10 porad które pomoże Ci poprawić metabolizm

Dodaj do ulubionych

Jak poprawić metabolizm organizmu

Poprawa pracy metabolizmu jest jednym z głównych celów osób stosujących różnej maści diety. Wiedzieć musisz jednak, że efektywność z jaką twoje ciało spala kalorie zależy od co najmniej kilku aspektów. Niektórzy odziedziczyli po rodzicach szybki metabolizm. Wyniki badań wskazują, że mężczyźni spalają więcej kalorii od kobiet, nawet podczas odpoczynku. W większości przypadków metabolizm spowalnia także po czterdziestym roku życia. Mimo, że na wiek, płeć, czy aspekty genetyczne nie mamy wpływu, istnieje wiele kwestii nad którymi sprawować możemy pełną kontrolę. W niniejszym artykule przedstawiamy dziesięć z nich.  

Zadbaj o tkankę mięśniową

Twoje ciało spala kalorie bez przerwy…nawet gdy nic nie robisz! Wydajność spoczynkowa metabolizmu jest większa u osób, w przypadku których stosunek masy mięśniowej do ogólnej wagi ciała jest możliwie najwyższy. Każde pół kilograma twoich mięśni potrzebuje około sześciu kalorii dziennie aby prawidłowo funkcjonować, natomiast każde pół kilograma tłuszczu - około dwóch. Ta wydawałoby się niewielka różnica może mieć znaczny wpływ na szybkość przemiany materii. Nie zaniedbuj także treningu wytrzymałościowego, podczas którego aktywowane są wszystkie mięśnie ciała. Pozwala to zauważalnie przyspieszyć pracę metabolizmu.  

Zwiększ intensywność treningu

Aerobik z całą pewnością nie ułatwi ci wypracowania imponujących mięśni, może jednakże poprawić twoje samopoczucie i zwielokrotnić tempo spalania kalorii – zwłaszcza jeżeli aktywność fizyczna trwa dłużej niż ma to miejsce zwyczajowo. Kluczem do sukcesu jest stałe przekraczanie własnych granic. Ćwiczenia o wysokiej intensywności znacznie przyspieszają spalanie kalorii, szczególnie w porównaniu do niewymagającej zbytniego wysiłku aktywności fizycznej. Zapisz się do zaawansowanej grupy treningowej ćwiczącej na siłowni lub też zamień spacery do pracy na intensywną przebieżkę.  

Nie zapominaj o wodzie

Aby właściwie spalać kalorie, twoje ciało potrzebuje znacznych ilości wody. W sytuacji, gdy jesteś nawet częściowo odwodniony, twój metabolizm zauważalnie spowolni. W ramach jednego z badań udowodniono, że osoby dorosłe pijące osiem lub więcej szklanek wody dziennie legitymowały się lepszą przemianą materii niż respondenci spożywający wyłącznie cztery szklanki tego płynu. Celem odpowiedniego nawodnienia organizmu, pij szklankę wody lub innego niesłodzonego napoju przed każdym posiłkiem czy przekąską. Regularnie spożywaj także warzywa i owoce będące naturalnym źródłem wody. Unikaj precelków i chrupek.  

Czy napoje energetyczne korzystnie wpływają na organizm?

Niektóre składniki napojów energetycznych mogą znacznie przyspieszyć pracę metabolizmu. Produkty takie zawierają między innymi duże ilości kofeiny zwiększającej ilość energii wykorzystywanej przez organizm podczas wysiłku. Niektóre z nich zawierają także aminokwas zwany tauryną. Przyspiesza ona metabolizm oraz ułatwia spalanie tłuszczu. Pamiętać należy jednak, że zbyt częste spożywanie rzeczonych napojów może doprowadzić do wzrostu ciśnienia krwi, wykształcenia się stanów lękowych, problemów ze snem oraz innych poważnych problemów zdrowotnych. Amerykańska Akademia Pediatryczna radzi, aby w szczególności unikały ich dzieci oraz nastolatki.  

Podjadaj mądrze

Częste jedzenie mniejszych posiłków ułatwi ci zrzucenie zbędnych kilogramów. Spożycie jednego dużego posiłku, a następnie unikanie jakiegokolwiek pożywienia przez wiele godzin sprawia, iż metabolizm znacznie spowalnia. Nawet niewielkie przekąski przyjmowane co 3 lub 4 godziny poprawią przemianę materii i sprawią, że szybciej spalisz nadmiar kalorii. Badania wykazują także, że osoby regularnie spożywające różnego rodzaju przekąski jedzą mniejsze śniadania, obiady oraz kolacje.  

Dopraw swój posiłek

Potrawy pikantne obfitują w naturalne związki chemiczne przyspieszające pracę metabolizmu. Dodanie do posiłku łyżeczki posikanej zielonej lub czerwonej papryczki chili na pewno korzystnie wpłynie na twoje zdrowie. Efekt ten jest krótkotrwały, jeżeli jednak doprawiasz swoje dania regularnie, w pełni wykorzystasz korzyści płynące ze spożywania pikantnych pokarmów. Doprawiaj papryczką chili przyrządzane makarony, gulasze oraz zupy.  

Wzmocnij organizm białkiem

Twoje ciało spala o wiele więcej kalorii przetwarzając białko niż trawiąc tłuszcze lub węglowodany. Postaraj się więc zastąpić dostarczane organizmowi z pokarmem węglowodany potrawami bogatymi w białko. Możesz na przykład dodać do swojego menu chudą wołowinę, mięso z indyka, ryby, białe mięso kurczaka, tofu, orzechy, fasolę, jajka, czy też odtłuszczony nabiał.  

Kubek kawy nie zaszkodzi

Prawdziwi kawosze uwielbiają zastrzyk energii będący efektem spożycia nadmienionego płynu. Kawa pita z umiarem może także poprawić pracę metabolizmu. Co więcej, zawarta w niej kofeina sprawi, że poczujesz się odświeżony a podczas treningu zaprezentujesz maksimum swoich możliwości.  

Odzyskaj energię dzięki zielonej herbacie

Regularne spożywanie zielonej herbaty dostarcza organizmowi kofeiny oraz katechiny, substancji przyspieszających co najmniej na kilka godzin pracę metabolizmu. Badania pokazują, że spożywanie od 2 do 4 szklanek tego napoju dziennie sprawia, że ciało spala 17 % więcej kalorii podczas średniej intensywności wysiłku.

Unikaj diet ekstremalnych

Diety ekstremalne, czyli wymagające spożycia mniej niż 1200 (u kobiet) lub 1800 (u mężczyzn) kalorii dziennie niezalecane są osobom pragnącym przyspieszyć pracę metabolizmu. Mimo, iż pozwolą one ci schudnąć, to znacznie pogorszą przemianę materii. Co więcej, przez taka dietę stracisz wypracowaną tkankę mięśniową. Twoje ciało będzie także spalać mniej kalorii a ty szybciej przybierzesz po zakończeniu stosowanej diety.  

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑