Trening wojskowy może prowadzić do zmian w mikrobiomie jelitowym

Trening wojskowy prowadzić może do zmian w mikrobiomie jelitowym oraz zwiększonego ryzyka zapaleń

Badaczom z APS udało się ustalić, że długotrwały wysiłek fizyczny przyczyniać się może do zmiany ilości oraz różnorodności mikroorganizmów bytujących w jelitach (mikrobiomu jelitowego), co z kolei może negatywnie odbijać się na ogólnym stanie zdrowia osób pełniących służbę wojskową. Badanie opublikowane w magazynie American Journal of Physiology -- Gastrointestinal and Liver Physiology, szczegółowo opisuje wpływ treningu wojskowego na mikrobiom jelitowy.

Właściwie funkcjonujące jelita charakteryzuje między innymi cecha nosząca nazwę półprzepuszczalności. To dzięki niej omawiany organ jest w stanie wprowadzać do krwioobiegu korzystne składniki odżywcze jednocześnie zatrzymując substancje potencjalnie niebezpieczne. Nadmiar wysiłku fizycznego może jednakże sprawić, że znacznie zwiększy się przepuszczalność jelit. Skutkiem takiego stanu rzeczy może być większe ryzyko zapaleń, wystąpienia chorób metabolicznych oraz pojawienia się dotkliwych problemów takich jak chociażby rozwolnienie.

Naukowcy towarzyszyli grupie 73 żołnierzy armii norweskiej uczestniczących w górskim treningu terenowym. W ciągu czterech dni przebyli oni na nartach około 51 kilometrów, niemalże nieprzerwanie mając na plecach 45 kilogramowe plecaki. Eksperci pobrali od badanych próbki krwi i stolca zarówno przed jak i po udziale w omawianej sesji treningowej. Pobrali oni także od żołnierzy mocz na 24 godziny przed badaniem oraz w trzecim dniu wyprawy, po podaniu respondentom mieszanki wody i sztucznych substancji słodzących – sukralozy oraz mannitolu. Ludzkie ciało nie przetwarza sukralozy – zamiast tego pozbywa się jej z moczem. Poziom wydalonej substancji pozwala na określenie poziomu przepuszczalności jelit.

Po zakończeniu tak intensywnego treningu, mikrobiom oraz ilość i różnorodność substancji przemiany materii (metabolitów) w krwi oraz stolcu żołnierzy uległy zauważalnej zmianie. Wzrosła między innymi ilość wydalanej sukralozy, wskazując na wzrost przepuszczalności jelit. W stolcu spadła z kolei różnorodność produktów przemiany materii. Co równie ciekawe, zmniejszeniu uległa ilość składników odżywczych zidentyfikowanych w krwi żołnierzy. Znaczne zwiększenie przepuszczalności jelit skorelowane było z podwyższonym była ryzykiem wystąpienia zapaleń, zachwianiem równowagi flory jelitowej oraz zwiększonym prawdopodobieństwem wystąpienia chorób metabolicznych. "Wcześniejsze badania dowiodły, że drastyczne zmiany w diecie mają niebagatelny wpływ na mikrobiom jelitowy, bezpośrednio zmieniając specyfikę oraz różnorodność substratów metabolicznych wytwarzanych przez mikroby. Nasz eksperyment wskazuje, iż wahania składu mikrobiomu spowodowane mogą być nie tylko dietą, ale zwiększoną częstotliwością lub intensywnością wysiłku fizycznego" napisali badacze.

Skład mikrobiomu jelitowego okazuje się być jednym z czynników wpływających na reakcję organizmu na wzmożoną aktywność fizyczną. "Rezultaty przeprowadzonego testu dowodzą, że mikrobiom jelitowy może pośrednio wpływać na przepuszczalność jelit, zwłaszcza podczas wysiłku fizycznego o znacznej intensywności. Oznacza to, że aby utrzymać przepuszczalność nadmienionego organu na optymalnym poziomie, konieczne jest podjęcie działań mających za zadanie ochronę mikrobiomu jeszcze przed podjęciem forsownego treningu lub innego rodzaju wysiłku fizycznego." podsumowali eksperci.