Ćwiczenia w grupie dają lepsze efekty od treningu indywidualnego?

Dodaj do ulubionych

Ćwiczysz w grupie? Okazuje się że, to lepsza forma od zindywidualizowanego treningu

Ćwiczenia uprawiane w grupie przyczyniają się do zauważalnej poprawy jakości życia oraz zmniejszają poziom stresu bardziej niż trening indywidualny

W przypadku badanych uczestniczących w ćwiczeniach grupowych zauważono poprawę jakości życia w aż trzech aspektach: umysłowym (12,6 procenta), fizycznym (24,8 procenta) i emocjonalnym (26 procent). Naukowcy poinformowali także o obniżeniu u respondentów ogólnego poziomu stresu o 26,2 procenta. Dla porównania, badaczom udało się odnotować, iż osoby angażujące się w trening indywidualny nie tylko ćwiczyły dwa razy dłużej, ale także nie wystąpiła w ich przypadku istotna poprawa badanych wartości, za wyłączeniem stanu zdrowia psychicznego (poprawa o 11 procent).

Eksperci wysunęli tezę, iż ćwiczenia prowadzone w grupie umożliwiają zmniejszenie poziomu odczuwanego stresu o średnio 26 procent oraz poprawiają ogólną jakość życia. Pozytywne skutki treningu nie zostały zidentyfikowane dla ćwiczeń indywidualnych. Wyniki przeprowadzonego testu opublikowano w magazynie The Journal of the American Osteopathic Association.

 

"Stawianie czoła trudnemu wyzwaniu nie w pojedynkę, a wraz ze znajomymi lub kolegami z pracy połączone ze wspólnym motywowaniem się do podejmowania wysiłku daje znacznie lepsze rezultaty niż trening przeprowadzany w modelu indywidualnym." wyjaśniła Dayna Yorks, główna autorka badania. "Wyniki, które udało się nam uzyskać wskazują na wpływ rzeczonego wspólnie podejmowanego wysiłku fizycznego na umysł, ciało oraz sferę emocjonalną."

Doktor Yorks i jej współpracownicy z Uniwersytetu Medycyny Osteopatycznej z siedzibą w Nowej Anglii poprosili o udział w teście 69 studentów kierunków medycznych, w przypadku których zauważono wysoki poziom stresu oraz niską ogólna jakość życia. Respondentom dano możliwość wyboru programu treningowego (grupowego lub indywidualnego). Przedstawiciele grupy kontrolnej nie uprawiali jakichkolwiek ćwiczeń fizycznych, za wyłączeniem chodzenia lub dojeżdżania rowerem na uczelnię.  

Biorący udział w eksperymencie badani wypełniali ankietę co cztery tygodnie. W jej ramach oceniali odczuwany poziom stresu oraz zmianę jakości życia na następujących płaszczyznach: mentalnej, fizycznej i emocjonalnej.  

Respondenci biorący udział w ćwiczeniach grupowych stosowali się to wytycznych programu treningowego CXWORX zorientowanego na wzmacnianie mięśni rdzenia i poprawę sprawności ogólnej. Badani ćwiczyli wspólnie przez okres 30 minut tygodniowo. Po dwunastu tygodniach dało się zaobserwować, że zaszły w ich przypadku pozytywne zmiany na trzech badanych płaszczyznach: umysłowej (12,6 procenta), fizycznej (24, 8 procenta) oraz emocjonalnej (26 procent). Badacze poinformowali również o obniżeniu ogólnego poziomu stresu o 26,2 procenta.

Respondentom trenującym indywidualnie zagwarantowano pełną dowolność w kwestii uprawianych ćwiczeń. Mogli oni przykładowo całkowicie skupić się na bieganiu czy podnoszeniu ciężarów. W sesji treningowej brać mogły jednak udział poza nimi maksymalnie dwie nieznajome osoby. W ujęciu średnim, przedstawiciele omawianej grupy trenowali dwa razy dłużej, jednakże nie wystąpiły w ich przypadku korzystne zmiany, poza niewielką poprawą stanu zdrowia psychicznego (wzrost o 11 procent). Jeżeli chodzi o grupę kontrolną, zgodnie z oczekiwaniami nie zauważono jakichkolwiek korzystnych zmian badanych czynników.  

 

"Jesteśmy w pełni świadomi faktu, iż studia medyczne są bardzo wymagające. Dane dotyczące korzystnego wpływu ćwiczeń grupowych na stan zdrowia studentów mogą zachęcić władze uczelni do uzupełnienia planu zajęć o tego typu korzystne przerywniki" podsumowała doktor Yorks. "Danie osobom uczącym szansy obniżenia poziomu stresu oraz poprawy stanu zdrowia fizycznego, psychicznego i emocjonalnego może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia u nich syndromu wypalenia zawodowego oraz stanów lękowych w pracy zawodowej w przyszłości."

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑