Aktywność fizyczna - Przewodnik zdrowej aktywności fizycznej.

Dodaj do ulubionych

Aktywność fizyczna  to niezbędna ilość ruchu potrzebna do rozwoju i zachowania zdrowia każdego człowieka. Prawidłowy przebieg procesów fizjologicznych i metabolicznych uwarunkowany jest koniecznością zapewnienia organizmowi człowieka optymalnej lub przynajmniej minimalnej ilości ruchu.

We współczesnym świecie aktywność fizyczna związana z pracą zawodową i codziennym życiem, jest coraz bardziej ograniczana. Niski poziom aktywności fizycznej uznawany jest za istotny czynnik zwiększający umieralność ogólną z powodu chorób układu krążenia i nowotworów.

Aktywność fizyczna a nasz kręgosłup 

Charakterystyczny dla gatunku ludzkiego proces przyjmowania wyporstnej pozycji ciała - zawsze związany z niebezpiecznym balansowaniem wielosegmentowego kręgosłupa ponad dwiema małymi, trójkątnymi płaszczyznami stóp ( "czworobok podparty") z miednicą kontrolującą możliwości ruchowe między nimi - jest obecnie znacznie utrudnione przez częste przesiadywanie, czy to przed ekranem komputera, czy też w samochodzie. Pierwotne "tysiąc dolegliwości, jakie powstaja wskutek tego" są dodatkowo potęgowane przez nieodpowiednie odżywianie oraz jednokierunkowe i nieelastyczne systemy treningoe, które mogą pcrzyczyniać się do przeciążenia struktur dolnego odcinka kręgosłupa i miednicy.

Jak zdrowo uprawiać aktywność fizyczną?

Fitness  to dziś szeroko rozumiane pojęcie aktywności fizycznej. Branża fitness ciągle się rozwija, niestety niektóre ze sztuczek i nowinek  mogą okazać się dla nas bardzo niezdrowe. Siedzący tryb życia dzisiejszego społeczeństwa to jedno z największych wyzwań dla programów fitness. Niedostateczna znajomość fizjologii człowieka prowokuje przewlekłe przeciążenia układu ruchu, a nierzadko także urazy - zwłaszcza u osób, które z dnia na dzień starają się nadrobić długotrwałe deficyty ruchowe, fundując sobie raz w tygodniu skrajnie obciążający wysiłek, niedostosowany do ich realnych możliwości. 

Poznaj 4  Złote Zasady  Zdrowej Aktywności Fizycznej

1. Traktuj z szacunkiem swoje tkanki 

Raz uszkodzone tkanki, w większości nie są w stanie się zregenerować, mogą najwyżej wytworzyć mniej lub bardziej funkcjonalną bliznę, która zastąpi utracone komórki - ale nigdy nie będzie tym samym.

2. Nie zaburzaj metabolizmu tkankowego 

Podobnie jak Ty, Twoje tkanki muszą być regularnie dokarmiane, nie utrudniaj im wymiany metabolitów, jakiej dokonują za pomocą mikrokrążenia - przestrzegaj ergonomii, nie zagłuszaj sygnałów bólowych, czy objawów dyskomfortu - one są po to, aby poinformować Cię, kiedy metabolizm spada do wartości krytycznych i grozi zapaścią.

3. Jeśli uprawiasz sport - nawet w wydaniu amatorskim, dorywczym - pamiętaj o hierarchii w systemie mięśniowym.

Każdy sportowiec wie, iż liczy się nie tyle wykonanie zadania (np. podniesienie 30 kg w ćwiczeniach bicepsa), ile zaprzęgnięcie do pracy dokładnie tych mięśni, na których nam zależy - kompensowanie deficytów współruchami (np. w powyższym ćwiczeniu odchylanie się kręgosłupem do tyłu) powoduje, że owe 30 kg. rozkłada się na większą grupę mięśniową, przez co bicepsowi przypada procentowo znacznie mniejsza praca. Efekt jest w sumie niewielki, a przeciążenia ogromne. Dlatego należy dokładnie dobrać pozycję do ćwiczeń, rozumieć rodzaj pracy wykonywanej przez dany mięsień i wiedzieć, jakie są nasze ograniczenia.

4. Pamiętaj - ćwiczenia na siłowni, czy aerobiku rzadko mają charakter rehabilitacyjny!

Są o tyle prozdrowotne, że - odpowiednio uprawiane - mogą pomóc zachować w formie nasze ciało, jednak przy istniejących już dysfunkcjach zwykle nie są w stanie wyczerpać potrzeb układu nerwowego i tkanek miękkich. Koncepcją łączącą optymalnie założenia rehabilitacji i fitnessu jest metoda  Pilates Core. Jako jedna z nielicznych, przykłada ona ogromną wagę do prawidłowej fizjologii pracy mięśni, skupiając się nie tylko na pięknym wyglądzie ciała. Podkreśla konieczność zachowania hierarchii, kolejności wprowadzania i precyzji wykonania poszczególnych ćwiczeń, sprzyjając tym samym kształtowaniu wyżej opisanych ergonomicznych stereotypów ruchowych.  

mgr fizjoterapii Katarzyna Kołodko - absolwent BBPilates school

Polecamy:

Kursy i szkolenia

http://www.bbpilatesschool.pl

Autor: Katarzyna Kołodko

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑