Czy medytacja działa na każdego?

Dodaj do ulubionych

Czy medytacja działa na każdego?

Jak daje się zaobserwować, medytacja stała się ostatnio bardzo popularna. Jako naukowca, który wiele lat spędził na zgłębianiu jej tajników, bardzo mnie to martwi. Obawiam się bowiem, że tak jak było to w przypadku innych szybko przemijających manii, które przetoczyły się przez Amerykę w ostatnich latach, również medytacja odejdzie w cień kiedy okaże się, że nie jest ona lekiem na wszelakie dolegliwości zdrowotne. 

Mimo, że uważam, iż nadmienioną metodę relaksacji promuje się ostatnio nadmiernie, nie wątpię ani odrobinę w jej skuteczność. Niemalże bez przerwy stykam się z ludźmi, którzy są przekonani, że to właśnie dzięki medytacji byli oni w stanie zmienić swoje życie na lepsze. Zauważalnie wzbogaciła ona także moje spojrzenie na świat.  

Eksperymenty naukowe obrazują zainteresowanym prawdę w sposób nieco bardziej naturalistyczny, bez zbędnych ozdobników. Zakończyliśmy niedawno zakrojone na szeroką skalę badanie, z którego wynika, iż niektóre z form medytacji nie mają jakiegokolwiek wpływu na skuteczność, z jaką ludzie radzą sobie ze stresem, codziennymi obowiązkami, depresją, czy stanami lękowymi. Na szczęście kompilacja wielu testów napawa optymizmem w choć nieco większym stopniu. Należy bowiem podkreślić, iż w ujęciu ogólnym medytacja pomaga osobom ją uprawiającym lepiej radzić sobie z depresją oraz stanami lękowymi – jej skuteczność nie wykracza jednakże ponad efektywność innych metod terapeutycznych.  

 

Czy medytacja jest dobra dla wszystkich?

Uważam więc, że medytacja nie jest przeznaczona dla wszystkich, nawet mimo faktu, że promuje się ją jako uniwersalny lek na wszelkie możliwe dolegliwości. Jej skuteczność jest wysoka, jeżeli jednak nie pomoże ci, możesz poczuć się wysoce sfrustrowany brakiem wymiernych rezultatów. Jeżeli więc próbowałeś medytacji i okazało się, że nie jest ona dla ciebie – nie przejmuj się. Istnieje wiele innych metod poprawy stanu zdrowia i samopoczucia ogólnego.  

 

Jeżeli jednak nigdy nie próbowałeś tej formy relaksacji i chciałbyś wiedzieć czy ma ona w twoim przypadku szansę powodzenia, zapoznać się powinieneś z poniższymi poradami: 

 

1. Medytuj regularnie przez tydzień lub dwa. Zadbaj, aby początkowo sesje były możliwie jak najkrótsze. Kilka pięciominutowych seansów medytacyjnych dziennie na pewno wpłynie na twoje zdrowie lepiej niż jeden - długi, nużący i frustrujący. W sytuacji, gdy całkowite wyciszenie sprawia ci kłopoty pamiętaj, że nie ma chyba na świecie osoby która nie miałaby z tym choć minimalnych trudności. 

 

2. Na początku swojej drogi z medytacją pobierz aplikację mobilną, która to podpowie ci jak właściwie zacząć przygodę z nadmienioną formą relaksacji. Moim zdaniem początkującym całkowicie wystarczy program Stop, Breathe & Think (dostępny całkowicie za darmo) – nie jest to jednak jedyna dostępna opcja. 

 

3. Jeżeli tylko masz taką możliwość, dołącz do grupy świeżo upieczonych miłośników medytacji. Mimo, iż w swoich bardziej zaawansowanych stadiach wymaga ona odosobnienia, wsparcie osób o podobnej motywacji pozwoli ci szybciej osiągnąć zadowalające efekty.  

 

4. W sytuacji, gdy zmagasz się ze zdiagnozowaną depresją lub stanami lękowymi, skonsultuj się z lekarzem przed rozpoczęciem seansów medytacyjnych. Przeczytaj też książkę Twoja Droga Przez Depresję autorstwa Marka Williamsa, Johna Teasdalea, Zindel Segal, oraz Jona Kabat-Zinna. Wprowadzi cię ona w tajniki kognitywnej terapii medytacyjnej (MBCT), której skuteczność potwierdza wiele badań naukowych. 

5. Gdy okaże się, że medytacja nie jest jednak dla ciebie - nie załamuj się tym faktem. Stwierdzenie, że jest ona swoistym remedium na wszelkie choroby organizmu jest wyłącznie mitem. Poszukaj innych, bardziej odpowiadających ci sposobów poprawy ogólnego stanu zdrowia.  

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑