ZDROWY STYL ŻYCIA - TEST

Wszyscy pragniemy być zdrowi. Wielu z nas nie wie jednak, co należy w tym celu robić. Eksperci uważają styl życia za jeden z naważniejszych czynników wpływających na stan zdrowia. Oceniają, że rozsądne zmiany w stylu życia przyczyniłyby się do zmniejszenia liczby zgonów wywoływanych 7 spośród 10 głównych przyczyn śmierci. Krótki test, opracowany przez Public Health Service, pozwoli Ci ocenić, w jakim stopniu dbacz o swoje zdrowie. Zachowania uwzględnione w teście zalecane są dla większości Polaków Niektóre zalecenia nie są przeznaczone dla osób cierpiących na pewne choroby przewlekłe lub niepełnosprawnych oraz dla kobiet w ciąży. Te osoby wymagają specjalnych zaleceń lekarskich.

Test - Zdrowy Styl Życia - pozwoli Ci ocenić w jakim stopniu dbasz o zdrowie. Sprawdź wynik. Wszyscy pragniemy być zdrowi.Małe kroki prowadzą do wielkich zmian.Odważ się! Żyj zdrowo!

Palenie papierosów

Prawie zawsze Czasami Prawie nigdy
Unikam palenia papierosów
Palę jedynie papierosy o niskiej zawartości substancji smolistych i nikotyny, palę fajkę albo cygara lub nie palę wcale

Alkohol i środki farmokologiczne

Prawie zawsze Czasami Prawie nigdy
Unikam picia napojów alkoholowych lub piję nie więcej niż 1 – 2 „drinki” dziennie.
Unikam używania alkoholu oraz innych środków psychoaktywnych (zwłaszcza nielegalnych) jako sposobu radzenia sobie ze stresującymi sytuacjiami lub problemami życiowymi.
Dbam o to, żeby nie pić alkoholu, gdy przyjmuję określone leki (nasenne, przeciwbólowe, przeciwprzeziębieniowe i przeciwalergiczne) lub gdy jestem w ciąży.
Przyjmując leki, przepisywane przez lekarza i ogólnodostępne, czytam wskazania podane na opakowaniu i stosuję się do nich.

Nawyki żywieniowe

Prawie zawsze Czasami Prawie nigdy
Utrzymuję pożądanę wagę ciała, unikam nadwagi i niedowagi.
Intensywnie ćwiczę przez 15 – 30 minut, co najmniej 3 razy w tygodniu (np. bieganie, pływanie, szybki spacer).
Wykonuję ćwiczenia zwiększające tonus mięśniowy przez 15 – 30 minut, co najmniej 3 razy w tygodniu (np. pilates, joga, tai-chi).

Kontrola stresu

Prawie zawsze Czasami Prawie nigdy
Mam pracę lub robię coś, co przynosi mi radość.
Bez trudu się relaksuję i wyrażam swoje uczucia.
Wcześnie przewiduję i przygotowuję się na przyjęcie wydarzeń, które mogą okazać się stresujące
Mam bliskich przyjaciół, krewnych lub inne osoby, z którymi mogę rozmawiać na tematy osobiste i zwracać się do nich, w razie potrzeby, o pomoc.
Uczestniczę w grupowych formach aktywnościlub realizuję zainteresowania, które sprawiają mi przyjemność.

Bezpieczeństwo

Prawie zawsze Czasami Prawie nigdy
Jadąc samochodem zapinam pasy bezpieczeństwa.
Unikam prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu lub innych środków farmakologicznych.
Przestrzegam przepisów drogowych i ograniczeń prędkości.
Ostrożnie obchodzę się z substancjami i urządzeniami potencjalnie niebezpiecznymi
Unikam palenia papierosów w łóżku.
Powrót ↑