Dieta bogata w zdrowe tłuszcze pomaga schudnąć i obniżyć poziom lipidów

Dodaj do ulubionych

Dieta bogata w zdrowe tłuszcze jest dietą dzięki której dostarczamy naszemu organizmowi odpowiednią ilość zdrowych tłuszczy. Jak wskazują badania, diety dostarczające organizmowi zdrowych tłuszczów, jak na przykład dieta śródziemnomorska bazująca na zastosowaniu oliwy z oliwek oraz programy odchudzające opierające się na ograniczeniu tłuszczów i zastąpieniu ich węglowodanami, mają podobny wpływ na odchudzanie. Naukowcy informują także, że plan żywieniowy w którym uwzględniono orzechy włoskie zawierające tłuszcze wielonienasycone pozwala regulować poziom lipidów u kobiet, szczególnie w przypadku gdy są one insulinoodporne.  

Dlaczego zdrowe tłuszcze  w diecie pomagają schudnąć?

Eksperyment naukowy przeprowadzony przez przedstawicieli Szkoły Medycznej San Diego podlegającej Uniwersytetowi Kalifornia dowiódł, iż diety pozwalające dostarczyć organizmowi zdrowych tłuszczów, jak na przykład dieta śródziemnomorska bazująca na oliwie z oliwek oraz programy odchudzające opierające się na ograniczeniu tłuszczów i zastąpieniu ich węglowodanami, mają podobny wpływ na odchudzanie. Badacze nadmienili również, iż spożywanie znacznej ilości orzechów włoskich bogatych w tłuszcze wielonienasycone umożliwia lepszą regulację poziomu lipidów, nawet u pacjentów insulinoodpornych. 

W samych Stanach Zjednoczonych, aż 28 procent osób powyżej 40 roku życia korzysta z środków farmakologicznych obniżających stężenie lipidów w organizmie. Zaleca się im także zmianę trybu życia, zorientowanie podejmowanych wysiłków na redukcję masy ciała oraz zmniejszenie spożycia kwasów nasyconych, co w rezultacie doprowadzić może do zmniejszenia poziomu „złego” cholesterolu. Pozostaje jednakże pytanie czy osoby takie powinny zredukować spożycie tłuszczów poprzez ich zastąpienie węglowodanami czy też zamienić tłuszcze nienasycone na nasycone? 

Diety bogate w tłuszcze obniżają stężenie lipidów oraz cholesterolu

"Wiele diet opiera się na założeniu, że należy spożywać możliwie najwięcej tłuszczów mających korzystny wpływ na organizm. Podkreśla się również zalety regularnego stosowania oliwy z oliwek oraz oleju rzepakowego" powiedziała doktor Cheryl Rock, nadzorczyni główna badania opublikowanego w tym tygodniu w Magazynie Amerykańskiego Stowarzyszenia ds. Chorób Serca. "Odkryliśmy jednakże, że diety obfitujące w zdrowe tłuszcze obniżają nie tylko stężenie lipidów ale także poziom zarówno dobrego jak i złego cholesterolu."

W ramach badania, dorosłe kobiety cierpiące z powodu nadwagi i otyłości objęte zostały jednorocznym behawioralnym programem utraty wagi. Losowo przypisane zostały one do jednej z trzech grup żywieniowych: grupy, wobec której zastosowano dietę ubogą w tłuszcze i bogatą w węglowodany, dietę pozbawioną węglowodanów a obfitującą w tłuszcze oraz dietę bazującą na orzechach włoskich i ograniczającą do minimum ilość spożywanych węglowodanów. 

Wyniki wskazują, że przy pomocy wszystkich trzech typów diety udało się uzyskać podobną redukcję wagi. Kobietom wrażliwym na insulinę udało się stracić najwięcej kilogramów na diecie niskotłuszczowej, jednakże program ten nie pozwalał na optymalną regulację poziomu lipidów.  

Dieta bogata w orzechy włoskie

Dieta bogata w orzechy włoskie miała największy wpływ na poziom cholesterolu, jako że zmniejszała ona poziom lipoprotein niskiej gęstości (LDL) określanej tez mianem „złego cholesterolu” jednocześnie zwiększając ilość lipoprotein wysokiej gęstości (HDL). Grupa badanych stosująca dietę obfitującą w tłuszcze przy jednoczesnej minimalnej ilości węglowodanów nie doświadczyła tak korzystnych efektów. Może to być spowodowane faktem, iż orzechy zawierają kwasy tłuszczowe wielonienasycone.  

Po sześciu miesiącach stosowania diety, średnia utrata wagi u osób badanych wyniosła 8 % wagi ciała we wszystkich grupach.  

 "Redukcja na takim poziomie nie sprawi, że kobiety osiągną wymarzoną sylwetkę, zmniejszy się jednak ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych" przyznała Rock. "Utrata wagi na pewno będzie miała także wpływ na komfort życia badanych."

Analizie poddano także wrażliwość respondentek na insulinę, gównie z uwagi na fakt, iż wcześniejsze eksperymenty naukowe dowiodły, że osoby cierpiące na nadwagę mogą być w pewnym stopniu insulinoodporne. Wyższy poziom insuliny stwarza większe ryzyko ograniczenia funkcji regulacyjnej komórek, co z kolei prowadzić może do powstania nowotworu. 

"Kompozycja diety wpływa oczywiście na poziom lipidów, jednakże najistotniejszym czynnikiem jaki wziąć należy pod uwagę podczas odchudzania jest spalanie większej ilości kalorii niż dostarczamy ich organizmowi z pożywieniem." podsumowuje Rock.

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑