Medytacja stanowi mniej kosztowną alternatywę tradycyjnych środków przeciwbólowych

Dodaj do ulubionych

Medytacja stanowi mniej kosztowną alternatywę tradycyjnych środków przeciwbólowych

Wystarczy wyłącznie dziesięć minut medytacji, aby osiągnąć stan zbliżony do tego następującego po zażyciu środków przeciwbólowych. Informacje takie podali naukowcy z Uniwersytetu Leeds Beckett.

Wyniki przeprowadzonego eksperymentu dowodzą, że nawet jednorazowa, dziesięciominutowa sesja medytacyjna może zwiększyć naszą tolerancję na ból i próg bólu, jednocześnie ograniczając poczucie niepokoju.  

Test przeprowadzili naukowcy z Wydziału Nauk Klinicznych i Stosowanych Uniwersytetu Leeds Beckett, którzy to zaprosili do udziału w badaniu 24 zdrowych studentów (12 kobiet oraz 12 mężczyzn). Respondentów losowo przydzielono do grupy medytacyjnej oraz grupy kontrolnej.

Podczas eksperymentu zastosowano test poziomu bólu odczuwanego pod wpływem zimna. Badanych poproszono, by zanurzyli na dwie minuty rękę w ciepłej wodzie, a następnie umieścili ją w naczyniu z zimną wodą i wynurzyli dopiero, gdy uczucie dyskomfortu uznają za trudne do zniesienia. Przed powtórzeniem testu, grupa kontrolna spędziła dziesięć minut w ciszy, natomiast przedstawiciele drugiej z grup przez ten sam okres czasu oddawali się medytacji.  

Zgromadzone dane dotyczyły pięciu obszarów badanych: reakcji na ból, progu bólu, intensywności bólu, tolerancji na ból oraz poziomu dotkliwości bólu. Mimo, że podczas pierwszej sesji wyniki uzyskane przez przedstawicieli obydwu grup były niemalże identyczne, to u badanych, którzy odbyli dziesięciominutową sesję medytacyjną zauważono ograniczenie reakcji na ból oraz znaczny wzrost progu i tolerancji bólu.  

Omawiając wyniki badania, doktor Osama Tashani powiedział: "Mimo, iż konieczne jest przeprowadzenie badań uzupełniających celem określenia czy medytacja może okazać się pomocna w przypadku pacjentów zmagających się z bólem chronicznym, to uzyskane wyniki dowodzą, że może ona stanowić zamiennik środków przeciwbólowych. Wysoka dostępność oraz niewielki koszt tej techniki mogą sprawić, że stanie się ona w przyszłości efektywną alternatywą medykamentów uśmierzających ból.

 

"Sesja medytacyjna odbywała się pod nadzorem badacza niebędącego doświadczonym trenerem technik medytacyjnych. Teoretycznie więc możliwe jest korzystanie z omawianej metody po przejściu nawet minimalnego przeszkolenia. Jak bowiem dowiedzieć się możemy z tradycyjnych prawideł buddyjskich, ćwiczący muszą skupić się przede wszystkim na spokojnym, równomiernym oddychaniu."

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑