Ekstremalne ćwiczenia i trening może zatruć krew?

Dodaj do ulubionych

Naukowcy odkryli, że ekstremalne ćwiczenia i treningi mogą prowadzić do tego, że bakterie jelitowe przedostaną się do układu krwionośnego i zatrują krew.

Eksperci z Uniwersytetu Monash monitorowali osoby uczestniczące w serii ekstremalnych wydarzeń sportowych, w tym 24-godzinnych maratonach, wieloetapowych ultramaratonach, biegach czy ekstremalnych wydarzeniach następujących kolejno po sobie.

 „Próbki krwi pobrane przed i po wydarzeniach w porównaniu z grupą kontrolną dowiodły, że ćwiczenia przez wydłużony okres czasu powodują zmiany ścian jelit, w trakcie których bakterie naturalnie występujące w jelitach, zwane endotoksynami, przeciekają do układu krwionośnego. Organizm odpowiada wtedy reakcją przeciwzapalną wysyłając białe krwinki, co przypomina reakcję na poważną infekcję w ciele”.

Co znaczące, badanie pokazało, że osoby wysportowane, zdrowe i trenujące regularnie wypracowują mechanizm obronny przeciwdziałający takiej reakcji.

Jednakże jednostki, które biorą udział w ekstremalnych wydarzeniach sportowych, szczególnie w upale i bez długoterminowego przygotowania, wystawiają swój organizm na ogromne obciążenie przekraczające standardowe możliwości układu immunologicznego. Przy podniesionych poziomach endotoksyn w krwi, odpowiedź organizmu może być poważniejsza niż jego możliwości. W ekstremalnych przypadkach istnieje ryzyko wystąpienia sepsy, co z kolei grozi śmiercią w przypadku brak natychmiastowej diagnozy i leczenia.

Badanie pod kierownictwem dr Ricardo Costa z Wydziału Odżywiania i Dietetyki jako pierwsze zidentyfikowało związek pomiędzy ekstremalnymi ćwiczeniami a obciążeniem integralności jelit.

„U prawie wszystkich uczestników badania zaobserwowano markery krwi identyczne jak u pacjentów cierpiących na sepsę. Przyczyną tego był wyciek endotoksyn do krwi w wyniku ekstremalnych ćwiczeń, co wywołało odpowiedź układu immunologicznego organizmu”.

Badania nt. 24-godzinnych ultramaratonów opublikowane w International Journal of Sports Medicine oraz nt. wieloetapowych ultramaratonów opublikowane w Exercise Immunology Reviews, oba prowadzone przez zespół dr Costy, zawierają zalecenia dla osób chcących uczestniczyć w takich wydarzeniach, w tym potrzebę wizyt kontrolnych u lekarza i wypracowania programu treningowego, który zwiększa sprawność i wytrzymałość progresywnie, aby organizm poradził sobie z obciążeniami związanymi z ekstremalnymi wydarzeniami sportowymi.

 Wg dr Costy za ekstremalny trening uznaje się ponad 4 godziny sportu powtarzane regularnie.

" Takie wydarzenia powoli stają się normą i zwiększa się ich popularność”  „Taki trening nie jest czymś niezwykłym w obecnych czasach patrząc na listy uczestników maratonów, ultramaratonów czy triatlonów" Ironman  podkreśla.

„Ważne jest, aby uczestnicy takich wydarzeń najpierw udali się do lekarza i mieli wypracowaną sprawność i wytrzymałość dzięki regularnemu, wieloletniemu programowi, a nie brali udział w ultramaratonie na hurra jedynie po miesięcznym przygotowaniu” wyjaśnia.

Naukowcy odkryli, że osoby o większej sprawności trenujące regularnie i dłużej przed ultramaratonem miały wyższe poziomy interleukiny 10 – substancji przeciwzapalnej, dzięki czemu mogli zwalczyć negatywny wpływ odpowiedzi immunologicznej organizmu.

„Ciało ma możliwość dostosowania się i przyhamowania negatywnego oddziaływania reakcji immunologicznej wywołanej przez ekstremalne wydarzenia sportowe. Jednakże osoby bez odpowiedniego długotrwałego przygotowania i treningu oraz bez odpowiedniej formy i sprawności mogą mieć poważnym problem” podsumowuje Costa.

W kolejnej fazie badań zespół dr Costa będzie chciał dogłębnie poznać stopień, w jakim ćwiczenia w upale i normalnej temperaturze wpływają na integralność i pracę jelit. Ponadto pochylą się nad wypracowaniem strategii przeciwdziałania uszkodzeniu jelit i symptomom wywołanym przez ekstremalne ćwiczenia i upał.

 

Autor: Anna Ścisłowska

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑