Olej rydzowy, lniany, rzepakowy i oliwa z oliwek

Dodaj do ulubionych

Olej Rydzowy / CamelinaOil

Olej Lniany  jest pierwszym i jak dotąd jedynym polskim produktem w WE europejskim rejestrze  produktów tradycyjnych w kategorii olejów i tłuszczów.Ten tłoczony na zimno olej produkowany jest z Camelinasativa, znanego również jako Lnianka. W Polsce znany pod nazwą Oleju Rydzowego, regionalna nazwa to Lnianka : Rydz lub ryżyk odnosi się do czerwonego odcienia nasion.

Olej Lniany Olej lniany - zastosowanie

Olej lniany stosowany jest jako dodatek do surówek, sałatek (zwłaszcza warzywnych), ziemniaków, śledzi, kasz i potraw podawanych na zimno. Nie poleca się go do smażenia i pieczenia. Ma migdałowy smak i aromat.

Olej lniany- badania narodowego Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie

Według badań Narodowego Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie, olej lniany można przechowywać znacznie dłużej niż oleje o podobnej zawartości niezbędnych kwasów tłuszczowych. Skład kwasów tłuszczowych w tym oleju jest znacznie korzystniejsza niż w przypadku innych gatunków, w tym oleju z oliwek, oleju rzepakowego i słonecznikowego

Olej lniany - właściwości

Zawiera aż 90% nienasyconych kwasów tłuszczowych, które obejmują kwas linolowy, kwas linolenowy, kwas eikozenowy i kwas oleinowy. Te kwasy wnoszą wiele korzyści dla zdrowia ludzkiego i nadają się idealnie do zastosowania w naszej diecie. Camelina Olej zawiera również witaminy A, E, witaminy z grupy B, lecytynę oraz mikro i makroelementy. Olej z nasion lnicznika zawiera wyjątkowo dużo (do 45%) kwasów tłuszczowych omega-3, co jest niespotykane wśród roślin. Jest także bogaty w antyoksydanty, co przekłada się na długi okres ważności i odporność na jełczenie.  

Olej rzepakowy

Olej rzepakowy wytwarzany jest z rzepaku. W Polsce, a także w większości krajów Europy olej rzepakowy jest podstawowym olejem roślinnym, co wynika z jego wysokiej wartości odżywczej, uniwersalności zastosowań, powszechnej dostępności, a także z większej produkcji oleju w przeliczeniu na 1 ha powierzchni rolnej niż w przypadku pozostałych roślin oleistych.  

Olej rzepakowy - kwasy tłuszczowe

Olej rzepakowy, tak jak i inne oleje roślinne, jest bogatym źródłem korzystnych dla zdrowia kwasów tłuszczowych NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe), mających duże znaczenie w profilaktyce miażdżycy i chorób serca.  

Olej rzepakowy - źródło fitosteroli

Olej tłoczony z odmian rzepaku podwójnie ulepszonego, tzw. „00” jest także bogatym źródłem steroli roślinnych – tzw. fitosteroli. Fitosterole to związki organicznie występujące w błonach komórkowych roślin, ich budowa chemiczna zbliżona jest do cholesterolu, mają w przeciwieństwie do niego pozytywne oddziaływanie na zdrowie. Blokują wchłanianie cholesterolu LDL i jego odkładanie się na ściankach naczyń krwionośnych, utrzymując go we krwi na właściwym poziomie

Oliwa z oliwek pierwszego tłoczenia

Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia ma swoje zastosowanie przede wszystkim w diecie śródziemnomorskiej. Oliwa z oliwek znana jest od wielu lat jako zdrowy tłuszcz, jest doskonałym źródłem "dobrych tłuszczów" to jednonasycone kwasy tłuszczowe Omega3. Omega3 obniżają szkodliwy cholesterol LDL we krwi i chronią przed chorobami serca. Ale oliwa z oliwek to coś więcej niż zdrowe tłuszcze.    

Oliwa z oliwek a polifenole

Oliwa z oliwek zawiera określone kwasy tłuszczowe, a także polifenole, związki o aktywności przeciwutleniającej. Oliwa dodana do posiłku uwalnia składniki odżywcze zwiększając ich wartości zdrowotne. Wiemy, że obecność tłuszczów zwiększa wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach A, D, E i K, ale co antyoksydantami ?

Oliwa z oliwek - badania naukowe

Liczne badania wykazały, że spożywanie pomidorów, które były gotowane z oliwą z oliwek poprawiło ich działanie antyoksydacyjne. Zwiększonego działania antyoksydacyjnego nie zaobserwowano przy użyciu innych gatunków olei Inne badania pokazują,  że połączenie oliwy z tłustymi rybami może być korzystne dla tętnic. Norwescy naukowcy zaobserwowali, że gdy omega-3, olej, w który bogate są sardynki, sardele lub łosoś został połączony z oliwą z oliwek to uniemożliwił twardnienie tętnic (miażdżyca tętnic) w większym stopniu, niż każdy z tych produktów osobno.

Oliwa z oliwek i jej zastosowanie w diecie

Ważne jest zatem, aby stosować oliwę z oliwek nie tylko jako pojedynczy składnik, ale także jako element diety zwiększający wartość odżywczą innych produktów spożywczych.    

Oliwa z oliwek kontra olej rzepakowy

Oba oleje zawierają zdrowe tłuszcze jednonienasycone. Olej rzepakowy ma mniej nasyconych tłuszczów niż oliwa z oliwek. Za to kwas alfa-linolenowy omega-3 stanowi 10% wszystkich kwasów tłuszczowych w oleju produkowanym z podwójnie ulepszonych odmian rzepaku, co daje poziom dziesięciokrotnie wyższy niż np. w oliwie. Rzepak jest bardziej uniwersalny do gotowania. Może być ogrzewany do znacznie wyższych temperatur niż inne oleje, ma łagodny smak, nadaje się zarówno do pieczenia jak i sałatek. Najważniejsze jest to, że oba są świetnymi olejami i stosowane z umiarem w diecie, zapewniają wysokiej jakości tłuszcz potrzebny dla zdrowego odżywiania.

Autor: Stylnazdrowie.pl

Najnowsze tematy
Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑