Ból kręgosłupa winne mięśnie kulszowo-goleniowe ! Rozciągnij mięsień dwugłowy uda !

Dodaj do ulubionych

Skrócenie mięsni kulszowo-goleniowych, tzn. mięśnia dwugłowego uda jest jedną z najczęstszych zamian występujących w dolegliwościach bólowych dolnego odcinka kręgosłupa (Nourbakhsh i Arab 2002). Uznaje się że napięte, nadmiernie pobudzone mięśnie kulszowo-goleniowe mogą być jedną z przyczyn przeciążenia więzadeł w rejonie stawów krzyżowo-biodrowych (Vleeming i wsp. 1997).Co więcej ostatnie badania EMG u osób z bólami kręgosłupa (z bólem w rejonie krzyżowo-biodrowym) udowodniły że pacjentów z dolegliwościami bólowymi dolnego odcinka kręgosłupa w połączeniu z opóźnioną alktywacją mięśnia pośladkowego wielkiego cechuje wyraźnie szybszy początek aktywacji mięśni kulszowo-goleniowych, tzn. mięśnia dwugłowego uda (Hungerford i wsp. 2003)

Rozciągnij mięśnie kulszowo-goleniowe !  Twoje ćwiczenia domowe

Ćwiczenia domowe na rozciąganie tylnej grupy mięśni uda

 

1. Przyjmij pozycję neutralną 

2.Unieś wyprostowaną kończynę dolną obejmując ją rękami.W tej pozycji nie powinieneś odczówać mobilizacji tylnej grupy uda tj.mięśnia dwugłowego uda. Jeśli  nie możesz swobodnie przytrzymać nogi  wykorzystaj taśmę lub pasek.

3. Złóż nogę na klatkę zatrzymaj się w pierwszym momencie kiedy wyczujesz wstępne rozciągane.

4.Tą pozycję utrzymuj do chwili aż minie uczucie napięcia 

5. Powtórz czynność dwukrotnie zbliżając nogę do klatki, w czasie całej pracy noga w stawie kolanowym pozostaje wyprostowana.

6.Ćwiczenie powtarzaj 3-5 razy w ciągu całego dnia.

Praktyczne wskazówki

A W czasie wykonywania ćwiczenia oddychaj swobodnie.

B W żadnej chwili rozciąganie nie powinno sprawiać bólu, ponieważ spowodowałoby to skurcz mięśnia, niwecząc cały cel rozciągania.

Modyfikacje

Zmieniając pozycję wyjściową kończyny dolnej można tak zmodyfikować ćwiczenie, że dochodzi do specyficznego rozciągania części przyśrodkowej lub bocznej mięśni tylnej grupy uda.

Rotacja wewnętrzna uda, w połączeniu z niewielkim przywiedzeniem (do kolana nogi wspartej) przyczyni się do maksymalnego rozciągnięcia mięśnia dwugłowego uda.

Rotacja zewnętrzna uda wraz z niewielkim odwiedzeniem (od kolana nogi wspartej) przyczyni się do maksymalnego rozciągnięcia mięśnia półbłoniastego i półścięgnistego.

 

 

Autor: Anna Ścisłowska

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑