Trenujesz? Poznaj 7 porad treningowych przygotowanych dla wszechstronnych sportowców.

Dodaj do ulubionych

Trenujesz? Jesteś wszechstronnym sportowcem? Przygotowalismy specjalnie dla Ciebie 7 porad treningowych. Nie wszyscy rodzimy się obdarzeni sportowym talentem. Nawet osoby, które od dziecka posiadają ponadprzeciętne umiejętności, muszą stale nad nimi pracować. Sukces atletyczny zależy od szerokiego spektrum czynników spośród których wyróżnić możemy: genetykę, doświadczenie, zainteresowanie dziedziną, determinację oraz…odrobinę szczęścia. Możliwe, że nie jesteś urodzonym sportsmenem, lecz nasze porady na pewno pomogą ci ćwiczyć w sposób bezpieczny i skuteczny oraz – co równie ważne - unikać kontuzji.  

Skupiając się na aspektach, nad którymi jesteś w stanie pracować, możesz po pewnym czasie poprawić swoje sportowe umiejętności oraz zauważalnie zwiększyć ogólną wydolność treningową. Poniżej znajdziesz porady, które pozwolą ci osiągnąć sportowe cele bez większych trudności.  

 1. Popracuj nad wytrzymałością umysłową

Poprawa nastawienia mentalnego jest bezsprzecznie pierwszym z kroków prowadzących do poprawy wyników sportowych.  

Właściwe nastawienie oraz motywacja mogą pomóc ci zniwelować efekty popełnianych błędów treningowych oraz usunąć niewłaściwe przyzwyczajenia. Niezwykle prostymi, acz skutecznymi technikami regularnie stosowanymi przez psychologów sportowych są: stałe zmniejszanie poziomu odczuwanego stresu, wizualizacja osiąganych wyników, samodzielna motywacja do podjęcia wysiłku oraz właściwy dystans do uprawianego sportu. To właśnie te metody pomogą ci osiągnąć zadowalające rezultaty zarówno podczas sesji treningowych jak i podczas wszelkiego rodzaju zawodów. Regularne stosowanie się do powyższych prawideł nie tylko ułatwi ci odzyskanie spokoju ducha, ale także zmniejszy poziom stresu w codziennym życiu. Po zmianie nastawienia oraz oczekiwań, natychmiastowej zmianie może ulec także twoje zachowanie. 

 2. Dbaj o mięśnie posturalne

Niezależnie czy grasz w tenisa czy też przemierzasz górskie szczyty, w każdym sporcie kluczowa jest umiejętność wykonywania szybkich ruchów, koordynacja oraz zwinność. Utrzymywanie właściwej postury ciała może cię także uchronić przed niejednym urazem. Odpowiednia stabilność oraz wytrzymałość mięśni posturalnych sprawią, że uprawianie sportu będzie ci sprawiało jeszcze więcej frajdy niż dotychczas!

Wzmacnianie mięśni posturalnych jest jednym z podstawowych elementów każdego treningu wytrzymałościowego, jako że umożliwia uzyskanie znacznej przewagi nad konkurencją. Niezależnie czy grasz w piłkę, tenisa, golfa, biegasz, czy też uprawiasz ogólnorozwojową aktywność fizyczną, włącz do swojego programu ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne i powtarzaj je co najmniej dwa razy w tygodniu.  

 3. Zwiększ swoją wytrzymałość

 4. Zwiększ swoją siłę

Zwiększenie siły i wytrzymałości może ci pozwolić uniknąć kontuzji. Dodatkowa siła mięśni sprawi, że twoje ruchy będą szybsze i pewniejsze, a ty sam będziesz wolniej się męczył, uchronisz stawy przed urazami oraz zachowasz właściwą postawę podczas uprawiania aktywności fizycznej. Porada ta ma niezwykle istotne znaczenie dla kulturystów, jednakże każdy sportowiec powinien skorzystać z korzyści jakie daje odpowiednio dostosowany do wymogów trening siłowego - zwłaszcza po zakończeniu sezonu. Jeżeli w przypadku uprawianej przez ciebie dyscypliny sportu nacisk kładziony przede wszystkim na wytrzymałość, dodatkowa siła mięśni okazać się równie istotna co poprawa techniki czy umiejętności specyficznych. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sportem i chciałbyś poprawić swój ogólny stan zdrowia, trening siłowy zwiększy twoją wydolność oraz ustrzeże cię przed kontuzjami.  

 5. Unikaj kontuzji

Aby uniknąć kontuzji potrzeba czegoś więcej niż tylko szczęścia. Musisz zachować ostrożność każdorazowo przystępując do ćwiczeń. Zwracaj uwagę na bóle mięśni, naciągnięcia oraz skręcenia - pozwoli ci to uniknąć pogłębiania się kontuzji. Do podstawowych zasad profesjonalnego uprawiania sportu zaliczyć należy: odpowiednią rozgrzewka, stosowanie właściwego sprzętu oraz obuwia, wystarczająco długi odpoczynek, regularne nawadnianie organizmu, przygotowywanie się na warunki pogodowe oraz kierowanie się podczas ćwiczeń zdrowym rozsądkiem. Zastosuj się do powyższych zaleceń a twoje sesje treningowe będą nie tylko bezpieczniejsze ale i bardziej efektywne. 

 6. Wzmocnij mięśnie

Odpowiednie nawodnienie oraz odżywienie pozwoli ci sprostać najtrudniejszym wyzwaniom w swojej dyscyplinie. Znaczna część atletów regularnie spożywa różnorodne warzywa, owoce oraz preparaty białkowe. Wybierają oni także żywność i napoje jak najmniej przetworzone. Niezwykle istotne jest również stałe dostarczanie organizmowi płynów, zwłaszcza podczas ćwiczeń w gorących i suchych warunkach. Zapoznaj się z zaleceniami ekspertów dotyczącymi żywienia zarówno przed jak i po treningu.  

7. Nie lekceważ bólu

W tym miejscu zastosować należy rozróżnienie pomiędzy dyskomfortem występującym podczas ćwiczeń a bólem. Ból to raptowne, przeszywające i utrudniające dalszą aktywność uczucie, którego nie wolno ignorować. Podjęcie decyzji o kontynuacji ćwiczeń przy odczuwanym bólu jest najszybszą drogą do kontuzji. Ból to ostrzeżenie od naszego organizmu informujące, że nasze ciało nie funkcjonuje prawidłowo. Dyskomfort z kolei wiąże się z ogólnym zmęczeniem, czy odczuciem pieczenia mięśni lub płuc. Rzadko powoduje on poważniejsze problemy zdrowotne. Ćwiczenia mogą niekiedy sprawiać, że poczujesz się niekomfortowo, mięśnie będą cię piekły natomiast płucom trudniej będzie złapać pełny oddech. W takiej sytuacji przerwij na chwilę trening i poczekaj, aż stan osłabienia ustanie. 

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑