Nowy sposób treningu: Optymalizacja wagi oraz trening wytrzymałościowy

Dodaj do ulubionych

Nowy sposób treningu: Optymalizacja wagi oraz trening wytrzymałościowy

Naukowcy z wydziału medycyny sportowej Uniwersytetu Jamesa Cooka ostrzegają, że zmęczenie wywołane wysiłkiem oporowym może osłabiać ciało podczas ćwiczeń wytrzymałościowych, zwłaszcza w przypadku treningu łączonego. Rekomendują oni optymalizację wysiłku, która to z kolei przełożyć się może na poprawę wydolności ogólnej organizmu.  

Dr. Kenji Doma był jednym z członków zespołu analizującego skutki uprawiania treningu oporowego (na przykład z handlami lub sztangą) oraz wytrzymałościowego (takiego jak długotrwały bieg) w trybie łączonym oraz niezależnie od siebie.   

"Nasz zespół przyznaje, iż synergia połączenie typów treningu może mieć korzystny wpływ na poprawę ogólnej wytrzymałości organizmu. Zauważyliśmy jednakże, że jeżeli pod uwagę nie zostanie wzięty odpowiedni czas regeneracji organizmu po każdym z treningów, zmęczenie może przeważyć, a wyniki podjętego wysiłku będą dalekie od zadowalających" stwierdził ekspert.

 

Dr Doma i jego współpracownicy opublikowali wyniki swoich badań w magazynie Sports Medicine. Poddali oni także analizie literaturę tematu wskazującą na możliwość wystąpienia przemęczenia u profesjonalnych sportowców (takich jak biegacze czy cykliści) nawet po kilku dniach od zakończenia sesji treningu wytrzymałościowego.

 

Ekspert poinformował, że redukcja wydolności fizjologicznej skutkująca przeprowadzeniem wysiłku oporowego trwającego 40-60 minut utrzymywać się może nawet przez kilka dni. Obniżenie sprawności trwa około 24 godziny w przypadku tradycyjnego treningu wytrzymałościowego.  

 

"Chcemy zwrócić uwagę na wycieńczenie organizmu spowodowane treningiem oporowym i uczulić trenerów personalny, aby brali pod uwagę kolejność wykonywanych ćwiczeń, ich intensywność, czy w końcu zalecany czas regeneracji. Pozwoli to atletom ograniczyć poziom zmęczenia organizmu i szybciej przystąpić do treningu wytrzymałościowego."

 

Doktor Doma uważa, że trening łączony jest w przypadku profesjonalistów wysoce zalecany.

 

"Niesie on za sobą sporo korzyści, ale także pewne ryzyko. Pragniemy zauważyć, że przy odpowiednim rozplanowaniu sesji treningowej możliwe jest ograniczenie zmęczenia powodowanego treningiem oporowym, co z kolei przyczyni się do optymalizacji osiąganych wyników treningowych."

 

Eksperci nie byli w stanie określić dokładnego czasu regeneracji organizmu po takim typie wysiłku, jako że zależny był on od planu treningowego, jego intensywności oraz predyspozycji ćwiczących.  

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑