Jak zmotywować się do ćwiczeń fizycznych?

Dodaj do ulubionych

Jak zmotywować się do ćwiczeń fizycznych

Ćwiczenia fizyczne wydadzą  się nam znacznie mniej męczące gdy przekonani będziemy o ich korzystnym wpływie na organizm  

Ćwiczenia fizyczne niejednemu i niejednej z nas kojarzą się z ciężką pracą. Jest to niejednokrotnie powód, dla którego unikamy wszelkiej maści aktywności okołosportowej.  Czy jednak trening lub rekreacja muszą być doświadczeniami nieprzyjemnymi? Psycholog Hendrik Mothes z Wydziału Aktywności Fizycznej Uniwersytetu Freiburg oraz współpracujący z nim naukowcy odkryli, że nasze subiektywne nastawienie do wykonywanego wysiłku wpłynąć może na postrzegany poziom jego intensywności. Wyniki eksperymentu opublikowano w magazynie PLOS ONE.

Zespół naukowców zaprosił do udziału w badaniu 78 mężczyzn i kobiet w wieku od 18 do 32 lat. Poproszono ich o odbycie 30-minutowej sesji na rowerku treningowym w laboratorium. Przez wykonaniem ćwiczenia naukowcy zapytali ich jak oceniają swoją ogólną kondycję fizyczną. Badanych poproszono także, aby założyli koszulki treningowe przylegające do ciała oferowane przez jednego z producentów odzieży sportowej. Podczas sesji na rowerku, respondentów co pięć minut pytano o poziom zmęczenia. Po zakończeniu wysiłku fizycznego przypisano ich losowo do jednej z dwóch grup i zaprezentowano wybrane klipy filmowe podkreślające korzyści wynikające z wysiłku fizycznego lub też skupiające się na negatywnych aspektach treningu. W przedstawionych materiałach znalazły się także wstawki odnośnie – w niektórych klipach wyszczególnione zostały ich korzyści, natomiast w innych informowano, iż ich stosowanie nie zmienia efektywności treningu. "Respondenci nie wiedzieli, że klipy zastosowane zostały jako forma zmiany ich oczekiwań względem sesji treningowej na rowerku" przyznał Mothes.

Zgodnie z oczekiwaniami badaczy, wyniki eksperymentu pokazały, że trening postrzegany był jako mniej wyczerpujący przez osoby, które były do niego nastawione pozytywnie. Efekt był tym bardziej zadowalający, im lepiej respondenci oceniali swój ogólny stan zdrowia oraz kondycję. Niemniej jednak, pozytywne nastawienie nie pomogło osobom, które uważały się za niezbyt wysportowane. Eksperci zauważyli także, że nadzieja pokładana w efektywności zastosowanej koszulki ograniczyła subiektywne odczucie zmęczenia. Jej wpływ wahał się od niewielkiego w przypadku osób postrzegających się jako wysportowane do bardzo wysokiego u respondentów, którzy nisko oceniali swoją kondycję. "Wiara w fakt, że koszulka może zwiększyć efektywność treningu zmniejszyła zmęczenie u osób mniej wysportowanych" przyznał Mothes.

Uzyskane wyniki pokazują, że w sporcie również wystąpić może efekt placebo. Niebagatelne znaczenie dla osiąganych wyników ma nastawienie do wykonywanej aktywności fizycznej. "Wykazaliśmy także, że osobom wysportowanym odpowiednie produkty modą dodatkowo uprzyjemnić wysiłek – jeżeli tylko uwierzą one w ich skuteczność."

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑