Ćwiczenia o wysokiej intensywności zwiększają ponadprzeciętnie możliwości mózgu

Dodaj do ulubionych

Ćwiczenia o wysokiej intensywności stymulują neuroprzekaźniki i pozwalają na utrzymanie zadowalającej kondycji psychicznej

Osoby regularnie uprawiające aktywność fizyczną o wiele dłużej cieszą się ponadprzeciętną sprawnością umysłową. Rezultaty badania przeprowadzonego przez pracowników Centrum Zdrowia UC Davis pokazują dlaczego tak się dzieje. Okazuje się bowiem, że intensywne ćwiczenia stymulują dwa typy neuroprzekaźników – glutaminian oraz kwas γ-aminomasłowy (GABA).  

Metabolizm mózgu

Wyniki badania, opublikowane w najnowszym wydaniu magazynu Journal of Neuroscience, pozwalają lepiej zrozumieć metabolizm mózgu oraz dowodzą, że ćwiczenia odgrywać mogą istotną rolę w leczeniu depresji oraz innych zaburzeń neuropsychiatrycznych powodowanych niewystarczającą ilością neuroprzekaźników odpowiedzialnych są za komunikację pomiędzy poszczególnymi komórkami mózgowymi.   

 "Zaburzenia depresyjne niejednokrotnie spowodowane są spadkiem poziomu glutaminianu oraz kwasu GABA. Ich ilość najczęściej wraca do normy po odzyskaniu przez pacjenta równowagi psychicznej" powiedział autor badania, Richard Maddock, profesor na wydziale psychiatrii i nauk behawioralnych. "Przeprowadzony eksperyment wskazuje, iż aktywność fizyczna aktywuje procesy metaboliczne umożliwiające uzupełnienie neuroprzekaźników."

Badanie pozwala także lepiej zrozumieć naturę mózgu, organu zużywającego podczas treningu znaczne ilości energii w formie glukozy oraz węglowodanów. Jak nasz mózg pożytkuje dodatkowe zapasy energii?  

 "Zauważyć należy, iż intensywne ćwiczenia są jednym z najbardziej wymagających wyzwań przed jakimi staje nasz mózg. Nastręczają one więcej trudności niż wykonywanie skomplikowanych obliczeń czy gra w szachy, nie jest jednak jasne jak pożytkowana jest dodatkowa energia" przyznaje Maddock. "Uważamy jednak, że jest ona wykorzystywana celem zwiększenia ilości neuroprzekaźników. 

Zmiana sposobu, w jaki mózg wykorzystuje energię podczas ćwiczeń jest pomijana w badaniach dotyczących zdrowia psychicznego pacjentów. Mimo, iż opisywanie badanie wyjaśnia zastosowanie jedynie niewielkiego procenta energii przetwarzanej przez mózg, stanowi ono istotny krok przybliżający naukowców do pełnego zrozumienia złożoności jego metabolizmu. Eksperyment dowiódł także negatywnego wpływu siedzącego trybu życia na stan naszego zdrowia oraz nakreślił rolę spełnianą przez mózg u osób uprawiających regularną aktywność fizyczną.  

"Nie jest do końca jasne co sprawia, że podczas treningu nagle odczuwać zaczynamy przemożne zmęczenie" mówi Maddock. "Eksperci wyjaśniają ten fenomen zmęczeniem mięśni na skutek braku tlenu. Możliwe jednak, że to nasz mózg osiąga wtedy kres swoich możliwości."

Celem określenia jak ćwiczenia wpływają na nasz umysł, zespół naukowców poddał testom 38 respondentów. Ćwiczyli oni na rowerku stacjonarnym do momentu osiągnięcia około 85 procent szacowanego tętna szczytowego. Badacze wykonali serię obrazów mózgu, aby oszacować poziom glutaminianu oraz kwasu GABA.  

Poziomy rzeczonych substancji mierzono w dwóch niezależnych od siebie obszarach mózgu na chwilę przed oraz zaraz po trzech intensywnych sesjach treningowych trwających od ośmiu do dwudziestu minut. Identyczne badania wykonano, gdy osoby badane odpoczywały. Poziom glutaminianu oraz kwasu GABA zwiększył się u osób ćwiczących. Nie odnotowano wzrostu ich aktywności podczas odpoczynku. Znaczne zmiany zaobserwowano w obszarze mózgu odpowiedzialnym za przetwarzanie informacji wizualnych oraz w przedniej części kory zakrętu obręczy, która to reguluje tętno, kontroluje funkcje poznawcze oraz odczuwane emocje. Dało się także zauważyć długotrwały wpływ aktywności fizycznej na mózg.    

 "Udało się wykazać występowanie korelacji pomiędzy poziomem glutaminianu podczas odpoczynku a ilością ćwiczeń wykonanych w tygodniu poprzednim" zauważył Maddock. "Mimo, iż nie są to spostrzeżenia przełomowe, uznajemy je za wysoce intrygujące."

Eksperci podkreślają także, iż ćwiczenia stosować można jako alternatywny sposób zapobiegania oraz leczenia depresji. Intensywny trening okazać się może szczególnie korzystny w przypadku pacjentów poniżej 25 roku życia, których organizm źle reaguje na stosowanie selektywnych inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny - antydepresantów regulujących poziom neuroprzekaźników w mózgu. 

Maddock oraz jego zespół planują także określić wpływ ćwiczeń mniej wymagających (jak na przykład regularnych spacerów) na mózg. Pragną oni także poddać analizie pacjentów cierpiących na depresję, by sprawdzić, jakie korzyści wiążą się z regularnym treningiem.

 "Uważamy, iż odkryliśmy kolejny dowód na słuszność założenia mówiącego, iż aktywność fizyczna może zapobiegać depresji" mówi Maddock. "Nie każda osoba cierpiąca z jej powodu i uprawiająca ćwiczenia czuć się będzie lepiej – w wielu przypadkach zmiana stylu życia okaże się jednak wysoce korzystna. Wyrażamy też nadzieję, że uda nam się określić grupę pacjentów, którym taka forma leczenia przyniesie największe korzyści."

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑