Jak ćwiczyć mięśnie kegla?

Dodaj do ulubionych

Nie jednokrotnie zastanawiamy się jak ćwiczyć mięsnie kegla inaczej mięsnie dna miednicy. Najbardziej znane ćwiczenie na mięśnie kegla polegaja na jak najsilniejszym zwieraniu mięśni dna miednicy (nadal spotyka się niestety szkołę, polecającą wykonywać te ćwiczenia podczas oddawania moczu) na 10 sek. Owszem, jest to jakaś forma aktywności mięśni dna miednicy, warto jednak pochylić się na chwilę nad neurofizjologią i sprecyzować pewne niedomówienia. Aktywując silniejsze, przeważające włókna (zaciskanie mięśni dna miednicy z maksymalną siłą daje tylko 30% napięcia odpowiednich mięśni, 70% zaś to włókna nieadekwatne), maskujemy poniekąd dysfunkcję tych słabszych, w rezultacie nie osiągając żadnych efektów terapeutycznych, a jedynie frustrację brakiem poprawy naszego stanu.

Ćwiczenia mięśni Kegla

Jak prawidłowo ćwiczyć mięśnie kegla - Zamiast pracować tak intensywnie, wyobraźmy sobie, iż próbujemy delikatnie wycisnąć w pochwie namoczona gąbkę (w cięższych przypadkach nietrzymania moczu można posłużyć się rzeczywistą gąbką), nie wywołując uczucia zwierania cewki. Niektóre kobiety używają tzw. kulek gejszy o różnym ciężarze, które stanowią pewną alternatywę dla ćwiczeń, nie są jednak polecane ciężarnym ze względu na zwiększone ryzyko zakażeń układu moczowego i podrażnienie szyjki macicy. Bezwzględnie konieczne jest równoległe napinanie mięśnia poprzecznego brzucha i wielodzielnego (przepona jest wbrew pozorom kontrowersyjna, ponieważ wywiera ucisk na narządu miednicy, a tym samym na mięśnie jej dna, co w ciężkich przypadkach nietrzymania moczu może powodować wypływ; dyskusyjne jest także zjawisko inhibicji odruchowej mięśnia poprzecznego brzucha przez przeponę, jako że przy wdechu przeponowym wysklepia się brzuch, co wymusza na mięśniu poprzecznym brzucha rozciągnięcie się- dlatego oddychanie przeponowe w trakcie ćwiczeń mięśni dna miednicy, podobnie jak pozycje zbliżające się do pionowej, traktujmy raczej jako ewentualną progresję). Na koniec podkreślam - absolutnie nie doradzamy ćwiczeń mięśni dna miednicy w trakcie oddawania moczu, zwłaszcza kobietom w ciąży! Jest to karygodna ingerencja w fizjologiczną, elementarną czynność, zaburzająca naturalne mechanizmy w obrębie układu nerwowego, doprowadzająca do zastoju moczu (u ciężarnych niebezpiecznego tym bardziej, że stanowią one grupę podwyższonego ryzyka zakażeń układu moczowego, które mogą przerzucać się na błony płodowe)!

Ćwiczenia Kegla 

Ćwiczenia Kegla to ćwiczenia zaprojektowane w latach 40. XX wieku przez amerykańskiego lekarza Arnolda Kegla. Mięsień Kegla to mięsień łonowo-guziczny który jest rozpięty niczym hamak między kością łonową a guziczną otaczając cewkę moczową, pochwę  i odbytnicę  podtrzymuje narządy miednicy.Wzmocnione i bardziej elastyczne mięśnie ułatwiają poród, zapobiegają opuszczaniu się narządów i wysiłkowemu nietrzymaniu moczu, zwiększają też satysfakcję seksualną kobiet.

Jak aktywować głęboki gorset mięsniowy w tym mięsnie dna miednicy - Zobacz Video

 

Autor: Anna Ścisłowska

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑