Medyczny Trening Funkcjonalny

Dodaj do ulubionych

Czym jest Funkcjonalny Trening Medyczny? 

Medyczne aspekty medycznego treningu funkcjonalnego będą się różnić od charakteru problemu dysfunkcji z jaką mamy do czynienia tak naprawdę treningiem medycznym możemy nazwać wiele programów szkoleniowych pozostaje zatem pytanie dla kogo i kiedy?

8 lat temu pojawiły się na rynku fitness szkolenia z zakresu medycznego treningu funkcjonalnego jak sama nazwa wskazuje treningiem funkcjonalnym można nazwać wiele programów treningowych. Słowo funkcja nie zamyka przestrzeni w interpretacji. Czym innym jest przywracanie funkcji w odniesieniu do aparatu ruchu czym innym pojedyncze techniki ćwiczeń funkcjonalnych.

Aparat ruchu jak sama nazwa wskazuje potrzebny jest nam do tego aby po prostu się ruszać.

Natura jest doskonała i nie było by żadnych problemów gdyby człowiek nie działał przeciwko niej. Czemu przy tak ogromnej wiedzy praktycznej i medycznej ciało człowieka cierpi jak nigdy wcześniej?
Człowiek przestał się poruszać takie proste i tak skomplikowane.
Przecież się ruszam robię 10 tys kroków dziennie odpowiada jeden z uczestników mojego szkolenia. Skąd pojawiły się w takim razie w jego ciele tak duże kompensacje? Odpowiedź jest prosta ....Rodzaj ruchu ma znaczenie nie ilość kroków to chwilowa moda :)
Zastanów się ile czasu w ciągu całego dnia poświęcasz na zwykły spacer? Jeśli 30 minut i proszę nie licz kroków:) to bardzo dobrze:)
Kolejne pytanie czy rodzaj treningu i czas spędzony w pracy nie zaburza wzorców na tyle, że tworzy coraz większe kompensacje?
Pomimo iż naukowcy na całym świecie biją na alarm te podstawy są często pomijane. Czemu człowiek sam sobie to robi czemu nie słucha swojego ciała? Obecne trendy i moda w świecie fitness burzą naszą czujność.Jeśli nie zboczymy z tej drogi za kilka lat większość z nas będzie miało daleko idące w skutkach problemy z kręgosłupem.

Sport to zdrowie = Sport to prosta droga do kalectwa

Jak pogodzić ze sobą te dwie sprzeczne informacje? Dziś nie będę podejmować próby wyjaśnienia tego tematu. To zbyt skomplikowane, abym mogła wyjaśnić to w pojedynczym artykule
Czego zatem w podstawie podstaw potrzeba naszemu ciału aby mogło sprawnie funkcjonować?

Przywrócenia prawidłowych wzorców równowagi między system mięśni lokalnych i globalnych odpowiadających za stabilizację naszego kręgosłupa i całego ciała.
Żadne ćwiczenia, choćby najbardziej profesjonalne, nie będą w pełni skuteczne, jeśli nie usunie się wad ruchu, które powodują problemy z kręgosłupem w ciągu dnia.

Jak powinien wyglądać medyczny trening funkcjonalny który pozwoli nam wprowadzić prawidłowe wzorce a co za tym idzie usprawnić aparat ruchu? To bardzo proste powinien uwzględniać kompensacje jakie pojawiły się w ciele naszego klienta w rozumieniu przywrócenia stabilności jako takiej. Ćwiczenia same w sobie nie mogą zaburzać prawidłowych wzorców torując drogę do kolejnych kompensacji tworząc coraz większą niestabilność.Treningiem musi być objęte całe ciało nie możemy skupić się na pojedynczych mięśniach odpowiednia kolejność ćwiczeń ma tu również bardzo duże znaczenie. Często cieszymy się po trenngu że bolą nas pośladki ale czy napewno pracowałeś nad mięsniem pośladkowym wielkim który pełni bardzo ważne zadanie w naszym ciele? Nie bo bardzo łatwo i szybko zmęczyć mięsień średni pośladkowy tworząc patologie. Czy poprawisz w ten sposób wygląd posladków i wzmocnisz je? Nie, nie i jeszcze raz nie. Kolejny bardzo duży problem tworzy świadome napinanie mięśni dna miednicy lub mięsnia poprzecznego brzucha........

Od wielu lat prowadzę szkolenie z treningu integracyjnego Pilates Core / Medyczny funkcjonalny trening - na moich szkoleniach pojawiają się sportowcy, wykładowcy, fizjoterapeuci są też i tacy którzy mają lub mieli bardzo duże problemy z kręgosłupem i nie tylko. Niejednokrotnie pojawiają się głębokie refleksje a czasem nawet łzy.... czemu sobie to robiłem?
Musimy wiedzieć że osłabienie aparatu ruchu nie odnosi się tylko do samego kręgosłupa kiedy tracimy stabilność przeciążamy całe nasze Ciało.Wiec jeśli chcemy zrozumieć czym jest TRENING MEDYCZNY a nie pojedyncze techniki, zacznijmy od przywrócenia stabilności na zintegrowanej płaszczyźnie lokalnego i globalnego wzorca.

Jeśli masz wątpliwości zastanów się co sprawia większą trudność spacer czy przysiad wykroczny? (o tym w następnym artykule)

I jeszcze jedna dygresja na koniec "Człowiek nie urodził się po to aby ćwiczyć na powietrzu (niestabline podłoże)"

http://kursypilates.pl/

Autor: Anna Ścisłowska

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑