Zalety treningu interwałowego

Dodaj do ulubionych

Trening interwałowy poprawia wydolność naczyń krwionośnych u osób starszych  

Naukowcy odkryli, że trening interwałowy (oporowy oraz kardio) zwiększa wydolność naczyń krwionośnych u osób starszych. Pozwala on także zmniejszyć ryzyko chorób serca u pacjentów cierpiących na cukrzycę typu 2.  

Trening interwałowy poprawia wydolność naczyń krwionośnych – przede wszystkim zwiększając ich średnicę, a co za tym idzie szybkość przepływu krwi – zarówno u osób starszych zmagających się z cukrzycą typu 2, zdrowych respondentów regularnie uprawiających wysiłek fizyczny, jak i u badanych prowadzących siedzący tryb życia. Wyniki najnowszego badania opublikowano w magazynie American Journal of Physiology -- Heart and Circulatory Physiology. Rezultaty eksperymentu każą sądzić, że trening interwałowy może zostać z powodzeniem wykorzystany do leczenia dysfunkcji śródbłonka u osób starszych.

 

"Śródbłonek ma bezpośredni wpływ na napięcie naczyń krwionośnych, perfuzję tkanek, krzepnięcie krwi oraz ryzyko występowania zapaleń. Dysfunkcja śródbłonka prowadzić może do wielu chorób przewlekłych, spośród których wymienić należy chociażby cukrzycę. Co więcej, rzeczony problem zdrowotny od dwóch do czterech razy zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego u osób cierpiących na cukrzycę typu 2" napisali w swojej pracy naukowej badacze. Na terenie Stanów Zjednoczonych na cukrzycę typu 2 cierpi około 28 milionów ludzi. W ich przypadku problemy z wydajnością śródbłonka prowadzić mogą do spowolnienia przepływu krwi, co z kolei przełożyć się może bezpośrednio na uszkodzenie nerwów.  

 

Trening interwałowy polega na naprzemiennym wykonywaniu ćwiczeń o wysokiej oraz niskiej intensywności. Wiele osób uważa go za najefektywniejszy sposób treningu, jako że interwały treningowe są relatywnie krótkie, natomiast odpoczynek jest częścią programu ćwiczeniowego. W ramach badania naukowcy porównali trening oporowy (mający na celu zwiększenie wytrzymałości nóg) oraz kardio (przy wykorzystaniu rowerka stacjonarnego) celem określenia w jaki sposób rzeczone programy treningowe wpływają na wydolność śródbłonka. Trzydziestu pięciu ochotników (których średnia wieku wynosiła 56 lat) przypisano do trzech grup: osoby cierpiące na cukrzycę typu 2 (T2D), respondenci prowadzący siedzący tryb życia niecierpiący na cukrzycę (UN-NG) oraz badani regularnie uprawiający ćwiczenia i niezmagający się z cukrzycą (TR-NG). Przedstawiciele każdej z grup wykonywali te same ćwiczenia przez okres 20 minut. Zestaw składał się z trzyminutowej rozgrzewki, siedmiu jednominutowych interwałów (oporowych lub kardio), jednominutowego odpoczynku po zakończeniu każdego z interwałów oraz trzyminutowego odpoczynku po zakończeniu ćwiczeń. Eksperci zbadali tętno respondentów w tętnicy ramiennej zarówno przed jak i zaraz po treningu, a także - po godzinie i dwóch od zakończenia ćwiczeń.  

 

Badaczom udało się ustalić, że u wszystkich grup badanych dało się zidentyfikować powiększenie średnicy naczyń krwionośnych (FMD%, wskaźnik wydolności nabłonka) po zakończeniu treningu interwałowego. Najkorzystniejszą zmianę zaobserwowano u przedstawicieli grupy T2D. Trening interwałowy kardio przyczynił się do zauważalnych zmian FMD% po godzinie od ćwiczeń u grupy T2D, oraz po dwóch godzinach u respondentów regularnie ćwiczących, jednakże długoterminowych korzyści nie odnotowano u badanych prowadzących typowo siedzący tryb życia.

 

"Nasze badanie pokazuje, że ćwiczenia interwałowe charakteryzują się wysoką skutecznością w kwestii zwiększania wydolności śródbłonka u osób w wieku starszym" napisali badacze. "Konieczna jest teraz ocena długoterminowego wpływu ćwiczeń interwałowych na wydolność naczyń krwionośnych."

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑