Dlaczego już 20 minut ćwiczeń może działać przeciwzapalnie?

Dodaj do ulubionych

Ćwiczenia są wysoce korzystne dla naszego organizmu: dwudziestominutowy wysiłek fizyczny może na przykład działać przeciwzapalnie

Już jedna sesja treningowa o średnim stopniu intensywności dziennie może znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia zapaleń  

Powszechnie wiadomo, że aktywność fizyczna niesie za sobą gro korzyści dla zdrowia, włączając w to szybszą redukcję zbędnych kilogramów, poprawę wydolności mięśnia sercowego, wzmocnienie kości i mięśni, jak również ograniczenie ryzyka wystąpienia niektórych chorób. Ostatnimi czasy naukowcy z Wydziału Medycznego Uniwersytetu w Kalifornii (oddział w San Diego) odkryli także, że nawet jedna sesja treningowa o średnim stopniu intensywności dziennie zmniejsza ryzyko wystąpienia zapaleń. Uzyskane wyniki badań dowodzą, że trening fizyczny może być skutecznym środkiem walki z zapaleniami stawów, fibromyalgią oraz chorobami przewlekłymi, takimi jak na przykład otyłość.    

 

Eksperyment, którego wyniki opublikowano w cyfrowym wydaniu magazynu Brain, Behavior and Immunity, jednoznacznie wskazuje, że nawet 20. minutowa sesja treningowa o niewielkiej intensywności stymuluje układ odpornościowy, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia zapaleń.  

 

"Angażując się każdorazowo w wysiłek fizyczny wzmacniamy nasz organizm na wielu poziomach, także na komórkowym" powiedziała główna autorka badania, doktor Suzi Hong z Wydziału Psychiatrii, Medycyny Rodzinnej i Zdrowia Publicznego Uniwersytetu w Kalifornii z siedzibą w San Diego. "Przeciwzapalne właściwości treningu nadmieniane były już w literaturze naukowej. Niemniej jednak, za kluczowe zadanie przyjęliśmy określenie procesów, dzięki którym sytuacja taka może mieć miejsce. Ich poznanie otwiera bowiem drogę ku maksymalizacji osiąganych dzięki ćwiczeniom korzyści."

 

Mózg oraz współczulny układ nerwowy odpowiedzialne są za przyspieszanie tętna i podnoszenie ciśnienia krwi podczas ćwiczeń. Ich aktywacja pozwala także organizmowi przetrwać bez szwanku wymagającą sesję treningową. Hormony takie jak  adrenalina i  noradrenalina wprowadzane są podczas aktywności fizycznej do układu krwionośnego, co pozwala na aktywację receptorów adrenergicznych.  

 

Proces aktywacyjny zachodzący podczas ćwiczeń pozwala na stymulację reakcji immunologicznych, prowadzących między innymi do wytwarzania większej ilości cytokin i białek (jednym z nich jest TNF, którego znaczna ilość w organizmie poprawia wydolność układu odpornościowego).  

 

"W ramach przeprowadzonego badania odkryliśmy, że jedna 20. minutowa sesja treningowa o średniej intensywności na bieżni poskutkowała pięcioprocentowym zwiększeniem ilości stymulowanych komórek odpornościowych wytwarzających TNF" powiedziała Hong. "Dzięki posiadanej wiedzy o mechanizmach regulacyjnych białek możemy opracowywać nowe sposoby leczenia osób cierpiących na zapalenia przewlekłe, włączając w to 25 milionów Amerykanów zmagających się z poważnymi chorobami układu odpornościowego."

 

47 uczestników badania ćwiczyło na bieżni z intensywnością dostosowaną do ich kondycji. Próbki krwi pobrano od nich przed oraz zaraz po 20. minutowym wysiłku.

 

"Nasz eksperyment wykazał, że ćwiczenia nie muszą charakteryzować się wysoką intensywnością, aby bezpośrednio przekładać się na mniejsze ryzyko występowania zapaleń. Dwadzieścia minut do pół godziny treningu o średnim poziomie zaawansowania, na przykład szybkiego truchtu na bieżni, wydaje się być wysiłkiem wystarczającym" stwierdziła Hong. "Konieczność wykonywania ćwiczeń z maksymalną intensywnością mogłaby również okazać się deprymujące dla osób zmagających się z przewlekłymi zapaleniami i zniechęcić je do jakiejkolwiek aktywności fizycznej."

 

Warto wiedzieć, iż zapalenia są kluczową częścią mechanizmu obronnego układu odpornościowego. To właśnie poprzez zapalenia organizm podejmuje próbę powrotu do optymalnej kondycji po urazie, chroni się przed zagrożeniami zewnętrznymi takimi jak wirusy i bakterie oraz naprawia uszkodzoną tkankę. Niemniej jednak, przewlekłe zapalenia prowadzić mogą do poważnych problemów zdrowotnych, takich jak cukrzyca, celiaklia, czy otyłość.  

 

"Pacjenci zmagający się z przewlekłymi zapaleniami powinni każdorazowo konsultować się z lekarzem celem określenia skutecznego planu leczenia, jednakże mogą oni w ramach swoich możliwości dodatkowo uprawiać ćwiczenia o średniej intensywności" podsumowała Hong.

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑