Jak wyrobić sobie nawyk ćwiczenia? Najnowsze badanie pozwala odpowiedzieć na to pytanie

Dodaj do ulubionych

Jak wyrobić sobie nawyk ćwiczenia? Najnowsze badanie odpowiada na to pytanie: zewnętrzy sygnał oraz wewnętrzna motywacja pomagają nam przekształcić ćwiczenia w zdrowy nawyk

 

Każdy kto próbował utrzymać w mocy opracowany plan ćwiczeniowy doskonale zdaje sobie sprawę, że nie jest to zadanie łatwe. Jak jednakże wynika z najnowszego badania, uwarunkowane sygnały zewnętrzne oraz wewnętrzna motywacja mogą stanowić klucz do wykształcenia odpowiednich nawyków.  

Poranny budzik jest więcej niż tylko sygnałem, że należy wstać z łózka. Dla wielu z nas jest to oznaka, że czas wybrać się na siłownię. Jeżeli jednak trening nie stanowi dla nas swego rodzaju przyzwyczajenia, dźwięk budzika może sprawić, że zaczniemy rozważać czy zacząć trening czy też z powrotem położyć się do łózka.  

Nowe badanie przeprowadzone przez Alison Phillips, adiunkt psychologii na Uniwersytecie Stanowym w Iowa dowodzi, że potrzebne może być coś więcej niż sygnał zewnętrzny, by utrzymać w mocy opracowany plan treningowy. Synergia odpowiedniego sygnału oraz motywacji to połączenie, które pozwoli wykształcić nawyk regularnego treningu. Jak uważa Phillips, jeżeli ćwiczenia uznamy za korzystne, a więc czerpać z nich będziemy przyjemność lub też zauważymy, iż redukują one nasz poziom stresu, niepotrzebny będzie dodatkowy stymulant, jako że sami z siebie będziemy chcieli zaangażować się w dalszą aktywność fizyczną. Zamiast uważać trening za konieczność, uznamy go za przyjemność.

 

"Jeżeli ktoś nie lubi ćwiczyć, konieczne będzie motywowanie się do treningu" powiedział Phillips. "Ludzie chętniej trzymają się planu ćwiczeniowego jeżeli są pewni, że warto go przestrzegać."

 

Jak podkreślają eksperci – ile osób tyle motywacji wewnętrznych. Phillips twierdzi, że mogą one mieć wymiar psychologiczny, jak na przykład zwiększona produkcja endorfiny lub serotoniny, jak też czysto fizyczny, a więc spędzanie czasu ze znajomymi podczas treningu. Należy pamiętać, że wewnętrzna motywacja wykształca się z czasem oraz doświadczeniem – nie każdy z nas od razu pokocha wysiłek fizyczny. Jednakże to właśnie dzięki motywacji będziemy w stanie podjąć dalszy wysiłek i kontynuować plan treningowy. Jeżeli nie czujemy się pełni energii i zrelaksowani po treningu, zapewne z czasem wybierzemy inny sposób spędzania wolnego czasu.  

 

Aktywność fizyczna jest skomplikowanym zestawem zachowań wymagających wysiłku. Dlatego właśnie o wiele trudniej wykształcić w sobie chęć do treningu niż inne prostsze przyzwyczajenia, takie jak chociażby nawyk regularnego mycia zębów. Jak mówi Philips, z tego właśnie powodu motywacja musi wiązać się bezpośrednio z wykonywaną czynnością. Jeżeli ćwiczymy, aby zrzucić na wadze lub z innych czysto zewnętrznych powodów, w dalszym ciągu będziemy każdorazowo zastanawiać się czy warto rozpocząć trening.

 

Phillips i współpracujący z nią naukowcy przeprowadzili dwa niezależne eksperymenty celem przeanalizowania poziomu aktywności osób dopiero zaczynających aktywny tryb życia i respondentów, którzy ćwiczą regularnie przez okres co najmniej trzech miesięcy. W ramach pierwszego testu respondenci mieli poinformować badaczy o długości oraz intensywności treningu wykonywanego każdego tygodnia. W drugim badaniu zastosowano akcelerometry celem śledzenia ich aktywności.  

 

Rola motywacji wewnętrznej była inna dla każdej z grup. Jak stwierdziła Phillips, osoby początkujące czerpiące przyjemność z ćwiczeń chętniej kontynuowały plan treningowy, jednak był to zabieg celowy. Osoby bardziej zaawansowane kierowały się motywacją wewnętrzną, aby utrzymać nawyk ćwiczenia w odpowiedzi na sygnały zewnętrzne. Wyniki badania opublikowano w magazynie  Sport, Exercise and Performance Psychology.

 

Phillips uważa, że uzyskane dane dowodzą istotnej roli wewnętrznej motywacji w utrzymywaniu nawyku ćwiczeń. Podkreśliła ona, iż wysiłek fizyczny mający na celu zrzucenie jest w pełni uzasadniony. Niemniej jednak, nawet jeżeli osiągniemy swój cel, może to nie wystarczyć, aby utrzymać nawyk regularnego ćwiczenia. Jeżeli nie widzimy rezultatów lub też pragniemy zmienić swoje cele żywieniowo-treningowe, najprawdopodobniej zrezygnujemy z ćwiczeń. Dlatego też tworzenie nawyków jest tak istotne, zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasu.  

 

"Jeżeli aktywności fizycznej nie traktujemy jako nawyku, trudno będzie nam przekonać się do codziennego wysiłku. To sprawia, że tak wiele osób po pewnym czasie rezygnuje z treningów." powiedziała Phillips.

 

Niemniej jednak, nawet przy występowaniu odpowiednich sygnałów i silnej motywacji może dojść do sytuacji zaprzestania treningów. Mimo, iż relatywnie łatwo jest codziennie uprawiać ćwiczenia, konieczne jest zaangażowanie oraz chęci, by utrzymać intensywność wysiłku na identycznym poziomie, zwłaszcza jeżeli w naszym życiu zajdą istotne zmiany, jak chociażby narodziny dziecka.

 

Jak wykształcić i utrzymać w mocy zdrowe nawyki do ćwiczeń?

Większość osób zdaje sobie sprawę z korzyści płynących z aktywności fizycznej, wiedza ta jednakże nie wystarczy, aby wyrobić w sobie odpowiednie nawyki. Phillips twierdzi, że konieczne jest odpowiednie podejście, by pomóc nowicjuszom wykształcenie nawyku trenowania. Aby było to możliwe, każda z osób zainteresowanych zdrowym stylem życia musi zidentyfikować swoją wewnętrzną motywację. Phillips oraz współpracujący z nią badacze z Uniwersytetu ISU tworzą więc program, który ma pozwolić osobom zainteresowanym dowiedzieć się jakich zasad należy przestrzegać, aby wykształcić w sobie nawyk ćwiczeń.  

 

Na program składać się będą trening personalny oraz ćwiczenia grupowe. Phillips uważa, że pomaganie ludziom w identyfikacji ich motywacji wewnętrznej może stanowić kluczowy element w drodze do wykształcenia korzystnych nawyków. Tak jak w przypadku każdego przyzwyczajenia, nie da się go nabyć w przeciągu kilku dni. Warto jednak podjąć wysiłek, jako że trening na dłuższą metę pozwala utrzymać właściwy stan zdrowia i zapobiegać chorobom przewlekłym.

 

"Naszym celem jest zmiana stylu życia osób zainteresowanych aktywnością fizyczną. Obecne dostępne programy treningowe i motywacyjne nie umożliwiają bowiem wprowadzania w życie daleko idących zmian" twierdzi Phillips. "Istnieją jednak proste strategie, które nie zostały jeszcze wypróbowane, a które mogą pomóc osobom zainteresowanym w wykształceniu właściwych przyzwyczajeń. Mimo, iż ich założenia są relatywnie proste, o wiele trudniej jest utrzymać je w mocy. Jest to niezwykle trudne, ale i warte podjętego wysiłku wyzwanie."

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑