10 faktów o aktywności fizycznej, które powinieneś wziąć sobie do serca!

Dodaj do ulubionych

10 faktów o aktywności fizycznej, które powinieneś wziąć sobie do serca

Poniżej znajdziesz listę korzyści, które przynieść może twojemu ciału regularny trening

Chciałbyś lepiej wyglądać w pracy? Mniej męczyć się wykonując swoje domowe obowiązki? Spędzać więcej czasu z partnerem? A może od czasu do czasu zjeść niezdrowy smakołyk bez jakichkolwiek konsekwencji?  

Jeżeli na wszystkie pytania odpowiedziałeś twierdząco (a dobrze wiemy, że tak było), to aktywność fizyczna jest właśnie dla ciebie.  

Regularny trening to ogrom korzyści zdrowotnych dla twojego ciała (znacznie wykraczają one poza podstawowe zalety ćwiczeń, takie jak lepsza kondycja czy poprawiona odporność).

Jeżeli poszukujesz motywacji, by zacząć ćwiczyć lub też powrócić do regularnych treningów, oto 10 faktów, które zapewne cię zainspirują i sprawią, że chętniej wstaniesz z fotela.

1. Ćwiczenia poprawiają wydajność mózgu

Jak mówi certyfikowany trener, David Atkinson, ćwiczenia nie tylko zwiększą wytrzymałość ciała, ale także sprawią, że poprawie ulegnie twoja wydajność umysłowa.  

"Wysiłek fizyczny zwiększa poziom energii oraz serotoniny w mózgu, dzięki czemu organ ten działa o wiele sprawniej" powiedział Atkinson, dyrektor Cooper Ventures, filii firmy Cooper Aerobics Center w Dallas.

Trening sprawi, że będziesz miał ochotę przeżyć dzień bardziej produktywnie.

"Nie od dziś wiadomo, że osoby aktywne oraz regularnie uprawiające ćwiczenia fizyczne wykazują się wyższą produktywnością" stwierdził Todd A. Astorino, adiunkt kinezjologii na Uniwersytecie Stanowym w Kalifornii.  

Zwiększona produktywność sprawi, że nie tylko będziesz lepiej wykonywać swoje obowiązki, ale także uprzyjemnisz pracę innych. Nie będziesz bowiem marnotrawił godzin pracy ani rozważał wzięcia urlopu zdrowotnego…wszystko to przełoży się na rozwój przedsiębiorstwa i zadowolenie kadry pracowniczej.  

2. Regularny trening koi stres

Mimo, że sama myśl o ćwiczeniach może cię stresować, kiedy już w pełni zaangażujesz się w aktywność fizyczną, zauważysz, że w twoim codziennym życiu stresu będzie o wiele mniej.  

"Dzięki ćwiczeniom nasz organizm relaksuje się, a umysł wypoczywa" powiedział Cedric Bryant, główny fizjolog Amerykańskiej Rady ds. Aktywności Fizycznej. Dodał on także, że ćwiczenia z całą pewnością poprawią nasz humor oraz przeciwdziałać będą depresji.  

Musisz też wiedzieć, że zmniejszony poziom stresu wpłynie korzystnie nie tylko na ciebie ale i na całe twoje otoczenie. W sytuacji, gdy jesteś mniej zestresowany, zauważalnie rzadziej będziesz się irytować, co z kolei pozytywnie wpłynie na relacje z partnerem, dziećmi oraz współpracownikami.  

3. Aktywność fizyczna dodaje energii

Wydawać się to może zaskakujące, ale nawet trzydziestominutowy trening z rana może sprawić, że cały twój dzień będzie o niebo lepszy. Kiedy do twojego krwioobiegu dostanie się więcej endorfiny, poczujesz zastrzyk energii, który pozwoli ci lepiej przeżyć resztę dnia.  

Co więcej, gdy poprawisz swoją wytrzymałość oraz odporność, o wiele łatwiej będzie ci wykonywać codzienne obowiązki, takie jak noszenie zakupów czy wchodzenie po schodach. Twoje rezerwy energetyczne zostaną w zauważalnym stopniu powiększone.

Klienci Atkinsona często mówią, że czują się oni zbyt wycieńczeni, by ćwiczyć. Ekspert odpowiada w takim przypadku, że początkowo ćwiczenia sprawią, że odczuwać będziemy nieco większe zmęczenie, stan ten jednakże szybko odejdzie w niepamięć.  

Zmęczenie fizyczne po treningu różni się diametralnie od codziennego wyczerpania. Kiedy już twoje ciało przyzwyczai się do wysiłku, będziesz miał więcej energii niż kiedykolwiek wcześniej.


4. Zawsze znajdzie się czas na krótki trening!

Atkinson uważa, że kluczem do sukcesu jest lepsze spożytkowanie wolnego czasu.

Zabierz dzieci do parku lub na wycieczkę rowerową. Dzięki temu nie tylko poprawisz swoją kondycję ale i spędzisz czas z rodziną. Możesz też wybrać się na wycieczkę pieszą, do pływalni, pobawić się z dziećmi w chowanego, zbijaka, czy podchody…lista możliwości zdaje się nie mieć końca!  

Zapomnij także o konieczności regularnego odwiedzania siłowni i wykonywania rutynowego zestawu ćwiczeń. Zamiast tego postaraj się rozłożyć aktywność fizyczną na różne pory dnia.

"Każdy z nas ma choćby odrobinę wolnego czasu" mówi Atkinson. "Każdy jest w stanie wygospodarować 10 minut, by poskakać na skakance, a czasem – 20 minut, by przejść się na spacer lub wykonać krótką przebieżkę."

Wykonywanie 15-20 minutowych serii ćwiczeń w przeciągu dnia jest tak samo korzystne jak długotrwały, jednorazowy trening. Odkurzanie domu, przejażdżka na rowerze z dziećmi, czy też wieczorny spacer są typami aktywności, których potrzebujesz i których nie powinieneś sobie odmawiać.

Wedle najnowszych wytycznych zdrowotnych rządu Stanów Zjednoczonych, aby zrzucić zbędne kilogramy oraz utrzymać odpowiednią sylwetkę niezbędne jest uprawianie aktywności fizycznej przez 60 minut dziennie. Pół godziny całkowicie jednakże wystarczy, aby podreperować kondycję oraz w pełni wykorzystać potencjał jaki oferują ćwiczenia.

5. Ćwiczenia pozwalają zacieśniać relacje międzyludzkie

Pomyśl także jak korzystne ćwiczenia mogą odbić się na twoich relacjach z żoną, siostrą, czy też znajomym, z którym spotykasz się raz w tygodniu.

Astorino uważa także, że aktywność fizyczna sprawia o wiele więcej frajdy jeżeli możemy uprawiać ją w doborowym towarzystwie. Warto więc zabrać żonę na spacer po obiedzie. Z siostrą lub znajomym umów się z kolei na mecz tenisa lub też na aerobik.

Jak podkreśla Astorino, osoby mające regularnego partnera do ćwiczeń chętniej podporządkowują się wytycznym swojego programu ćwiczeniowego oraz łatwiej osiągają założone cele treningowe.

"Jeżeli chcesz zrzucić na wadze i poprawić swoją kondycję, potrzebujesz wsparcia innych" mówi Astorino.

6. Ćwiczenia pozwalają uniknąć groźnych chorób

Badania wskazują, że ćwiczenia pozwalają zapobiegać chorobom serca, zawałom, podwyższonemu ciśnieniu krwi, podniesionemu cholesterolowi, cukrzycy typu 2, artretyzmowi, osteoporozie oraz utracie masy mięśniowej.  

Aktywność fizyczna zmniejsza także dotkliwość niektórych symptomów procesu starzenia się organizmu.  

"Z uwagi na fakt, iż ćwiczenia fizyczne wzmacniają mięśnie oraz stawy, jesteśmy w stanie ograniczyć ryzyko, iż zmagać się będziemy z bólami oraz zwyrodnieniami typowymi dla osób starszych, szczególnie jeżeli prowadzimy siedzący tryb życia." twierdzi Bryant.

Jeżeli tylko ćwiczysz w odpowiedni sposób i nadmiernie nie przeciążasz swojego ciała, zwiększyć możesz także wydajność swojego układu odpornościowego, dzięki czemu szybciej pozbędziesz się grypy i przeziębienia.  

"Aktywność fizyczna jest lekiem na niemalże każdy problem zdrowotny" powiedział Byrant.

7. Ćwiczenia zwiększają sprawność serca

Ćwiczenia nie tylko pozwolą uniknąć chorób, ale także wzmocnią twoje serce – najistotniejszy z organów w ciele. Jego właściwa praca znacznie ułatwi ci wykonywanie codziennych obowiązków.  

"Aktywność fizyczna sprawi, że lepiej pracować będzie zarówno twoje serce jak i układ krwionośny " mówi Bryant. "Mięsień sercowy pracować będzie wydajniej i rzadziej będzie się męczyć."

Gdy serce jest wydajniejsze, pompuje ono z każdym uderzeniem większą ilość krwi, dzięki czemu tętno spoczynkowe ulega obniżeniu.

Zaledwie po kilku dniach od momentu rozpoczęcia nowego programu treningowego, twoje ciało przystosuje się do nowego typu aktywności, a jej wykonywanie przychodzić ci będzie coraz łatwiej. Odczuwać będziesz także coraz mniejsze zmęczenie, jak również łatwiej będzie ci oddychać pełną piersią. Co więcej, błyskawicznie znikną bóle mięśni oraz zakwasy.  

8. Dzięki ćwiczeniom będziesz mógł zjeść więcej

Powinieneś także wiedzieć, że twoje mięśnie spalają więcej kalorii niż tkanka tłuszczowa. Oznacza to, że im większe są twoje mięśnie, tym lepiej pracować będzie twój metabolizm w stanie spoczynku. Więcej kalorii spalać będziesz także uprawiając regularnie aktywność fizyczną.

Oznacza to, że skuszenie się raz na jakiś czas na wysokokaloryczne ciastko nie sprawi, że cały twój program dietetyczny legnie w gruzach. Czy oznacza to, że będziesz mógł jeść wszystko na co tylko będziesz miał ochotę? Nie! Jednakże będziesz mógł czasem pozwolić sobie na produkty spożywcze, na które masz prawdziwą chrapkę. Zostaną one w mgnieniu oka przetrawione i przetworzone na energię.  

9. Aktywność fizyczna poprawi twoją sylwetkę i kondycję

Po kilku tygodniach regularnych ćwiczeń na pewno zauważysz, że lepiej układają się na tobie ubrania, a twoja sylwetka przedstawia się bardziej imponująco.  

Zapewne zaobserwujesz także aktywność mięśni, o których nie miałeś pomięcia, zwłaszcza jeżeli rekreacyjnie grasz w golfa, tenisa, czy koszykówkę. Regularne ćwiczenia wzmocnią twoje mięsnie, zwiększą gibkość oraz poprawią twoją ogólną wydolność.  

"Dzięki treningom twoje mięśnie pracować będą znacznie wydajniej, a twoja wytrzymałość zauważalnie wzrośnie" mówi Bryant i dodaje, że dzięki regularnej aktywności fizycznej poprawie ulega także refleks oraz poczucie równowagi.  

10. Utrata zbędnych kilogramów nie powinna być twoim ostatecznym celem

Chęć zrzucenia kilku zbędnych kilogramów jest niejednokrotnie powodem, dla którego wiele osób zaczyna interesować się ćwiczeniami. Pamiętaj jednak, że nie jest to jednak jedyna korzyść wynikająca z uprawiania aktywności fizycznej.  

Bryant uważa, że utrata wagi często promowana jest w sposób zniechęcający do ćwiczeń osoby początkujące. Nie są one zainteresowane kontynuacją programu treningowego, zwłaszcza jeżeli widzą, ze nie przynoszą one szybkich rezultatów.  

"Większą uwagę powinno się przywiązywać do poprawy sprawności umożliwiającej wydajniejsze wykonywania codziennych czynności" mówi Bryant. "To właśnie ta kwestia powinna stanowić motywację do kontynowania ćwiczeń."

Nie ważne więc ile pragniesz zrzucić kilogramów – nie uznawaj tego celu za ten jedyny i ostateczny. Trenuj także po to, by poczuć się lepiej, zwiększyć rezerwy energii lub też ukoić stres. Zauważ jak wiele korzyści może przynieść twojemu ciału aktywność fizyczna!  

"Jeżeli skupisz się nie tylko na utracie wagi ale i na poprawie stanu zdrowia, ćwiczenia szybko przestaną być obowiązkiem, a stanowić zaczną integralną częścią twojego życia." podsumowuje Astorino.

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑