Czy stężenie elektrolitów w pocie jest istotne?

Dodaj do ulubionych

Czy stężenie elektrolitów w pocie jest istotne?  

Hiszpańscy naukowcy przenalizowali sposób w jaki utrata sodu z potem podczas maratonu wpływa na utrzymanie stabilnej oraz akceptowalnej z punktu widzenia psychologicznego wydolności organizmu umożliwiającej mu efektywne spełnianie funkcji podstawowych. Okazuje się, iż nadmierna utrata elektrolitów prowadzić może do problemów zdrowotnych, między innymi - do hiponatremii.

Wyniki sportowe

Naukowcy już wielokrotnie podkreślali jak istotne jest odpowiednie nawadnianie ciała podczas ćwiczeń. Utrzymanie zapasów sodu na odpowiednim poziomie stało się także w ostatnich latach priorytetem atletów pragnących uzyskać zadowalające wyniki sportowe.  

Ilość potu wydzielana podczas podstawowych rodzajów aktywności fizycznej (gra w piłkę nożną, koszykówkę, czy siatkówkę) jest relatywnie niewielka, głównie z uwagi na krótki czas trwania takich czynności. Niemniej jednak, dyscypliny sportu wymagające ogromnej wytrzymałości i tężyzny, takie jak chociażby biegi długodystansowe i maratony, mogą sprawić, że stracimy z potem nawet kilka litrów wody.  

Z uwagi na ten fakt, eksperci z Laboratorium Fizjologii Sportu przy Uniwersytecie Camilo José Cela (UCJC) poddali analizie ilość elektrolitów obecnych w pocie maratończyków oraz ich poziom we krwi niedługo po ukończeniu biegu.  

"Wodę i elektrolity tracimy pocąc się podczas wykonywania niemalże wszystkich czynności. Braki uzupełnić możemy spożywając odpowiednie posiłki czy pijąc więcej płynów. Pamiętajmy jednak, że w przypadku intensywnego uprawiania sportu uszczupleniu ulegają także zapasy pierwiastków odpowiedzialnych za utrzymanie odpowiedniej równowagi płynów oraz prawidłowe funkcjonowanie mózgu i mięśni – w tym miejscu szczególną wagę przywiązać należy do sodu," wyjaśniła Beatriz Lara, autorka badania oraz badaczka na uniwersytecie UCJC. 

Omawiana kwestia staje się szczególnie problematyczna w momencie, gdy deficyt elektrolitów usuwanych z organizmu wraz z potem nie jest uzupełniany poprzez dodatkowe spożycie posiłków i płynów. Prowadzić to może bowiem do hiponatremii (jest ona diagnozowana w momencie, gdy stężenie sodu we krwi spada poniżej poziomu 135 mmol/L. Tak niska wartość rzeczonego pierwiastka w organizmie prowadzić może do problemów z koncentracją, halucynacji, wgłobienia mózgu, a w ekstremalnych przypadkach także do zgonu).

Badanie opublikowane w najnowszym skandynawskim magazynie Medycyna i Nauka w Sporcie podkreśla istotę utrzymywania odpowiedniego poziomu elektrolitów podczas maratonu, co z kolei pozwala na zachowanie właściwej wydolności ciała oraz uniknięcie problemów zdrowotnych po ukończeniu biegu.  

 

Jak poziom sodu wpływa na wydajność organizmu podczas maratonu? 

W ramach eksperymentu do ciała 51 maratończyków przyklejono specjalne plastry, które to miały za zadanie gromadzenie próbek potu podczas biegu. Po zakończeniu maratonu, od sportowców pobrano także próbki krwi, które następnie przeanalizowane został pod kątem poziomu elektrolitów.  

Pierwszy z testów pozwolił podzielić biegaczy na trzy grupy: osoby u których zawartość sodu w pocie była niska, typowa lub wysoka.  

Zgromadzone dane wykazały, że biegacze, u których stężenie elektrolitów w pocie było wysokie miały niższy ich poziom we krwi - nawet mimo faktu, iż prawidłowo się one nawadniały podczas biegu oraz zjadły identyczne porcje posiłków jak inni maratończycy.  

Rezultaty badania wskazują, że poziom elektrolitów w pocie może wpłynąć na homeostazę wody oraz kluczowych pierwiastków chemicznych podczas maratonu. Innymi słowy, może umożliwić utrzymanie stabilnej oraz akceptowalnej z punktu widzenia psychologicznego wydolności organizmu umożliwiającej mu efektywne spełnianie funkcji podstawowych.

"Stężenie elektrolitów w pocie jest istotnym czynnikiem pozwalającym na określenie zapotrzebowania na sód podczas wysiłku fizycznego – w szczególności tak wymagającego jak maraton. Osoby, których organizm usuwa wraz z potem duże ich ilości stosować powinny suplementy diety z sodem." podsumowała Lara

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑