Ciekawostki dotyczące skurczów mięśni

Dodaj do ulubionych

Ciekawostki dotyczące skurczów mięśni

Każdy, kto choć raz doświadczył skurczu mięśni na pewno przyzna, że jest to doświadczenie wysoce bolesne. Ma ono miejsce w sytuacji, gdy mięśnie kurczą się, a następnie nie są w stanie ponownie się rozciągnąć.  

Skurcze mięśni występują najczęściej w okolicy kończyn dolnych, jednakże eksperci identyfikują także inne typy spazmów oraz skurczów.  

Mięśnie szkieletowe (nad którymi mamy największa kontrolę) są w największym stopniu narażone na skurcze.

Rzeczony problem dotyka najczęściej okolicy łydek, ud oraz łuku podłużnego stopy.  

Skurcze powodować mogą delikatny lub też bardzo silny, przeszywający ból. Najczęściej jednak skutkują one gwałtownym, trudnym do wytrzymania wrażeniem ściśnięcia mięśni.  

W nadmienionym stanie mięśnie wydawać się nam mogą twardsze niż zwykle. Co więcej, mogą one zauważalnie drgać.  

Większość skurczów mija samoczynnie, w przeciągu od kilkunastu sekund do kilku minut.

 

Co powoduje skurcze?

Zjawisko to nie zostało w pełni zbadane. Za niektóre z przyczyn skurczy uznaje się niewystarczającą rozgrzewkę przed treningiem, uprawianie aktywności fizycznej w wysokich temperaturach oraz zmęczenie mięśni. Za skurczami stać może także niski poziom niektórych elektrolitów (zwłaszcza sodu, potasu, chloru, wapnia oraz fosforanu).  

Skurczy doświadczyć możemy podczas wypoczynku, snu, uprawiania sportu lub wykonywania codziennych obowiązków. Na ich występowanie najbardziej narażone są niemowlęta, osoby w podeszłym wieku, zmagające się z otyłością oraz profesjonalnie uprawiające sport. U tych ostatnich skurcze występują przede wszystkim na początku sezonu, kiedy to organizm nie jest jeszcze w pełni przygotowany na wysiłek o wysokiej intensywności.  

Jak można zapobiegać powstawaniu skurczy?

W przypadku, gdy skurcz wystąpi podczas treningu, najskuteczniejszym sposobem przywrócenia mięśniom pełnej sprawności jest zaprzestanie ćwiczeń i delikatne rozciąganie. Gdy jednakże skurcz dopadnie nas podczas odpoczynku, warto zdecydować się na zastosowanie strategii odwrotnej, a więc rozchodzenie go. Korzystny okazać się może także delikatny masaż.  

Sportowcy zmniejszyć mogą częstotliwość występowania skurczów poprzez każdorazowe wykonywanie pełnej rozgrzewki, rozciąganie przed treningiem, jak też – zadbanie o odpowiedni poziom nawodnienia organizmu. Warto sięgnąć po napoje izotoniczne, które to skuteczniej niż woda zapobiegną powstawaniu niedoborów elektrolitów, takich jak chociażby sód (hiponatremia).  

Jeżeli skurcze występują nad wyraz często, a masaż ani rozciąganie nie pozwalają się ich pozbyć, warto skonsultować się z lekarzem. Może to być bowiem pierwsza oznaka niewydolności układu krążenia.  

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑