Jakie bakterie jelitowe pozwalają nam schudnąć?

Jakie bakterie jelitowe pozwalają nam schudnąć?

Jakie bakterie jelitowe pozwalają nam schudnąć? Niekiedy wystarczy wyłącznie próbka stolca, aby określić czy dany pacjent jest w stanie zrzucić na wadze stosując się do diety obfitującej w warzywa, owoce, błonnik i produkty pełnoziarniste. Informacje takie podali badacze z Wydziału Żywienia, Kultury Fizycznej i Sportu Uniwersytetu w Kopenhadze (Dania).

Bakterie bytujące w naszych jelitach odgrywają niebagatelną rolę jeżeli chodzi o wykształcanie się otyłości oraz o możliwość przyswajania określonych składników odżywczych. Hipotezę tę potwierdziły rozliczne badania nad mikrobomem jelitowym.

"Naukowcom udało się wykazać korelację pomiędzy składem mikrobiomu jelitowego a otyłością oraz nadwagą. Eksperci podjęli więc działania mające na celu określenie, czy mikroby te mogą także pomóc przeciwdziałać gromadzeniu się tłuszczu w organizmie. Dopiero nasze badanie pozwoliło ostatecznie  ustalić, że niektóre ze szczepów mikroorganizmów odpowiedzialne są za regulację wagi oraz efektywność redukcji wagi" stwierdziła profesor Arne Astrup, dziekan Wydziału Żywienia, Kultury Fizycznej i Sportu Uniwersytetu w Kopenhadze

Kluczowe znaczenie szczepów bakteryjnych.

Naukowcy odkryli, że największy wpływ na możliwość redukcji wagi ma korelacja pomiędzy ilością dwóch specyficznych szczepów bakterii jelitowych. To właśnie od niej zależało, czy otyli respondenci tracili na wadze stosując się do diety zgodnej z zalecaniami duńskich instytutów medycznych, a więc - obfitującej w owoce, warzywa, błonnik oraz produkty pełnoziarniste. W ramach badania, 31 respondentów stosowało się przez okres 26 tygodni do rzeczonej diety, tracąc na wadze średnio 3, 5 kilograma. 23 badanych będących przedstawicielami grupy kontrolnej odżywiało się w sposób typowy dla mieszkańców Danii. Redukcja wagi w ich przypadku osiągnęła wartość średnią 1,7 kilograma. Oznacza to, że specjalnie przygotowana dieta pozwala usunąć 1.8 kilograma tkanki tłuszczowej więcej.

Bakterie szczepu Prevotella ułatwiają redukcję wagi

Gdy respondentów przebadano pod kątem obecności określonych szczepów bakterii jelitowych, odkryto, że osoby u których szczep Prevotella przeważał nad szczepem Bacteroides były w stanie zrzucić do 3,5 kilograma stosując się do zaleconej przez naukowców diety. W przypadku, gdy zachodziła korelacja odwrotna, badani mieli problemy z redukcją zbędnych kilogramów, niezależnie od stosowanej diety. Z badań wynika, że u około 50 % populacji szczep bakterii Prevotella jest liczniejszy niż grupa mikrobów o nazwie Bacteroides.

"Przeprowadzone badanie pokazuje, że wyłącznie połowa populacji będzie w stanie zredukować ilość tkanki tłuszczowej w organizmie stosując się do zaleceń duńskich instytutów i wzbogacając swoją dietę o znaczne ilości owoców, warzyw, błonnika i produktów pełnoziarnistych. U drugiej połowy nawet po zmianie przyzwyczajeń żywnościowych mogą nie wystąpić korzystne rezultaty " powiedział adiunkt Mads Fiil Hjorth z Wydziału Żywienia, Kultury Fizycznej i Sportu Uniwersytetu w Kopenhadze. Dodał on: "Osoby takie stosować powinny bardziej restrykcyjne diety lub tez uprawiać większą ilość aktywności fizycznej."

Naukowcy podkreślili, że uzyskane przez nich wyniki potwierdziły także dwa badania niezależne. Są oni przekonani co do ich wiarygodności i istotności statystycznej.

Spersonalizowane wytyczne dietetyczne

Uzyskane rezultaty pokazują, że biomarkery (takie jak próbki stolca, krwi oraz im pochodne) umożliwiające dokładne określenie stanu zdrowia badanego powinny odgrywać o wiele większą rolę w przygotowywaniu spersonalizowanych wytycznych dietetycznych.

"Bez wątpienia doprowadzi to do rozwoju diet spersonalizowanych. Program żywieniowy opracowany w oparciu o indywidualny skład mikrobiomu jelitowego z całą pewnością będzie o wiele skuteczniejszy niż program uniwersalny" podsumował  Mads Fiil Hjorth.

W chwili obecnej wiele jednostek badawczych uniwersytetów i instytucji akademickich analizuje skład bakterii jelitowych w ludzkim organizmie. Wyniki uzyskane przez badaczy z Uniwersytetu w Kopenhadze posłużą jednej z firm w Bostonie (Stany Zjednoczone) do przygotowania i opublikowania innowacyjnych wytycznych dietetycznych, które to pomogą osobom zmagającym się z nadwagą i otyłością pozbyć się nadmiaru kilogramów.