2 minuty spaceru pomagają zniwelować skutki siedzącego trybu życia?

Dodaj do ulubionych

Codzienny dwuminutowy spacer minimalizuje dotkliwość problemów zdrowotnych wywoływanych zbyt długim wykonywaniem różnorodnych czynności w pozycji siedzącej.

Najnowsze badanie dowodzi, że wykonywanie czynności o niskim poziomie skomplikowania, jak na przykład wstanie na kilka minut z fotela w czasie pracy, może nie wystarczyć, by zminimalizować zagrożenia spowodowane siedzącym trybem życia. Okazuje się jednak, że dwuminutowy spacer jak najbardziej może nam pomóc.

Krótki, dwuminutowy spacer może przedłużyć długość naszego życia.  

Badanie przeprowadzone przez ekspertów wskazuje, że czynności o niskim poziomie zaawansowania okazują się niewystarczające w kwestii ograniczania zagrożeń spowodowanych siedzącym trybem życia. Okazuje się jednak, że dwuminutowy spacer jak najbardziej może nam pomóc. Powyższe spostrzeżenia opublikowano w Magazynie Amerykańskiego Stowarzyszenia Nefrologicznego (CJASN).

Rozliczne badania wykazały, iż pozostawanie w pozycji siedzącej przez długi okres czasu może przyczyniać się do zwiększenia ryzyka przedwczesnego zgonu, chorób serca, cukrzycy oraz innych poważnych chorób. Biorąc pod uwagę fakt, iż aż 80 % Amerykanów nie wykonuje nawet zalecanej 2,5 godziny ćwiczeń fizycznych tygodniowo, trudno spodziewać się, że chętnie zaangażują się oni w nową formę aktywności fizycznej.  

Naukowcy z Uniwersytet Nauk o Zdrowiu Utah zdecydowali się poddać analizie korzyści zdrowotne wynikające z wykonywania określonych czynności przez krótki okres czasu. Wykorzystali oni w tym celu dane pochodzące z bazy Narodowego Badania Zdrowia i Żywienia (NHANES) celem sprawdzenia czy niewielki wysiłek fizyczny (na przykład stanie w miejscu) oraz czynności o średnim poziomie intensywności (chodzenie, uprawianie ogródka, sprzątanie) przedłużają spodziewaną długość życia osób spędzających w pozycji siedzącej ponad połowę dnia.  

Ekspertom udało się ustalić, iż czynności o niskim stopniu zaawansowania nie mają korzystnego wpływu na ogólną kondycję organizmu. Niemniej jednak, wysiłek fizyczny o średniej intensywności uprawiany przez dwie minuty wiązał się z 33 % niższym ryzykiem przedwczesnego zgonu.

"Wyniki eksperymentu były dla nas sporym zaskoczeniem, jako że specjaliści najczęściej zalecają wykonywanie ćwiczeń o wysokiej intensywności. To niezwykłe, że aktywność o średnim stopniu zaawansowania również ma swoje korzyści." powiedział autor badania, doktor Srinivasan Beddhu, profesor medycyny wewnętrznej.

Beddhu wyjaśnił, że mniej wymagające czynności, takie jak spacer, również sprawiają, że odpowiednio pożytkujemy nasze rezerwy energetyczne. Nawet krótkie spacery mogą poprawić naszą kondycję, jeżeli tylko odbywamy je regularnie. Zakładając, że funkcjonujemy przez 16 godzin dziennie, już dwie minuty spaceru pozwolą nam spalić 400 kcal tygodniowo. Jeżeli wysilimy się nieco bardziej, bez problemu przekroczymy próg 600 kcal tygodniowo.  

"Bazując na rzeczonych wynikach, zalecamy włączenie dwuminutowego spaceru do zestawu codziennych ćwiczeń. W sumie dać one powinny 2,5 godziny wysiłku fizycznego o średniej intensywności tygodniowo" powiedział Beddhu. Tego typu trening wzmacnia nasze serce, mięśnie, kości oraz gwarantuje wiele korzyści zdrowotnych, które nie występują w przypadku aktywności o niskiej intensywności.  

W ramach eksperymentu badaniom poddano 3,243 uczestników testu NHANES, którzy wyposażeni zostali w akcelerometry mierzące intensywność wykonywanych przez nich działań. Respondentów badano przez okres trzech lat. W okresie badawczym zmarło 137 osób.

"Ćwiczenia mają niezwykle korzystny wpływ na nasze ciało, jednakże nie zawsze możemy wykonywać je z maksymalną intensywnością. Nasz zespół zaleca wykonywanie niewymagających czynności, które to mogą mieć pozywany wpływ na naszą kondycję ogólną" powiedział współautor badania, doktor Tom Greene, dyrektor Centrum Metodologii Badawczej oraz Statystyki Biologicznej przy Centrum Nauk Klinicznych i Interdyscyplinarnych.

Beddhu dodał, że konieczne będzie przeprowadzenie zakrojonych na szeroką skalę testów randomizowanych, które to pozwolą sprawdzić czy uprawianie niewielkiej ilości ćwiczeń średniej intensywności faktycznie przyczynia się do poprawy stanu zdrowia.

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑