Trening stabilizacji centralnej. Obalamy mity

Dodaj do ulubionych

W tym artykule obalimy mity które powstały wokół Treningu "Core stability" (trening stabilizacji centralnej). Zasadniczo nasze mięśnie zostały stworzone do dwóch rodzajów pracy - wywoływania ruchu lub jego hamowania (w tym wpływu grawitacji). Błędem wielu chorych jest próba swoistego przeprogramowania naturalnych funkcji układu nerwowego i mięśni- skojarzenia stabilnego kręgosłupa z silnym gorsetem mięśni powierzchownych pokutują do dziś.Tymczasem tak chętnie wzmacniane mięśnie proste i skośne brzucha czy też wiele z prostowników grzbietu ma zupełnie inną rolę, niż stabilizacja. Te duże, energochłonne grupy mięśniowe nie są w stanie utrzymywać stałego, harmonijnego napięcia, zwłaszcza w kontekście obniżonego metabolizmu. Nie ma takiej potrzeby, aby do prostego zadania, jakim jest zrównoważenie środka ciężkości, wykorzystywać tak potężne narzędzia. Organizm nie jest w stanie utrzymać metabolizmu dużych, długich mięśni zbyt długo na wysokim poziomie, jest to z energetycznego punktu widzenia nieopłacalne. Ponad to w niektórych sytuacjach aktywacja tych mięśni może wręcz naruszać stabilność kręgosłupa, stając się dodatkową przyczyną dolegliwości. Ich miejsce w systemie stabilizacyjnym zawiera się w zupełnie innym punkcie, nie mając wiele wspólnego ze spokojnymi, statycznymi pozycjami ciała.

Core stability - trening stabilizacji ogólnej

Trening stabilizacji głębokiej (core stability) jest mylnie utożsamiany jest także z ćwiczeniami na piłkach (np. pilates) i niestabilnym podłożu. Owszem, mogą stanowić one ważny element usprawniania chorych z bólami pleców, jednak droga, jaką przebywa osoba ćwicząca w kierunku takich ćwiczeń, zaczyna się w zupełnie innym punkcie. Większość klientów jest zaskoczona prawidłową techniką pracy nad funkcją stabilizacji kręgosłupa- szczególnie osoby aktywne, doświadczone w rozmaitych rodzajach ćwiczeń, nierzadko są skonsternowane deficytami, jakie zauważają u siebie w trakcie metodycznie rozwijanego usprawniania. Wprawny trener pilates oraz terapeuta największą uwagę zwraca bowiem nie na poziom siłowy lub stopień trudności ćwiczeń (zależny od zaawansowania motorycznego klienta), ale właśnie na technikę ich wykonania. Popularną jest sytuacja, gdzie w trakcie zajęć Pilatesa profesjonalny sportowiec zostaje daleko w tyle za zwyczajną panią domu, gdyż zbudowane przez niego latami kompensacje są tak duże, że aby je wyciszyć, musi poświęcić kilkukrotnie więcej uwagi, niż osoba niedoświadczona. Dlatego nie należy się obawiać ćwiczeń stabilizacji głębokiej - przecież z założenia nie powinny one pobudzać nadmiernie dużych grup mięśniowych (przynajmniej do pewnego momentu).

Wyszkolony trener pilates lub terapeuta, czuły na sygnały występujących kompensacji, wprowadza nowe elementy dopiero po opanowaniu wcześniejszych, najprostszych.  Dzięki temu, pomimo grupowego charakteru zajęć każdy klient jest na swój sposób osobną jednostką. Wypracowane prawidłowe wzorce ruchowe są chętnie podejmowane przez organizm, zaspokajają bowiem jego potrzeby. Nie należy więc obawiać się, iż chory skazany będzie przez resztę życia na wieczną rehabilitację - raz wyuczone dobre nawyki, podtrzymywane przez ergonomiczny tryb życia, zostają na długo.

mgr Katarzyna Kołodko, instruktor bbpilatesschool

W dniu 07.11.17 Ruszyły zapisy na kurs Instruktora Pilates w stopniu rozszerzonym  - "Specjalizacja Core " TRENING MEDYCZNY (praca w grupach zwiększonego ryzyka) Szkolenie objęte jest  DOFINANSOWANIEM

 

  • 12 - 17 STYCZEŃ - DODATKOWY TERMIN - PRZED WYSŁANIEM ZGŁOSZENIA PROSIMY O UPEWNIENIE SIĘ O DOSTĘPNOŚCI MIEJSC 
  • Telefon : +48 796 207 748

    Phone : +44 74 90 78 99 98

    Email : pilateseci@gmail.com

    BBPILATESSCHOOL.PL

 

 

 

 

 

 

Autor: Katarzyna Kołodko

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑