Czy profesjonalni biegacze używają żelów energetycznych?

Dodaj do ulubionych

Czy profesjonalni biegacze używają żelów energetycznych?

Profesjonalnym biegaczom nie sprawia problemu przebiegnięcie danego dystansu nawet o połowę szybciej niż zajęłoby to zwykłemu śmiertelnikowi. Aby rywalizować na tak wysokim poziomie, niejednokrotnie uciekają się oni do stosowania kompleksowych strategii treningowych oraz tworzonych pod kątem specyfiki ich organizmów programów żywieniowych. Co prawda podczas treningów czy maratonów zapewne nie zauważymy ich stosujących żele energetyczne czy podobne tego typ specyfiki, jednakże nie oznacza to, że ich oni nie używają.

O żelach słów kilka

Żele energetyczne uznawane są w środowisku zawodowych sportowców za szybki sposób uzupełnienia węglowodanów, zwłaszcza podczas wysiłku fizycznego trwającego ponad 90 minut. Naukowcy dowiedli bowiem, że nasze ciało posiada zapasy glikogenu (źródła energii)  zmagazynowane w mięśniach oraz w wątrobie. Umożliwiają one organizmowi funkcjonowanie z optymalną wydajnością przez okres  60 do 90 minut wysiłku fizycznego. Jeżeli jednak planujemy trenować przez dłuższy okres czasu, musimy uzupełniać węglowodany – pozwoli to bowiem uniknąć zjawiska raptownego spadku energii. Większość żelów dostarcza około 25 gram węglowodanów pochodzących z cukrów prostych (cukier trzcinowy, miód, syrop z brązowego ryżu, fruktoza, czy też maltodekstryna). Produkty te legitymują się także marginalną ilością błonnika, tłuszczu oraz białka. Można je kupić w ergonomicznych opakowaniach, które pozwolą nam je mieć zawsze przy sobie. Niektóre z nich możemy także zmieszać z wodą i pić podczas treningu.  

Biegi na krótkie dystanse

Biegacze zawodowi rywalizujący ze sobą w na dystansach krótszych niż półmaraton (czyli poniżej 21 kilometrów) zwyczajowo nie uciekają się do stosowania żelów. Posłużmy się przykładem - amerykański biegacz Ryan Hall regularnie startuje w półmaratonach i przebiega je w mniej niż godzinę. Z uwagi na optymalny czas wysiłku fizycznego nie potrzebuje on dodatkowych zapasów elektrolitów i energii; zmagazynowany w jego organizmie glikogen w pełni wystarcza na ukończenie biegu. Niemniej jednak, amatorom przebiegnięcie półmaratonu zająć może nawet dwie godziny – aby uniknąć urazów czy spadku wydolności organizmu powinni oni korzystać z żelów energetycznych podczas długotrwałego wysiłku.

 

Wszystko zależy od osobistych preferencji

Suplementy diety, które stosują zawodowi biegacze podczas biegów długodystansowych są przede wszystkim kwestią ich osobistych upodobań. Niektórzy zawodowcy stosują wyłącznie napoje wzbogacane węglowodanami, natomiast inni, jak na przykład Jason Hartmann (który to uzyskał zdumiewająco dobre czasy podczas maratonów w Chicago w roku 2010 oraz w Bostonie w roku 2012) korzystają z żelów co każde przebiegnięte 10 kilometrów. Były olimpijczyk oraz znany trener biegaczy,  Jeff Galloway, nie stosował jakichkolwiek substancji wspomagających pracę organizmu przez pierwsze 70 maratonów. Po każdym biegu czuł się on jednakże bardzo zmęczony, natomiast jego organizm z trudnością się regenerował. Na kolejne 40 maratonów zmienił on swój schemat treningowy i zjadał on podczas biegu baton energetyczny, dzięki czemu ogólna wydolność jego organizmu znacznie się poprawiła. Pamiętajmy jednakże, że fakt iż określony sportowiec osiąga sukcesy stosując dany program treningowy czy żywieniowy nie oznacza, że my korzystając z nich osiągniemy identyczne rezultaty.  

Dodatkowe wsparcie

Zawodowi biegacze wspierani są przez zespół ekspertów. To właśnie oni pomagają atletom wdrożyć w życie przygotowane strategie treningowe. Nie widzimy sportowców stosujących żele, jako że nie mają ich oni przy sobie podczas biegów – są one dostarczane przez ekipę ekspertów w określonych momentach rywalizacji. Co więcej, każdy biegacz ma przy sobie oznaczoną butelkę z preferowanym napojem. Niektórzy sportowcy nie stosują jakichkolwiek produktów wzmacniających podczas biegu, jednakże jest to praktyka niezalecana.  

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑