Dieta alkaliczna: czy pH to klucz do utraty wagi?

Dodaj do ulubionych

Deta alkaliczna (pH) pomaga w utracie wagi, redukuje stany zapalne, a nawet zapobiega chorobom nowotworowym. Zanim zdecydujesz się na wprowadzenie diety alkalicznej (pH) zapoznaj się z najważniejszymi faktami. Ostatnio można zauważyć wzmożoną popularność diety alkalicznej. Celebryci, w tym Beyoncé, Victoria Beckham, Jennifer Aniston i Kelly Ripa, pieją z zachwytu nad jej korzyściami 

Zasady diety alkalicznej

Amatorzy diety alkalicznej twierdzą, że spożycie nadmiaru białek, cukrów, kofeiny i innych wysoce przetworzonych produktów spożywczych prowadzi do zaburzenia poziomu pH organizmu i wzmożonego zakwaszenia, co z kolei skutkuje wzrostem wagi i chorobami. A lekarstwem na to jest spożywanie warzyw, świeżych owoców i innych alkalicznych produktów np.: soi, roślin strączkowych, wybranych orzechów i zbóż. Produkty zakwaszające to: mięso, ryby, drób, nabiał, przetworzone produkty spożywcze, cukier biały, mąka niepełnoziarnista i kofeina.

 Co o diecie pH mówi nauka?

 Koncepcja spożywania pewnych produktów w celu zrównoważenia pH organizmu jest składową wielu diet pojawiających się od lat – to żaden przełom. Jednakże za założeniami diety kryje się pewna słabość: organizm sam reguluje poziom pH niezależnie od tego, co spożywamy! Ciało ludzkie ma kilka mechanizmów regulacji pH. Np.: pH żołądka waha się od 1,35-3,5 – w żołądku pH musi być kwasowe, ponieważ tego wymaga prawidłowe trawienie. Z kolei krew musi być zasadowa – pH 7,35-7,45.

Pomimo tych faktów wiele osób przestrzegających diety alkalicznej bada pH moczu wiele razy w ciągu dnia, aby mieć pewność, że ich organizmy nie są zakwaszone. To strata czasu i pieniędzy. Dieta i inne procesy metaboliczne wpływają na poziom pH, ale spożywanie określonych produktów nie reguluje pH krwi. I nie ma żadnej korelacji pomiędzy utratą wagi, ryzykiem zachorowania na raka czy stanami zapalnymi a pH moczu.

Jakie są korzyści prozdrowotne diety alkalicznej?

Dobre wiadomości dla fanów diety alkalicznej są takie, że to dieta oparta na spożyciu roślin, bez dodatkowych cukrów, więc pomaga utrzymać wagę i zdrowie, ale nie ma to nic wspólnego z pH. U osób jedzących zbilansowane, roślinne posiłki spada ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych takich, jak nadciśnienie czy cukrzyca. Ponadto badania wskazują, że diety wegetariańskie wiążą się z niższym ryzykiem zachorowalności na niektóre typy nowotworów. Jednakże nie wiadomo do końca, czy to same diety obniżają ryzyko wystąpienia raka czy też wpływa na to ogólny styl życia związany z odżywianiem się w ten sposób (np.: niepalenie wyrobów tytoniowych).

Dieta alkaliczna sposobem na utratę wagi?

A co do wagi… dieta bogata w pełnoziarniste zboża, owoce i warzywa bez nadmiaru produktów przetworzonych to dobry krok na drodze do zachowania szczupłej sylwetki, jednakże należy zwracać uwagę na rozmiary porcji, całkowitą liczbę kalorii spożytych dziennie i regularne ćwiczenia. I choć Victoria, Beyoncé, Kelly i Jennifer pewnie wyglądają lepiej, na pewno nie jest to zasługa zasadowości spożywanych przez nie produktów.

Autor: Adam Nelson

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑