Dlaczego joga skutecznie minimalizuje symptomy depresyjne?  

Dodaj do ulubionych

Joga skutecznie minimalizuje symptomy depresyjne  

Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne (APA)

 

Przeprowadzone niedawno badanie dowodzi, że kilkutygodniowy trening jogi może stanowić wręcz doskonałe uzupełnienie tradycyjnej terapii mającej na celu zapobieganie depresji.  

Osoby cierpiące na depresję powinny łaskawszym okiem spojrzeć na jogę i stosować ją jako technikę minimalizującą dotkliwość symptomów chorobowych. Informacje takie podano podczas 125. Dorocznej Konwencji Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego.  

 

"Joga staje się coraz popularniejsza w krajach wysoko rozwiniętych. Odnotowujemy wzrost zainteresowania tą techniką jako metodą minimalizowania stresu oraz innych problemów zdrowotnych powszechnych w obecnym świecie" stwierdziła doktor Lindsey Hopkins pracująca w Centrum Medycznym dla Weteranów w San Francisco, która to wygłosiła przemowę odnośnie korzyści wynikających ze stosowania jogi jako sposobu ograniczania dotkliwości symptomów depresyjnych. "Ze smutkiem odnotowuję jednakże, że w dalszym ciągu brak zadowalającej ilości dowodów empirycznych jednoznacznie wskazujących na wpływ jogi na zdrowie psychiczne ćwiczących."

 

Badania prowadzone przez Hopkins zorientowane były na analizę wpływu jogi hatha połączonej z medytacją oraz ćwiczeniami oddechowymi na ogólny stan zdrowia badanych. W ramach jej eksperymentu, 23 weteranów brało udział w organizowanych dwa razy w tygodniu zajęciach jogi przez okres ośmiu tygodni. W skali od 1 do 10, swoje zadowolenie z zajęć ocenili oni w ujęciu średnim na 9.4. Wszyscy badani podkreślili także, że chętnie poleciliby tego typu ćwiczenia innym weteranom. Co równie ważne, zauważono u nich osłabienie symptomów depresyjnych po zakończeniu sesji terapeutycznej.  

 

Bardziej zaawansowaną alternatywą hatha jogi stosowaną w krajach wysoko rozwiniętych jest tak zwana joga Bikram. Sarah Shallit, magister zatrudniona na Uniwersytecie Alliant w San Francisco przeanalizowała jej wpływ na stan zdrowia 52 kobiet w wieku od 25 do 45 kat. Połowa z nich przypisana została do grupy biorącej udział w zajęciach dwa razy w tygodniu przez dwa miesiące. Pozostałe panie stanowiły grupę kontrolą. Wszystkie kobiety poddano badaniom pod kątem nasilenia symptomów depresyjnych na początku badania oraz w tygodniach trzecim, szóstym i dziewiątym. Shallit oraz Hopkins, współautorka badania, odkryły, że joga Bikram skutecznie zapobiega rozwojowi depresji.  

 

Podczas sesji wykładów, doktor Maren Nyer oraz Maya Nauphal ze Szpitala Głównego w Massachusetts zaprezentowały dane pochodzące z pilotażowego badania 29 osób dorosłych, w przypadku których ośmiotygodniowa sesja jogi Bikram uprawianej dwa razy w tygodniu pozwoliła ograniczyć dotkliwość symptomów depresyjnych, poprawiła ogólną jakość życia badanych, jak również pozytywnie wpłynęła na ich kondycję fizyczną oraz zdolności kognitywne.  

 

"Im regularniej respondenci uczestniczyli w zajęciach, w tym większym stopniu osłabieniu ulegały symptomy depresyjne" stwierdziła Nyer, która to uzyskała grant z Narodowego Centrum na rzecz Uzupełniających oraz Integracyjnych Badań Medycznych na przeprowadzenie kontrolowanych testów pod kątem wpływu jogi Bikram na pacjentów zmagających się z depresją.

 

Swoje spostrzeżenia przedstawiła także magister Nina Vollbehr z Centrum Psychiatrii Integracyjnej w Holandii, która to zaprezentowała wyniki dwóch badań pokazujących wpływ jogi na leczenie depresji. W ramach pierwszego z nich, 12 pacjentów cierpiących na depresję przez średnio 11 lat wzięło udział w dziewięciotygodniowej sesji jogi, gdzie zajęcia trwały około 2,5 godziny. Badacze określili poziom depresji, stresu, niepokoju oraz skłonności do rozpamiętywania zdarzeń negatywnych zarówno przez przystąpieniem do sesji, po zakończeniu dziewięciotygodniowego programu treningowego, oraz cztery miesiące po wzięciu w nim udziału. Mimo, iż skłonności do rozpamiętywania nie uległy osłabieniu od razu po zakończeniu sesji, to po czterech miesiącach epizody takie były znacznie rzadsze.  

 

W ramach drugiego badania, w którym to udział wzięło 74 studentów ciepiących na lekką depresję, Vollbehr i jej współpracownicy porównali skuteczność jogi z technikami relaksacyjnym. Badani wysłuchali 30-minutowej pogadanki na temat jednej oraz drugiej metody łagodzenia stresu, a następnie poproszono ich, aby wykonywali zalecone im ćwiczenia przez osiem dni korzystając z 15-minutowego filmu instruktażowego. Mimo, że wyniki zgromadzone od razu po zakończeniu sesji wykazały, że obydwie metody były równie skuteczne, to po upływie dwóch kolejnych miesięcy, joga okazała się o wiele skuteczniejsza, zwłaszcza w odniesieniu do skuteczności zapobiegania depresji, niepokojom oraz stresowi.  

 

"Omawiane badania wskazują, że joga pomaga poprawić ogólne samopoczucie respondentów oraz może być stosowana jako uzupełnienie terapii mających na celu przeciwdziałanie depresji." stwierdziła Vollbehr.

 

Koncepcja mówiąca, że joga służyć może jako uzupełniająca lub alternatywna metoda leczenia problemów zdrowotnych jest na tyle obiecująca, że armia stanów Zjednoczonych rozważa opracowanie własnych programów tego typu. Doktor psychologii, Jacob Hyde z Uniwersytetu w Denver, wygłosił prezentację na temat ustandaryzowanego programu jogi trwającego sześć tygodni, w którym to udział wzięli weterani wojskowi. Okazał się on na tyle skuteczny że będzie w przyszłości stosowany jako jedno z narzędzi przeciwdziałania depresji przez Departament Obrony oraz Departament ds. Weteranów.  

 

Hopkins nadmieniła, że badania nad joga jaką metodą leczenia chorób i problemów psychicznych są nadal w fazie początkowej. "W chwili obecnej, możemy jedynie zalecać jogę jako technikę uzupełniającą, która to najlepsze efekty przynosi w połączeniu z innymi metodami leczenia" podsumowała ekspertka. "Joga z całą pewnością nie jest panaceum na wszystkie problemy psychiczne. Niemniej jednak, ma ona duży potencjał, który warto dalej odkrywać."

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑