Czy warto się rozciągać?

Dodaj do ulubionych

 Czy warto się rozciągać?

W niniejszym artykule podpowiemy w jaki sposób, kiedy oraz dlaczego warto wprowadzić rozciąganie do programu treningowego  

Kto by pomyślał, że kwestia wydawałoby się tak oczywista rozciąganie może budzić tyle kontrowersji!  

Mimo, że zdaniem wielu miłośników wysiłku fizycznego jest to aktywność niewymagająca zbyt wielkiego zaangażowania, opinie instruktorów fitness, specjalistów ds. wychowania fizycznego oraz trenerów na ten temat są podzielone.

 

Dlaczego warto się rozciągać?

Jest to bowiem niezwykle korzystna stymulacja mięśni i stawów, wręcz niezbędna jeżeli spędzamy dużo czasu w pozycji siedzącej.  

 "W swojej najbardziej podstawowej formie, rozciąganie stanowi dla człowieka coś na kształt instynktu" powiedział Constantinos Yiallouros, specjalista ds. treningu personalnego zatrudniony w klubie Virgin Active Health.

 "Ludzie często rozciągają się nieświadomie, na przykład po przebudzeniu czy też po długim okresie bez aktywności fizycznej."

Regularne rozciąganie może nam także pomóc zachować pełną sprawność ruchową, która to ulega pogorszeniu wraz z postępem w latach.

Umożliwi nam ono także poprawę postawy oraz łagodzenie chronicznego bólu pleców.  

 

Czy rozciąganie przed przystąpieniem do ćwiczeń jest zalecane?

Wiemy już, że rozciąganie jest korzystne dla naszego organizmu – kiedy jednak należy je wykonywać? Zawodowi sportowcy najczęściej wykonują podstawowe ćwiczenia zarówno przed jak i po treningu. Tak samo postępują przed każdym istotnym dla nich wydarzeniem sportowym.  

Co jednak ciekawe, w ramach jednego z badań naukowych dowiedziono, że rozciąganie przed ćwiczeniami przekłada się na gorsze wyniki sportowe.

Mimo, iż dla wielu osób odpowiednia rozgrzewka przed wysiłkiem jest nieodłącznym elementem programu treningowego, badanie to dowiodło, że może ona być zupełnie niepotrzebna

Brakuje bowiem jednoznacznych dowodów potwierdzających pokutujące w społeczeństwie przekonanie, że rozciąganie przed treningiem zmniejsza ryzyko urazu, minimalizuje ryzyko powstania zakwasów oraz poprawia wydajność organizmu. Mimo, że niektóre eksperymenty naukowe wykazały korzystne aspekty rozgrzewki, inne pokazują, że może ona odbijać się negatywnie na wydolności organizmu.  

 

Przedstawiciele Towarzystwa Psychoterapeutycznego poinformowali, że prowadzone na przestrzeni ostatnich lat testy wykazują, że rozciąganie przed treningiem może nie być tak korzystne jak do tej pory uważano.  

 

Doradczyni Towarzystwa, Priya Dasoju powiedziała: "Uważamy, że rozciąganie przed ćwiczeniami właściwymi może prowadzić do osłabiania mięśni oraz zwiększania ryzyka urazu podczas treningu. Nasze mięśnie mogą także pracować z niższą niż optymalna wydajnością. Efekt taki utrzymywać się może do 30 minut po rozgrzewce."

Ekspertka zaleca rozciąganie dynamiczne przed przystąpieniem do ćwiczeń. Proponuje ona między innymi powolny bieg, przysiady, czy też wykroki zamiast tradycyjnego rozciągania ramion czy dotykania rękoma palców u stóp.  

Dzięki nadmienionym formom aktywności mięśnie stymulujemy poprzez ruch, nie natomiast poprzez utrzymywanie określonej pozycji przez dłuższy okres czasu.  

Okazuje się również, że do rozciągania również należy się odpowiednio przygotować.

 

"Rozciąganie będzie bardziej wydajne jeżeli najpierw przeprowadzimy rozgrzewkę, na którą składać się będą ćwiczenia ogólnorozwojowe. Pozwoli nam to nie tylko osiągnąć optymalną wydolność organizmu, ale także zminimalizować ryzyko doznania urazu"

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑