Co wiemy o diecie białkowej? Wyniki badań

Dodaj do ulubionych

Dieta białkowa (dieta proteinowa) to dieta odchudzająca, polegająca na zwiększeniu spożycia białek przy jednoczesnym ograniczeniu spożycia węglowodanów oraz tłuszczów. Jedną z najsłynniejszych diet białkowych (proteinowych) jest dieta Dukana oraz dieta Atkinsa.

Dieta białkowa Dukana

Dieta Dukana

(dieta proteinowa, dieta niskowęglowodanowa). Główną zasadą diety Dukana jest zwiększenie spożycia białek z ogranizeniem spożycia węglowodanów i tłuszczów.

Dieta białkowa Atkinsa 

Dieta Atkinsa zakłada że przyczyną nadwagi są przede wszystkim węglowodany, dlatego podstawą diety powinny być białka i tłuszcze.

Robiąca  furorę dieta białkowa (proteinowa) rozpętała prawdziwą rewolucję w świecie „dietetycznej nauki” – udowadniając, że najlepsze efekty uzyskuje się  jedząc i nie trzeba ograniczać spożycia kaloii. Czy tak napadę jest, czy diety białkowe odchudzają? Poznaj najnowsze wyniki badań dotyczących diety wysokobiałkowej.

Diety o wysokiej zawartości białka

Nowe badanie wskazuje, że diety o wysokiej i standardowej zawartości białka wiążą się z wyższym metabolizmem i większym o 45% magazynowaniem tkanki beztłuszczowej lub mięśniowej w porównaniu do diet tłuszczowych i nisko-proteinowych. Ponadto zaobserwowano, że ten wyższy metabolizm wynikający z diety wysoko białkowej nie jest podtrzymany, gdy przechodzi się na dietę o standardowej zawartości białka, co sugeruje, że organizmu ludzkiego nie da się wytrenować, aby utrzymać metabolizm na szybszym poziomie. Wyniki badań przedstawiła dzisiaj Elizabeth Frost, doktorantka w Centrum Badań Biomedycznych Pennington podczas Rocznego Spotkania Stowarzyszenia ds. Otyłości w trakcie Tygodnia Otyłości 2014 w Bostonie.

„Naszym celem nie było przeprowadzenie badań nt. utraty wagi, ale analiza, czy diety o wysokiej lub niskiej zawartości białka mogą doprowadzić do mniejszego przybierania na wadze przy wzmożonej konsumpcji kalorii dzięki zdolności organizmu do spalania dodatkowej energii w diecie wysokobiałkowej” wyjaśnia Frost. „Odkryliśmy, że wszyscy uczestnicy badań przybrali na wadze podobną masę niezależnie od składu diety; jednakże zaobserwowaliśmy ogromną różnicę w tym, jak ciało przechowuje dodatkowy nadmiar kalorii – osoby na dietach wysokobiałkowych i o standardowej zawartości protein magazynowały dodatkowe kalorie w postacie tkanki beztłuszczowej lub mięśniowej, podczas gdy osoby na diecie niskoproteinowej magazynowały 95% dodatkowych kalorii jako tłuszcz”.

Badacze wysnuli wnioski, że jednym z mechanizmów sukcesu utraty wagi w dietach wysokobiałkowych takich, jak dieta Atkinsa czy dieta Dukana,, może być pobudzenie naturalnego procesu metabolizmu żywności po posiłkach energetycznych.

TOS uznał badania Frost ogłaszając ją finalistką konkursu dla młodych naukowców, The Ethan Sims Young Investigator Award, przyznając rocznie 5 młodym naukowcom środki na pokrycie kosztów podróży na roczne spotkanie TOS. Wszyscy finaliści przedstawili swoje badania na dzisiejszej sesji rywalizując o nagrodę w wysokości 1000 USD.

Według TOS wyniki badań uwypuklają znaczenie deficytu energii w utracie wagi pokazując, że utrata wagi niezależnie od składu diety nie jest możliwa bez spożycia mniejszej ilości kalorii dziennie niż te, które spalono.

„Diety wysokobiałkowe wpływające na utratę wagi (wyniki odchudzajace) i budowanie masy mięśniowej mogą z pewnością wykazać się efektywnością, ale składu diety należy przestrzegać, aby obserwować i zachować wyniki” podkreśla prezes TO, Steven R. Smith. „Ponadto ważne jest, aby znaleźć równowagę pomiędzy tym, ile kalorii jesz i ile spalasz dziennie. Ta koncepcja, zwana także równowagą energetyczną, jest kluczowa dla kontroli wagi. Gratulacje dla Elizabeth Frost za jej badanie, które potwierdza pogląd, że nie można stracić na wadze w diecie wysokobiałkowej ani żadnej innej diecie bez spalania większej ilości kalorii niż tą, która się spożyło – zjawisko zwane także deficytem energii”.

Badanie objęło losową próbę 16 zdrowych, przekarmianych w badaniu osób, które spożywały zróżnicowane ilości białka (niskie 5%, normalne 15%, wysokie 25%) przez 8 tygodni pobytu na oddziale metabolicznym. Termogenezę wywołaną dietą (DIT), jeden z trzech elementów wskaźnika metabolizmu, mierzono przez 4 godziny po pośredniej kalorymetrii następującej po posiłkach. Wyniki pokazały, że przedłużone wystawienie na działanie diety wysokobiałkowej nie zmieniło DIT i zasugerowano, że dieta jest pod ostrą kontrolą i nie wpływa na termogenezę adaptacyjną ani utrzymanie wzrostu metabolizmu.

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑