Ból kręgosłupa winny mięsień czworoboczny i prostowniki grzbietu ! Rozciągnij swoje plecy.

Dodaj do ulubionych

W analizie klinicznej jednostronne lub obustronne wzmożone napięcie mięśnia czworobocznego lędźwi występuje często u pacjentów z dolegliwościami bólowymi dolnego odcinka kręgosłupa. Mięsień ten jest najczęstszą przyczyną powstawania punktów spustowych (Simons i Travell 1983). Jeśli zostanie określona terapia nakierowana na ten mięsień (np. nacisk manualny, stretching) to, zdaniem wielu specjalistów, można uzyskać istotną poprawę w leczeniu schorzeń dolnego odcinka kregosłupa (Graber 1997). Oddziaływanie terapeutyczne nakierowane jest zatem raczej na redukcję aktywności mięśnie czworobocznego niż na jej zwiększanie poprzez ćwiczenia fizyczne.

W badaniach czynników mechanicznych powiązanych z dolegliwosciami bólowymi dolnego odcinka kręgosłupa u 600 osób poddanych ocenie Nourbakhsh i Arab ( 2002 ) wykryli, że jest to jedyny mięsień prostujący kręgosłup, którego wytrzymałość wpływała na problemy odcinka lędźwiowego.Liczne badania EMG prowadzone przez Roy i wsp. (1989, 1990) potwierdziły, ze utrata wytrzymałości tego mięśnia jest wysoce skorelowana z dolegliwościami bólowymi dolnego odcinka kręgosłupa. Prostowniki grzbietu u osób z dolegliwościami bólowymi kręgosłupa często wykazują tendencję do nadmiernego napięcia (nieprawidłowy wzorzec postawy, stres) a co za tym idzie osłabienia.

Rozciągnij swoje plecy ! - Twoje ćwiczenia domowe

 

Ćwiczenia domowe na rozciąganie pleców -  prostowników grzbietu, najszerszego grzbietu, mięśnia czworobocznego lędźwi.

 

Praktyczne wskazówki

A W czasie wykonywania ćwiczenia oddychaj swobodnie.

B W żadnej chwili rozciąganie nie powinno sprawiać bólu, ponieważ spowodowałoby to skurcz mięśnia, niwecząc cały cel rozciągania.

C Powrót do pozycji wyjściowej (bierny) ręka podparta pomaga nam wyprostować plecy

Autor: Anna Ścisłowska

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑