Naukowcy dowiedli, że trening HIIT powoduje uwalnianie endorfin do mózgu

Dodaj do ulubionych

 Dlaczego Trening HIIT powoduje uwalnianie endorfin do mózgu?

Fińscy naukowcy z Uniwersytetu w Turku odkryli, że ilość endorfiny wydzielanej do mózgu podczas wysiłku fizycznego(trening HIT) zależna jest od jego intensywności. Ilość produkowanej substancji ma zdaniem badaczy wpływ zarówno na motywację do treningu jak i determinację do wykonywania go w sposób regularny.  

Najnowsze badanie przeprowadzone przez ekspertów z Uniwersytetu w Turku wykazało, iż popularny trening interwałowy o wysokiej intensywności (HIIT) prowadzi do uwalniania przez mózg endorfin, co z kolei powoduje zmniejszenie stresu psychicznego oraz ograniczenie zmęczenia spowodowanego wymagającym wysiłkiem. Godzinna sesja ćwiczeń o umiarkowanym poziomie intensywności nie przyniosła zbliżonych rezultatów.  

 

Eksperyment dowiódł, że trening HIIT zauważalnie zwiększa wydzielanie endorfin oraz im podobnych peptydów opioidowych w obszarze mózgu odpowiedzialnym za odczuwanie bólu oraz emocji. Co więcej, odnotowano, iż ćwiczenia HIIT prowadziły do powstawania u respondentów negatywnych odczuć, czemu mozg starał się przeciwdziałać wydzielając większą ilość endorfin. Godzinna sesja standardowego treningu nie przyniosła podobnych efektów, jednakże sprawiała, że badani czuli się usatysfakcjonowani uzyskanymi efektami i zgłaszali poprawę samopoczucia ogólnego.   

 

„Wyniki dowodzą, że intensywność wysiłku fizycznego wpływa na ilość wydzielanej endorfiny, co z kolei prowadzić może nie tylko do minimalizowania negatywnych ale i wzmacniania pozytywnych odczuć towarzyszących treningowi” stwierdziła doktorantka Tiina Saanijoki z Centrum Turku PET.

 

Endorfina wydzielana podczas treningu może zmotywować nas do dalszego wysiłku, jak również zachęcić do regularnego uprawiania go. W przypadku ćwiczeń o średniej intensywności, ilość produkowanej przez mózg substancji powoduje lepsze niż standardowe samopoczucie, natomiast wysiłek o wysokiej intensywności prowadzi do nadprodukcji endorfiny, co ma dodatkowo minimalizować ewentualne negatywne odczucia oraz  uśmierzać ból fizyczny mogący zniechęcać do dalszej aktywności. Saanijoki poinformowała, że intensywność treningu powinniśmy zawsze dostosować do własnych preferencji oraz możliwości.

 

Badanie bazowało na zastosowaniu pozytonowej tomografii emisyjnej (PET). Respondentom wstrzyknięto w receptory opioidowe substancję radioaktywną. Radioaktywność w mózgu mierzono skanerem PET w trzech sytuacjach: po sześćdziesięciominutowej sesji aerobiku o średniej intensywności, po wysiłku interwałowym o wysokiej intensywności (HIIT) oraz w stanie spoczynku organizmu.

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑