Ile powinniśmy ćwiczyć aby zachować zdrowie?

Dodaj do ulubionych

Ile powinniśmy ćwiczyć aby zachować zdrowie? Jaki poziom aktywności fizycznej można uznać za wystarczający? Coraz powszechniej uważa się, że nie musimy być maratończykami, aby cieszyć się korzyściami, jakie przynoszą ćwiczenia ruchowe. Poza tym pierwszy maratończyk po ukończeniu biegu zmarł! Jedno z ostatnich badań wykazało, że znacznemu obniżeniu wskaźnika zgonów towarzyszy bardzo umiarkowany poziom sprawności fizycznej.

Takie same wyniki uzyskano przy uwzględnieniu wieku, poziomu cholesterolu w surowicy krwi, ciśnienia krwi, palenia papierosów, poziomu glukozy, występowania choroby wieńcowej w rodzinie i czasu przeprowadzania badań katamnestycznych. Taki poziom sprawności można uzyskać odbywając codziennie 30-60 minutowy szybki spacer. Wyniki badań wykazały, że mało intensywne ćwiczenia powodują większy spadek ciśnienia skurczowego krwi u starszych osób z nadciśnieniem pierwotnym niż umiarkowanie intensywne.

Wiele argumentów przemawia za stosowaniem umiarkowanych programów ćwiczeń. Na pewno łatwiej zachęcić osoby mało aktywne do spaceru niż biegania. Umiarkowana aktywność pozwala także uniknąć niektórych kontuzji, jakie mogą w wyniku intensywnych ćwiczeń.

Choć coraz więcej ludzi ćwiczy, to jednak dużo za mało. Z deklaracji badanych Polaków wynika że dwie trzecie z nich (66%) uprawiało sport bądź ćwiczenia w ciągu ostatniego roku, przy czym 40% podejmowało aktywność fizyczną regularnie. zaś 26% sporadycznie. Uprawianie sportu to przede wszystkim domena ludzi młodych,dobrze wykształconych, zadowolonych ze swojej sytuacji materialnej, mieszkańców miast. 

Najbardziej niepokojący jest fakt że nasze społeczeństwo starzeje się, a na horyzoncie nie widać nawet rozmów dotyczących programów prozdrowotnych przeznaczonych dla seniorów. 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑