Ćwiczenia na piłce są niezdrowe! OBALAMY MITY!

Dodaj do ulubionych

Ćwiczenia na piłce 

Ćwiczenia na piłce są podstawową częścią zajęć na które uczęszczam. Jestem w 7 miesiącu ciąży w klubie fitness zalecono mi ćwiczenia na piłce przeznaczone dla kobiet w ciąży. Po zajęciach odczuwam ból kręgosłupa pytałam instruktorkę co może być przyczyną, powiedziała że to normalne w ciąży i powinnam iść na masaż. Czy powinnam uczęszczać na te zajęcia i czy ćwiczenia na piłce naprawdę są tak dobre dla pleców jak mówią wszyscy instruktorzy fitness?

To pytanie zadane w dziale : pytania do eksperta, jednak ze względu na złożoność tematu i bezpieczeństwo ćwiczeń na piłce publikujemy go w dziale fitness

Ćwiczenie na piłce gimnastycznej  jest niezdrowe?

Ćwiczenia na piłce ogólnie rzecz biorąc są bardzo niezdrowe dla naszego kręgosłupa poza szczególnymi przypadkami.

Głównym założeniem większości ćwiczeń na piłce jest stabilizacja kręgosłupa (często słyszymy że ćwiczenia na piłce są dobre na kręgosłup). Niestety stabilizacja kręgosłupa ma niewiele wspólnego z ćwiczeniem na piłce gimnastycznej i utrzymywaniem na niej równowagi. Tak naprawdę jest to po prostu zdolność do utrzymywania CIAŁA W RÓWNOWADZE, bez związku ze stabilnością kręgosłupa. Oczywiście wiele przypadków związanych z niestabilnością kręgosłupa jest związanych z jego nieprawidłową krzywizną i nietolerancją na kompresję. Ćwiczenia na piłce gimnastycznej zwiększają kompresję kręgosłupa w jego zgięciu ( w siadzie na piłce miednica ma tendencję do tyłopochylenia). Takie ćwiczenia opóźniają postepy a samo wymuszanie prostowania pleców w siadzie na piłce tworzy nadmiene napięcie prostowników cześci lędźwiowej kręgosłupa. 

Prawdziwa stabilność kręgosłupa jest osiągalna przez zbalansowane usztywnienie (mylnie utożsamiane z "Balansem ciała" co mają dać ćwiczenia na piłce) czyli dobrze wyćwiczone mięśnie otaczające go. 

Ćwiczenia z piłką to nie utrzymywanie równowagi potrzebne do odtworzenia stabilizacji kręgosłupa!

RÓWNOWAGA = STABILIZACJA

STABILIZACJA:

- układ nerwowy

- mięśniowo powięziowy

- kostno - stawowo - powięziowy

RÓWNOWAGA:

Każdy system ma wpływ na dwa pozostałei odwrotnie, a nieprawidłowe działanie jednego elementu ma wpływ na działanie całego mechanizmu i prowadzi do kompensacyjnego przeciążenia pozostałych otwierając drogę do wtórnych dysfunkcji.

Istotą treningu przywracającego równowagę w naszym ciele jest zrozumienie funkcjonowania aparatu ruchu obserwacja klienta i stworzenie dla niego zrównoważonego treningu co wymaga od trenera wysokich kwalifikacji.

W odniesieniu do samych programów ćwiczeń dla Pań w ciąży moim zdaniem zanim wybierzemy takie zajęcia zweryfikujmy wiedzę i doświadczenie instruktora.

Podam jeden przykład:

Na zajęciach dla Pań w ciąży często wykorzystuje się do pracy małą piłkę, nie było by w tym nic niebezpiecznego, ale zakładamy że instruktor chce wzmocnić przywodziciele uda i prosi panie aby ją ściskały jeśli technika pracy nie jest dokładnie wyjasniona - To ćwiczenie może wywołać przedwczesny poród. Aktywując jednocześnie przywodziciele uda, które współdziałają z mięśniem poprzecznym w czasie chodu, aktywujemy cały głęboki gorset mięśniowy do którego z kolei należą mięśnie DNA MIEDNICY a aktywowanie mięśni (powyżej 30% maksymalnego skurczu) dna miednicy stwarza poważne *zagrożenie przedwczesnego porodu. 

*sprostowanie: Jeśli pracujemy w granicach pozycji neutralnej wywierając minimalny nacisk na piłkę ćwiczenie nie niesie za sobą zagrożenia. Jeśli ściskamy piłkę bez bardzo dokładnej instrukcji ze strony instruktora zaczynamy za mocno mobilizować mięsień prosty (czego nie należy wykonywać w ciąży. Zaburzamy w ten sposób również działanie całego głębokiego gorsetu mięśniowego. W czasie wykonywania ćwiczenia instruktor powinien sprawdzić czy ćwiczenie jest wykonywane prawidłowo.

Więcej informacji na temat ćwiczeń w ciąży znajdziemy w artykule

Ćwiczenia dla kobiet w ciąży

Ćwiczenia dla ciężarnych - Zanim zaczniesz ćwiczyć

Co z ćwiczeniami na piłce - Jak zdrowo ćwiczyc kregosłup?

Dla głodnych wiedzy polecam książkę:

SPINAL CONTROL:

THE REHABILITATION OF BACK PAIN

POLECAMY

 KURS INSTRUKTORA PILATES I i II STOPIEŃ + TRENING W GRUPACH ZWIĘKSZONEGO RYZYKA - CORE FUNKCJONALNY TRENING MEDYCZNY

Najlepsi absolwenci mogą przystąpić do dodatkowego egzaminu kwalifikacyjnego i uzyskać tytuł: TRENER PERSONALNY - SPECJALIZACJA CORE

Szkolenia wakacyjne otwarte od podstaw tylko do 15 sierpnia 75% Dofinansowania - Sprawdź Terminy i Dostępność Miejsc

http://bbpilatesschool.pl/

WRUNKI PRZYJĘCIA NA KURS WEDŁUG NOWEGO PROGRAMU OD 15 Sierpnia 

http://kursypilates.pl/

 

 

 

 

 

Autor: Anna Ścisłowska

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑