Chcesz schudnąć? Zjedz obiad o wcześniejszej porze!

Dodaj do ulubionych

Wcześniejsze spożywanie lub całkowite unikanie obiadu pozwala skutecznej walczyć z otyłością  

Pierwsze badanie żywienia ograniczonego czasowo przeprowadzone na ludziach wykazało, że spożywanie posiłków o określonych porach ogranicza poczucie głodu na przestrzeni dnia oraz ma pozytywny wpływ na mechanizmy odpowiedzialne za spalanie tłuszczu oraz węglowodanów, co z kolei przyczynia się do szybszej utraty zbędnych kilogramów. Metoda żywienia ograniczonego czasowo (eTRF) zakłada konieczność spożycia ostatniego posiłku późnym popołudniem, a następnie wstrzymanie się od konsumpcji jakiegokolwiek pożywienia aż do śniadania dnia następnego. Wyniki przeprowadzonego eksperymentu przedstawiono podczas odbywającego się w dniu dzisiejszym Dorocznego Zgromadzenia Przedstawicieli Towarzystwa ds. Walki z Otyłością podczas ObesityWeek 2016 w Nowym Orleanie.  

"Spożywanie posiłków w ściśle określonych ramach czasowych, bardziej rygorystycznych niż te, do których jesteśmy przyzwyczajeni, może ułatwić nam spalanie zbędnych kilogramów" powiedziała doktor Courtney Peterson, badaczka pracująca w Biomedycznym Centrum Badawczym Pennington. "Odkryliśmy, że spożywanie posiłków pomiędzy 8 rano a 14 popołudniu, po którym to okresie następuje 18-godzinna przerwa od konsumpcji jakiegokolwiek pożywienia, pozwala utrzymać poziom głodu na stabilnym poziomie na przestrzeni całego dnia - w przeciwieństwie do schematu zakładającego konsumpcję posiłków pomiędzy 8 rano a 8 wieczorem. Drugi z modeli stosuje znaczna większość Amerykanów."

 

Najnowsze badanie, sfinansowane z Grantu Badawczego TOS przyznanego w roku 2014 dowodzi, że spożywanie obiadu wcześniej niż mamy to w zwyczaju lub nawet całkowite unikanie tego posiłku może korzystnie wpłynąć na redukcję nadmiaru kilogramów. Ludzki organizm posiada własny cykl dobowy, natomiast metabolizm funkcjonuje w sposób optymalny zaraz po przebudzeniu. Z uwagi na ten fakt, przyjmowanie posiłków w porach zgodnych z opracowanym przez naukowców schematem może w pozytywny sposób wpłynąć na nasz stan zdrowia. Jest to pierwsze badanie eTRF przeprowadzone na ludziach – wcześniej testy tego typu prowadzono na szczurach, w przypadku których model eTRF umożliwił ograniczenie ilość tkanki tłuszczowej oraz ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych u zwierząt.  

 

W ramach opisywanego eksperymentu, doktor Peterson oraz jej współpracownicy poddali szczegółowej analizie stan zdrowia jedenastu kobiet oraz mężczyzn cierpiących na nadwagę. Testowano przede wszystkim funkcjonowanie ich metabolizmu przez cztery dni, kiedy to spożywali oni posiłki pomiędzy 8 a 14 (model eTRF) oraz cztery kolejne, gdy przyjmowali oni posiłki od 8 do 20 (typowy schemat żywieniowy Amerykanów). W ramach eksperymentu sprawdzono także wpływ modelu eTRF na ilość spalonych kalorii, tłuszczu oraz poziom apetytu. Celem minimalizacji ewentualnego subiektywnego charakteru badań, wszystkim respondentom przedstawiono schemat żywieniowy, przewidujący spożywanie identycznej ilości kalorii w określonych porach dnia oraz udział w testach laboratoryjnych pod nadzorem ekspertów. Badaczom udało się odkryć, że mimo iż model  eTRF nie wpłynął bezpośrednio na ilość spalonych przez respondentów kalorii, zauważalnie ograniczał on odczuwany na przestrzeni dnia głód oraz przyspieszał spalanie tłuszczu w czasie snu. Omawiany schemat poprawił także wydajność metaboliczną organizmu badanych, dzięki czemu ich ciało było w stanie szybciej przejść z fazy absorpcji węglowodanów do przetwarzania tłuszczów. W dalszym ciągu nie wiadomo jednak czy model eTRF faktycznie umożliwia redukcję masy ciała czy też wpływa on na poprawę ogólnego stanu zdrowia badanych.

 

"Przeprowadzony przez nas eksperyment wstępne potwierdza hipotezy sformułowane na drodze eksperymentów z modelami zwierzęcymi. Dowiódł on jednoznacznie, że czas spożywania posiłków może mieć istotny wpływ na metabolizm" stwierdził doktor Dale Schoeller, rzecznik Towarzystwa ds. Walki z Otyłością oraz emerytowany profesor Uniwersytetu Wisconsin. "Prowadzenie dalszych badań na tym polu pozwoli nam określić czy opracowany model uznać można za skuteczny w kwestii zapobiegania oraz leczenia otyłości."

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑