Jeść czy nie jeść przed treningiem – oto jest pytanie.  

Dodaj do ulubionych

Jeść czy nie jeść przed treningiem?

Miłośnicy aktywności fizycznej zapewne nie raz zastanawiają się czy przed przystąpieniem do wysiłku fizycznego warto byłoby zjeść odpowiedni posiłek…czy też lepiej rozpocząć ćwiczenia na pusty żołądek. W swoim najnowszym badaniu eksperci zaprezentowali wpływ zarówno konsumpcji pożywienia jak i jego zaniechania na ekspresję genową tkanki tłuszczowej. Naukowcy wykazali także, że w organizmie tłuszcz odgrywa różnorodne role – ma on bowiem wpływ nie tylko na wydajność dostarczania ciału energii ale także na ogólną efektywność ćwiczeń. Wyniki przeprowadzonego testu opublikowano w magazynie American Journal of Physiology - Endocrinology and Metabolism.

Eksperci z Uniwersytetu Bath w Wielkiej Brytanii poddali dokładnej analizie grupę mężczyzn cierpiących na nadwagę. Respondenci trenowali przez 60 minut na bieżni z intensywnością około 60% wydolności organizmu na pusty żołądek lub dwie godziny po skonsumowaniu wysokokalorycznego śniadania obfitującego w węglowodany. Zespół naukowców pobrał od badanych próbki krwi zarówno przed jak i po treningu. Pozyskano od nich także przed treningiem oraz godzinę po jego zakończeniu fragmenty tkanki tłuszczowej.

Zauważono, że konsumpcja posiłku lub jego brak w zauważalnym stopniu zmieniała specyfikę tkanki tłuszczowej. Ekspresja dwóch genów, mianowicie PDK4 i HSL, była silniejsza przypadku, gdy mężczyźni ćwiczyli na pusty żołądek, a słabła gdy respondenci przed treningiem spożyli posiłek. Zwiększona ekspresja PDK4 z dużą dozą prawdopodobieństwa wskazuje, że składowany tłuszcz wykorzystany został do dostarczenia metabolizmowi niezbędnej energii. Ciało nie wykorzystało natomiast węglowodanów pochodzących z niedawno skonsumowanego śniadania. Ekspresja HSL jest najczęściej zauważalnie silniejsza w przypadku, gdy tkanka tłuszczowa wykorzystuje składowaną energię celem umożliwienia organizmowi efektywnego wykonania określonych czynności. Jak powiedział Dylan Thompson, jeden z autor badania – za czynność taką uznać należy również ćwiczenia fizyczne.  

Uzyskane wyniki zdają się potwierdzać wcześniejsze przypuszczenia, że "tkanka tłuszczowa niejednokrotnie stawiać musi czoła wyzwaniom stawianym przez organizm". Jak pisze Thompson, po spożyciu posiłku, tkanka ta "identyfikuje oraz przetwarza pożywienie. Pamiętać jednak należy, że jej stymulacja po konsumpcji wysokokalorycznego dania nie będzie tak efektywna jak trening na pusty żołądek. Oznacza to, że o wiele korzystniejszym dla naszego ciała, zwłaszcza w ujęciu długoterminowym, będzie angażowanie się w różne rodzaje aktywności fizycznej na czczo."

 

Autor: Melina Lam

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑