Co daje bieganie? Dlaczego warto biegać - Najnowsze wyniki badań.

Dodaj do ulubionych

Co daje nam bieganie - Systematyczne bieganie da nam mocne sece, usprawni płuca, usprawni dopływ kwi do całego naszego ciała, obniżając ryzyko wielu chorób. Co da nam bieganie? Utratę zbędnych kilogramów, to kolejna z korzyści, która na pewno poprawi jakość życia i naszą samoocenę. Dobrze dotleniony mózg znacznie sprawniej pracuje, łatwiej wówczas o dobrą koncentrację i nastrój. Dzięki bieganiu wzmacniamy również naszą tkankę kostną. Jej stan zależny jest od zmian hormonalnych, na które wpływ ma wysiłek fizyczny. 

Co daje nam bieganie? "5 minut biegania pomaga zapobiec chorobom serca" - Donoszą najnowsze badania naukowe.

Dobra wiadomość dla biegaczy: wyniki badania opublikowanego ostatnio w The Journal of the American College of Cardiology wskazuje, że bieganie, nawet przez kilka minut dziennie, może zredukować ryzyko śmierci z powodu chorób serca – bez różnicy czy powłóczysz noga za nogą czy biegniesz sprintem.

Naukowcy badali ponad 55 tys. dorosłych w wieku 18-100 przez 15 lat pod kątem stanu zdrowia, trenowania biegania i długości życia.

W porównaniu do niebiegających u biegaczy zaobserwowano o 30% niższe ryzyko zgonu bez względu na przyczynę zdrowotną i 45% mniejsze ryzyko śmierci z powodu chorób serca. W rzeczywistości biegacze żyli średnio 3 lata dłużej. Gdy dane podzielono pod kątem wieku, płci, BMI i palenia/picia alkoholu, korzyści nadal przedstawiały się tak samo.

„To bardzo ważne” podkreśla dr Warren Levy, kardiolog i naczelny lekarz Wirginii Północnej. „Nawet przy tych wszystkich niekorzystnych czynnikach takich, jak otyłość, palenie i cukrzyca, powiedzmy, u osób otyłych i biegających zaobserwowano mniejsze prawdopodobieństwo śmierci z powodu chorób serca niż u osób otyłych, niebiegających. To samo dotyczyło palaczy, cukrzyków, itp.”.

Prędkość i częstotliwość treningów nie wpłynęła znacząco na wyniki badań. Dane wykazały, że początkujący biegacze trenujący poniżej 51 minut, przebiegają mniej niż 6 mil w tempie wolniejszym niż 6 mil/godz., nawet raz lub dwa razy w tygodniu, nadal wykazywali niższe ryzyko śmierci niż osoby niebiegające.

„Widać, że po przebiegnięciu pewnego dystansu w pewnym okresie czasu, korzyści zanikają” potwierdza Levy. „Nie jesteśmy do końca pewni, dlaczego tak się dzieje”.

Jednakże naukowcy odkryli, że kluczem do sukcesu jest spójność i jednolitość treningu. Wykryli, że biegacze, którzy biegali w podobny sposób przez sześć lat lub więcej, uzyskali większe korzyści: o 29% niższe ryzyko śmierci z jakiegokolwiek powodu i 50% niższe ryzyko śmierci z powodu chorób serca czy udaru.

Przeprowadzono wiele badań, które pokazały korzyści z trenowania dla serca. Jednakże to badanie jest jednym z największych, które dało pozytywne wyniki, w szczególności dla nie-maratończyków i nie-triatlonistów.

„Ze względu na to, że czas wolny jest największą przeszkodą w rozpoczęciu treningu, wyniki badania mogą zmotywować ludzi do rozpoczęcia biegania w celu poprawy stanu zdrowia” przekonuje Levy.

 

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑