie spalać będą tłuszcz, nie natomiast węglowodany. Dzieje się tak dlatego, że na te pierwsze składa się więcej kalorii (dziewięć kalorii na gram przy czterech w przypadku węglowodanów).

2. Mięśnie potrzebują więcej tlenu, by skutecznie spalić tkankę tłuszczową, ponieważ tłuszcz jest gęstszy niż węglowodany.

3. W przypadku uprawiania treningu o wysokiej intensywności, do mięśni trafia mniej tlenu, a ty zauważyć możesz u siebie objawy zadyszki. Kiedy tak się dzieje, oznacza to, że doprowadziłaś swój organizm do deficytu tlenowego, a twoje ciało zaczyna sięgać po magazynowane w ciele węglowodany, ponieważ ich przetworzenie wymaga mniejszej ilości tlenu.  

Naukowcy zauważyli, że ćwicząc z niewielką intensywnością spalamy więcej tłuszczu i mniej kalorii. Można to zobrazować na następującym przykładzie. Załóżmy, że uprawiasz trening na bieżni przez godzinę z prędkością 5 kilometrów na godzinę, natomiast waga twojego ciała to 70 kilogramów. Podczas jednej godziny spalisz około 300 kalorii, natomiast przy treningu z prędkością 7 kilometrów na godzinę - już 400. Załóżmy, że 70 % spalanych kalorii to tłuszcz. Jako, że .70 x 300, otrzymujemy wynik 210 kalorii pochodzących z tłuszczu. Przy założeniu, że podczas ćwiczeń z prędkością 7 kilometrów na godzinę tracimy 60 procent kalorii z tłuszczu, wynik przeprowadzonych obliczeń wyniesie 240 kalorii. Jak więc widać, trenując intensywniej spalamy mniej kalorii , jednakże więcej tłuszczu.  

 

Trening o jakiej intensywności będzie dla nas najlepszy?

Poszukując odpowiedniego typu treningu, który to pomógłby ci schudnąć szybciej, pamiętaj, że niezależnie od rodzaju ćwiczeń musisz dostarczać organizmowi mniej kalorii niż ich spalasz. Nawet jeżeli regularnie biegasz na długie dystanse, nie spalisz tkanki tłuszczowej jeżeli przyjmować będziesz więcej energii z pożywieniem niż twoje ciało będzie w stanie spalić. Niezależnie od rodzaju stosowanego programu treningowego, musisz pamiętać o tej zasadzie. Niemalże każda aktywność fizyczna ułatwi ci utrzymanie zadowalającej sylwetki, zwłaszcza w porównaniu z siedzącym trybem życia…jednakże jeżeli przyjmować będziesz mniej kalorii niż potrzebuje ich twoje ciało, skuteczność wysiłków treningowych  znacznie wzrośnie.  

 

Podsumowując, zachęcamy wszystkich naszych czytelników do maksymalizacji wysiłków mających na celu spalenie jak największej ilości kalorii podczas treningu. Pamiętajmy jednakże, aby nie doprowadzać ciała na skraj wycieńczenia, jako że może to poskutkować urazem. Pragniemy także nadmienić, że każdy typ treningu pozwala nie tylko spalić kalorie oraz zredukować tkankę tłuszczową, ale także przyczynia się korzystnie do poprawy naszej kondycji ogólnej. Im jest ona lepsza, tym intensywniej będziemy mogli ćwiczyć, a co za tym idzie – szybciej pozbędziemy się niechcianych kilogramów.  

Autor:

mgr Anna Ścisłowska, dyrektor BBPIlatesschool



Back to Top ↑