Dieta Atkinsa nie działa i jest szkodliwa. Kolejna dieta cud w pełnej odsłonie

Dodaj do ulubionych

Dieta Atkinsa przez ostatnie kilka lat biła rekordy popularności wśród diet odchudzających. Okazuje się że, stosowanie diety Adkinsa nie dość że, nie daje pozytywnych wyników w odchudzaniu to jeszcze zagraża naszemu zdrowiu. Pocieszającym pozostaje fakt iż popuarność diety Adkinsa spada. Co o diecie Atkinsa sądzi Instytut Żywności i Żywienia?

"To wydaje się zbyt dobre by być prawdziwe - możesz codziennie jeść do woli tłusty boczek i jajka a jednocześnie chudnąć. Miliony Europejczyków wypróbowało dietę Atkinsa i wielu z nich stwierdziło, że masa ciała wyraźnie się u nich obniżała. Jednak biorąc pod uwagę zaburzenie prawidłowego zbilansowania sposobu żywienia oraz ryzyko poważnych odległych powikłań można stwierdzić, że panowanie diety Atkinsa dobiegło końca.

Dieta Atkinsa jest niezdrowa pod wieloma względami. Po pierwsze, jest to dieta wysokotłuszczowa, przede wszystkim obfitująca w tłuszcze nasycone

Wbrew wszelkim oficjalnym zaleceniom żywieniowym w diecie Atkinsa zaleca się nieograniczone spożycie tłuszczów, takich jak masło, mięso, ryby, jaja i pełnotłuste produkty mleczne. Natomiast spożycie węglowodanów (zarówno prostych cukrów jak i węglowodanów złożonych) jest ściśle ograniczone. W diecie Atkinsa dozwolone jest spożywanie tylko ograniczonej ilości warzyw owoców, które zawierają duże ilości węglowodanów prostych i złożonych. I chociaż wydaje się to nieprawdopodobne, osoby stosujące dietę Atkinsa często znacznie chudną. Jak to jest możliwe?

Najpierw traci się wodę a nie tłuszcz

Po pierwsze, do organizmu dostarczana jest tylko niewielka ilość węglowodanów. W takiej sytuacji organizm jest zdany tylko na wewnątrzustrojowe zapasy węglowodanów, zgromadzone po postacią glikogenu. Glikogen obecny w organizmie jest związany z cząsteczkami wody. Gdy dochodzi do wykorzystania glikogenu, woda uwalnia się i zostaje wydalona przez nerki. To zjawisko jest właśnie przyczyną dramatycznego obniżania się masy ciała w początkowym okresie stosowania diety niskowęglowodanowej.

Obniżenie łaknienia

Gdy zostaną już wykorzystane zapasy glikogenu, organizm dla uzyskania energii zaczyna wykorzystywać tkankę tłuszczową i mięśnie. Spalanie tłuszczy przy nieobecności węglowodanów prowadzi do tworzenia w nadmiarze substancji zwanych ciałami ketonowymi, które w warunkach normalnych są szybko wydalane z moczem. Wysokie stężenie ciał ketonowych daje charakterystyczny zapach wydychanego powietrza, przyrównywany do zapachu pokostu. Może ono prowadzić do nudności i wymiotów i często objawia się uczuciem zmęczenia. Wiele osób lekceważy te objawy, uważając, że są one wskaźnikiem prawidłowo zastosowanej diety diskowęglowodanowej. Ciała ketonowe obniżają również poczucie łaknienia, co przyczynia się do obniżenia ilości spożywanego jedzenia. Dlatego, mimo że ludziom zaleca się jedzenie bez ograniczeń, w rzeczywistości dostarczają oni do organizmu mniej kalorii, ponieważ nie czują się głodni (1).

Trudności w utrzymaniu rygorów diety

W diecie Atkinsa dozwolone jest tylko spożycie produktów o małej zawartości węglowodanów. Ograniczone możliwości wyboru produktów spożywczych są ważnym czynnikiem, który ma znaczenie w ograniczeniu ilości spożywanego jedzenia. Jest również czynnikiem, który często decyduje o rezygnacji ze stosowania tej diety. Wiele osób stosujących dietę Atkinsa z trudem stosuje się do ograniczonej listy dozwolonych produktów i ten fakt często jest przyczyną rezygnacji ze stosowania diety. Niedawno wykazano, że chociaż osoby stosujące dietę Atkinsa w ciągu pierwszych 6 miesięcy chudną szybciej niż osoby stosujące się do diety niskokalorycznej niskotłuszczowej, to po 12 miesiącach efekt obu tych sposobów jest podobny (2,3). Wydaje się zatem, że wiele rodzajów diety prowadzi do podobnych wyników w dłuższym okresie czasu. Wobec tego podstawową determinantą sukcesu jest łatwość dostosowania się do wymogów diety (4).

Niezdrowy wybór

Dieta Atkinsa jest niezdrowa pod wieloma względami. Po pierwsze, jest to dieta wysokotłuszczowa, przede wszystkim obfitująca w tłuszcze nasycone. Odległy (wieloletni) wpływ jej stosowania na serce i układ krążenia nie jest dobrze poznany. Ponadto wysoka zawartość białka obciąża w większym stopniu nerki, które usuwają z organizmu niepotrzebne metabolity białek. Jest to dieta nieprawidłowo zbilansowana. Wykluczenie produktów wysokowęglowodanowych, takich jak produkty zbożowe, owoce i warzywa oznacza narażenie na wystąpienie niedoboru witamin i składników mineralnych obecnych w produktach roślinnych, niskiego spożycia błonnika oraz składników antyoksydacyjnych, w tym flawonoidów i karotenoidów. Tymczasem wiemy dobrze, że spożycie tych składników powinniśmy raczej zwiększać a nie zmniejszać, ponieważ chronią nas one przed wieloma chorobami, na przykład chorobami serca i wieloma chorobami nowotworowymi.

Świat się kręci

Dieta Atkinsa tylko początkowo jest atrakcyjna. W dłuższej perspektywie staje się nudna i trudna do stosowania a nie przynosi lepszych efektów odchudzania niż inne diety. Obecnie prowadzi się lub planuje przeprowadzenie wielu badań, które ocenią długofalowy wpływ na organizm diet jednostronnych, nieprawidłowo zbilansowanych. Jednak do czasu otrzymania wyników tych badań, problem dla społeczeństwa może już nie być aktualny. Świat wiąż się kręci, sprzedaż książek propagujących dietę Atkinsa ostatnio wyraźnie spada. Powstaje pytania jak będzie wyglądać następna cudowna dieta?"

Piśmiennictwo:

Astrup A, Larson T and Harper A (2004): Atkins and other low-carbohydrate diets: hoax or an effective tool for weight loss? The Lancet 364:897-899.

Foster GD et al (2003) A randomized trial of a low-carbohydrate diet for obesity. New England Journal of Medicine 348:2082-2090.

Stern L et al (2004) The effects of low carbohydrate versus conventional weight loss diets in severely obese adults: one year follow up of a randomised trial Annals of Internal Medicine 140:778-785.

Dansinger ML et al (2005) Comparison of the Atkins, Ornish, Weight Watchers, and Zone Diets for Weight Loss and Heart Disease Risk Reduction. A Randomized Trial. Journal of the American Medical Association 293:43-53.

Artykuł pochodzi ze strony  http://www.izz.waw.pl/pl/eufic?id=95

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑