Dieta wegetariańska - Dieta która odchudza najskuteczniej?

Dodaj do ulubionych

Dlaczego dieta wegetariańska odchudza tak skutecznie? Osoby odchudzające się na diecie wegetariańskiej, w szczególności weganie, widzą u siebie lepsze wyniki niż osoby na innych dietach odchudzajacych. Udaje im się w krótkim czasie stracić średnio ok. 2 kg więcej według Ru-Yi Huang ze Szpitala E-Da w Tajwanie, która dokonała przeglądu wyników diet odchudzających, o czym możecie przeczytać w the Journal of General Internal Medicine wydawanym przez Springer.

Dieta wegetariańska skuteczna w odchudzaniu

Przegląd Huang objął 12 zrandomizowanych prób kontrolnych, w skład których weszło 1151 osób przestrzegających konkretnych reżimów odżywiania przez 9-74 tyg. To pierwszy taki przegląd łączący wyniki z różnych niezależnych projektów, który uwzględnił też diety wegetariańskie i wegańskie.

Jakie wyniki przynisło odchudzanie?

Wyniki przedstawiały się następująco: wegetarianie stracili znacznie więcej na wadze (ok. 2,02 kg więcej) od osób spożywających mięso i inne produkty zwierzęce; weganie schudli jeszcze bardziej – aż o 2,52 kg więcej. Wegetarianie spożywający nabiał zrzucili 1,48 kg więcej od niewegetarian. Osoby na wegetariańskiej diecie o ograniczonej kaloryczności także pozbyły się więcej zbędnych kg.

Według Huang duże spożycie produktów pełnoziarnistych, owoców i warzyw może także wpływać na wyniki jakie daje dieta wegetariańska przy odchudzaniu. Produkty pełnoziarniste i warzywa mają niski indeks glikemiczny i nie wywołują pików cukrowych. Z kolei owoce są bogatsze w błonnik, przeciwutleniacze, minerały i inne substancje roślinne. Produkty pełnoziarniste to także źródło rozpuszczalnego błonnika. Tzw. dobry błonnik pomaga opóźnić szybkość przesuwania się jedzenia w żołądku, dzięki czemu pokarm lepiej się trawi i większa ilość składników odżywczych jest przyswajana w jelitach. Wiele badań potwierdza, że spożycie błonnika pomaga w utracie wagi.

Huang podsumowuje, że „diety wegetariańskie są bardziej skuteczne w odchudzaniu od tych nie-wegetariańskich”. Dodaje, że potrzeba dłuższych badań, aby dokładnie poznać wpływ diet wegetariańskich na utratę wagi i ryzyko zachorowania na choroby serca i metaboliczne (tzw. ryzyko kardiometaboliczne).

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑