Trening fitness - Poznaj 8 najczęstszych błędów wykonywanych podczas treningu

Dodaj do ulubionych

Unikaj poniższych błędów i zobacz wyniki Twojego treningu. Czy wiesz, że przeciętny klient klubów fitness/siłowni rezygnuje po pół roku ćwiczeń z pwodu: braku czasu i/lub braku wyników.To smutne, że większość ludzi frustruje brak wyników i rezygnują zanim trening da efekty. Jednakże taka sytuacja wcale nie dziwi biorąc pod uwagę częste błędy popełniane podczas trenowania/fitnessu. Czy to dotyczy również ciebie?

Gdy trening nie daje rezultatów... – najczęstsze powody

1. Ilość, a nie jakość

Rozejrzyj się po siłowni/klubie fitness (jeżeli jeszcze nie zrezygnowałeś z treningu) i zobacz, ile osób rzeczywiście trenuje. Zawsze dziwią mnie „Jasie wędrowniczki” szwędające się po sali bez celu, „zaczytane mole książkowe” przestępujące z nogi na nogę na bieżni z książką w ręku, czy „urojeni słabeusze” podnoszący ciężary lżejsze niż piórko. Wiele osób chodzi na siłownię z przyzwyczajenia, na autopilocie; spędzają tam trochę czasu i wracają do domu. Jeżeli należysz do jednej z tych kategorii, zapytaj sam siebie: „Co chcę osiągnąć?”. Czekasz na wyniki? To zabierz się na serio do roboty. To nie oznacza oczywiście, że nie możesz się świetnie bawić w trakcie i cieszyć się treningiem. Ale przede wszystkim wymaga to od ciebie koncentracji na celu i tym, co robisz tak, aby dodać nową jakość do każdego ruchu. Gdy tylko twój trening będzie miał jasny cel, a wraz z nim będzie poprawiać się twoja sprawność i wytrzymałość, okaże się, że ćwiczenia zajmą ci połowę czasu, co dotychczas, i dadzą lepsze wyniki niż kiedykolwiek wcześniej.

 2. Przeszacowanie swoich możliwości

Wiele osób trenujących przesadza przy określaniu intensywności i czasu trwania ćwiczeń, wagi podnoszonych ciężarów czy częstotliwości treningu. Aby tego uniknąć, warto prowadzić dziennik treningu. Ponadto wiele osób błędnie uważa, że jeżeli będą ćwiczyć w umiarkowany sposób przez pół godziny, to spalą tony kalorii i tłuszczu. Niestety to nie jest takie proste. Spalanie kalorii to proces czasochłonny, a regularne ćwiczenia to najlepszy sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Co więcej, aby utrzymać optymalną wagę, same ćwiczenia nie wystarczą. To prowadzi nas do kolejnego błędu.

 3. Niedoszacowanie spożytej ilości jedzenia

Wiele osób wypiera z pamięci to, ile zjedli i wypili w ciągu dnia. Jeżeli utratę wagi traktujesz serio, musisz być szczery ze sobą nt. tego, co jesz, i jak spożywane pokarmy pomagają lub utrudniają zrzucenie zbędnych kilogramów. Warto zapisywać to, co się zjadło/wypiło – to najlepsze świadectwo szczerości. Śledzenie spożytych posiłków w dzienniku pomoże zerwać z błędnym kręgiem wyparcia (poza tym, tylko ty jeden musisz to wiedzieć).

 4. Niewłaściwy rodzaj treningu

Jak wypracowałeś swój plan treningu? Obserwując innych na siłowni/w klubie fitness (którzy mogą błędnie wykonywać ćwiczenia)? Na podstawie porad przyjaciół, kolegów z pracy, internetu, telewizji, gazet, ostatnich wyników badań czy nauczyciela WF? Sposób i rodzaje ćwiczeń bezpośrednio określają wyniki, jakie możesz osiągnąć. Aby dowiedzieć się, jak trenować, zapisz swoje cele i opracuj program z profesjonalnym trenerem odpowiadający temu, co chcesz osiągnąć. Ryzykowne, niesprawdzone ćwiczenia mogą tylko pogorszyć twój stan i nie pozwolą ci uzyskać zamierzonych rezultatów.

5. Brak zmian w treningu

Gdy ćwiczysz w ten sam sposób dzień za dniem, stajesz się w tym dobry. Nazywamy to zasadą adaptacji, która oznacza, że zwiększa się nasza skuteczność podczas wykonywania tego samego ćwiczenia raz za razem. To świetna wiadomość dla profesjonalnych sportowców, ale nie dla wytyczonego celu utraty wagi, wzmocnienia czy poprawy sprawności. Jeżeli regularnie wykonujesz ten sam program treningowy, w pewnym momencie osiągniesz szczyt i nie będzie już widać postępów. Jednym ze sposobów na taki zastój jest wprowadzanie zmian do treningu co kilka tygodni/miesięcy. Możesz zmienić typ wykonywanych ćwiczeń, wagę podnoszonych ciężarów, liczbę serii i powtórzeń. W ten sposób zawodowi sportowcy zmieniają swoje programy treningowe poza sezonem.

 6. Błędna technika

Wiedza o tym, jak prawidłowo wykonać dane ćwiczenie, jest kluczowa dla osiągnięcia rezultatów. Forma jednak się liczy, szczególnie w ćwiczeniach siłowych. Nieprawidłowe wykonanie lub technika to także ryzyko urazów, bólu i uszkodzenia ciała. Prawidłowej techniki najlepiej nauczyć się od trenera.

7. Nierealistyczne cele

Jakie cele postawiłeś przed sobą? Czy są realne do osiągnięcia? Jeżeli chcesz być kolejnym Robertem Lewandowskim czy Mariuszem Wlazłym, a trenujesz jedynie 30 minut dziennie... Albo jeżeli chcesz zrzucić 10 kg w miesiąc... jakie masz na to szanse? Znów wracamy do kwestii nieoszukiwania samego siebie – znasz swoje możliwości, zaangażowanie i styl życia. Musisz wyznaczyć odpowiednie cele na początek i obserwować postępy w odpowiednim tempie – inaczej czeka cię tylko frustracja i rezygnacja.

8. Pomiar nie tego, co trzeba

Wiele osób uważa, że ich trening nie daje efektów, bo nie mierzą odpowiednich wielkości. Szukanie dowodu na wadze tylko rozczarowuje, ponieważ niektóre ćwiczenia budują mięśnie i redukują tkankę tłuszczową, a waga nie pokazuje informacji o składzie ciała. Lepiej zmierzyć sprawność, w tym tętno, odległość pokonaną w danym czasie, wagę podnoszonych ciężarów, a nawet zapisywać swoje samopoczucie na koniec dnia. Wiele korzyści płynących z ćwiczeń to subtelne zmiany na lepsze niewidoczne w lustrze np.: poziom cholesterolu, tętno czy energia i wigor w ciągu dnia – one także mogą dać dużą dawkę motywacji, jeżeli będziesz je monitorować.

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑