Dlaczego mniejsza ilość powtórzeń w treningu interwałowego daje lepsze wyniki?

Dodaj do ulubionych

Mniejsza ilość powtórzeń w ramach treningowego interwałowego daje lepsze rezultaty

Analiza przeprowadzona przez ekspertów z Uniwersytetu Stirling dowiodła, że osoby wykonujące mniejszą ilość powtórzeń w ramach programu interwałowego o wysokiej intensywności (HIIT) osiągnęły lepsze rezultaty niż respondenci, którzy przeprowadzili cały trening.

Badacze ze szkockiego Uniwersytetu Wychowania Fizycznego przeanalizowali wyniki przeprowadzonych wcześniej eksperymentów, w ramach których starano się zidentyfikować korzyści wynikające z regularnego wykonywania zestawu ćwiczeń o wysokiej intensywności o nazwie 'supramaximal'. Zauważyli oni, że mniejsza ilość powtórzeń rzeczonych ćwiczeń prowadziła do bardziej zauważalnej poprawy kondycji mięśnia sercowego.  

 

Doktor Niels Vollaard, wykładowca medycyny oraz wychowania fizycznego na Wydziale Nauk Medycznych i Sportu powiedział: "Brak czasu stanowi jedną z najczęstszych barier zniechęcających ludzi do aktywności fizycznej. Problem ten zaczęto jednak minimalizować poprzez opracowywanie programów treningowych o wysokiej intensywności, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie maksimum korzyści zdrowotnych przy minimum czasu poświęconego na trening.

 

"Zauważyliśmy, że poprawa wydolności układów krążenia oraz oddechowego nie uległa zmianie w przypadku, gdy respondenci zmniejszyli ilość powtórzeń wykonywanych ćwiczeń. Co ciekawe, rezultaty takiego treningu były dla organizmu nawet korzystniejsze. Do osiągnięcia optymalnych wyników wystarczyły wyłącznie dwa powtórzenia ćwiczeń, pokazując że trening typu supramaximal może być bardzo krótki, jednocześnie oferując organizmowi identyczne korzyści co jego pełnoprawna wersja."

 

Naukowcy podkreślili jednakże, że wyniki przeprowadzonej analizy odnoszą się tylko do programu  'supramaximal', którego uprawianie wymaga wykorzystania specjalistycznego rowerka treningowego umożliwiającego wykonywanie ćwiczeń z bardzo wysoką intensywnością. Nie wiadomo jeszcze jak na efektywność innych treningów HIIT wpływa standardowa oraz ograniczona ilość powtórzeń.  

 

W ramach wcześniejszych badań zakładano, że wykonywanie większej ilości powtórzeń ćwiczeń charakteryzujących się wysoką intensywnością ma na organizm korzystniejszy wpływ.

 

Opisywana w niniejszym artykule analiza, której wyniki opublikowano w magazynie Medicine and Science in Sports and Exercise, wykazała, iż regularne wykonywanie wyłącznie dwóch powtórzeń ćwiczeń o wysokiej intensywności zwiększało ogólną wydajność ciała w sposób optymalny, natomiast każde kolejne powtórzenie obniżało ją o średnio 5 %.  

 

Doktor Vollaard dodał: "Dysponujemy dowodami wskazującymi, że na kondycję fizyczną korzystniejszy wpływ ma mniejsza ilość intensywnych ćwiczeń. W chwili obecnej przeprowadzamy testy uzupełniające mające na celu określenie mechanizmów psychologicznych,  leżących u podstaw tego zjawiska.

 

"Aby możliwe było zachęcenie jeszcze większej liczby osób do rozpoczęcia aktywnego trybu życia oraz poprawienie ogólnego stanu zdrowia populacji, konieczne jest określenie optymalnego czasu trwania oraz ilości powtórzeń ćwiczeń o wysokiej intensywności wykonywanych na rowerku treningowym."

 

W ramach analizy, poziom wydolności organizmu definiowano jako  VO2max, a więc maksymalną ilość tlenu, jaką ciało jest w stanie wykorzystać w ciągu minuty. Jest to jeden z najdokładniejszych wskaźników stanu zdrowia oraz ryzyka przedwczesnego zgonu. Niemniej jednak, analiza innych czynników, takich jak ciśnienie krwi czy odporność na insulinę, pozwoliłoby jeszcze lepiej zrozumieć jak ciało reaguje na różne rodzaje ćwiczeń typu HIIT.

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑