Metabolizm: Czym jest i czy można go kontrolować?

Dodaj do ulubionych

Czym jest metabolizm i czy można go kontrolować?

"Mam szybki metabolizm. Nie przestaję jeść, a i tak nie przybieram na wadze." Zapewne nie raz słyszeliśmy kogoś mówiącego podobne słowa i czuliśmy narastające w nas zdenerwowanie lub nawet zazdrość. Czym jednakże jest metabolizm i co możemy zrobić, aby przyspieszyć jego pracę? W dzisiejszym artykule odpowiemy na wiele istotnych pytań dotyczących matabolizmu.

 

Czym jest metabolizm?

Metabolizm nie tylko pozwala niektórym z nas zachować perfekcyjną sylwetkę – jest to swego rodzaju zbiór nieprzerwanie zachodzących procesów umożliwiających naszemu ciału prawidłowe funkcjonowanie. Nasz metabolizm działa bez przerwy, nawet kiedy śpimy.  
"Metabolizm uznać można za swego rodzaju silnik napędzający ciało i pozwalający mu pracować z zadowalającą wydajnością" powiedział Newhouse. "To właśnie dzięki niemu organizm jest w stanie wykorzystać pożywienie i składniki odżywcze, które mu na co dzień dostarczamy."
W przypadku niektórych osób silnik ten działa sprawniej niż u innych, na co wpływ ma nie tylko genetyka, ale także prowadzony styl życia. Mimo, że na pierwszą z tych kwestii nie mamy jakiegokolwiek wpływu, zawsze istnieje możliwość zmiany przyzwyczajeń, co pomoże nam przyspieszyć szybkość, z jaką organizm przetwarza dostarczane mu pożywienie.
 

Jak można usprawnić pracę metabolizmu?

Z uwagi na fakt, iż za bazową wydajność metabolizmu odpowiada genetyka, nie istnieje prosty sposób pozwalający na natychmiastowe przyspieszenie go. Aby przemiana materii zachodziła szybciej, konieczna może być niejednokrotnie całkowita reorganizacja naszych przyzwyczajeń.
"Na przemianę materii wpłynąć można wyłącznie do pewnego stopnia" przyznał Newhouse. "Metabolizm przyrównać można do ogniska – jeżeli zastosujemy lepszej jakości drewno i rozpałkę, będzie ono dawało więcej ciepła i szybciej nas rozgrzeje. Wiele zależy jednakże od dostarczonego paliwa"
Jeżeli pragniemy przyspieszyć metabolizm, zacząć powinniśmy od zmiany prowadzonego stylu życia. Wykonywanie ćwiczeń fizycznych, odpowiednie nawadnianie organizmu oraz spożywanie wysokiej jakości posiłków nie tylko poprawi ogólny stan naszego zdrowia, ale również przyspieszy przemianę materii.  
"Spożywanie znacznej ilości warzyw i regularny trening bez wątpienia poprawią wydajność naszego organizmu. Warto wiedzieć, iż mięśnie spalają więcej energii niż tłuszczu. Z uwagi na ten fakt wysiłek fizyczny prowadzi nie tylko do wzmacniania mięśni, ale także – w połączeniu z odpowiednim odżywianiem – determinuje jak sprawnie nasze ciało jest w stanie przetwarzać składniki odżywcze."
Poza treningami oraz jakościowym odżywianiem powinniśmy także pamiętać o najistotniejszym posiłku dnia: śniadaniu.  
"Wiele osób zapomina jak istotne jest śniadanie" stwierdził Newhouse. "Nasz organizm całą noc spędza bez pożywienia. Zaniedbywanie pierwszego posiłku dnia sprawić może, że sposób, w jaki funkcjonuje nasze ciało ulegnie zmianie– będzie ono bowiem starało się zatrzymać kalorie, nie dopuszczając tym samym do deficytu energetycznego."
 

Jakie czynniki spowalniają metabolizm?

Tak jak możliwe jest przyspieszenie metabolizmu, równie prawdopodobne jest jego spowolnienie. Niektóre z naszych nawyków sprawić mogą, że przemiana materii zachodzić będzie znacznie wolniej. Bardzo często stan taki związany jest z niewystarczającą ilością snu.  
Niewystarczający czas poświęcony na odpoczynek to już swego rodzaju plaga nawiedzająca Amerykę. Niemalże jedna trzecia dorosłych mieszkańców tego kraju śpi mniej niż zalecane 7-8 godzin dziennie. Wypoczynek jest nie tylko istotny dla naszego organizmu ale i ogólnego stanu zdrowia – długotrwałe zaniedbywanie wypoczynku doprowadzić może do chorób serca oraz cukrzycy.  
"Sen jest jednym z najistotniejszych elementów naszego życia, jednakże bardzo często go zaniedbujemy " przyznał Newhouse. "Nawet jeżeli zdrowo się odżywiamy i regularnie uprawiamy aktywność fizyczną, bez snu nasze ciało nie będzie w stanie pracować na najwyższych obrotach."
Mimo, iż niektóre przekąski odradzane są przez dietetyków z uwagi na ich niekorzystny wpływ na zdrowie, nie należy zapominać że odpowiednio dobrane przysmaki spożywane w ciągu dnia dostarczą nam energii pozwalającej sprawniej uczyć się, pracować i wypoczywać. Przysmaki, po które warto sięgać charakteryzować się powinny dużą zawartością białka, błonnika oraz węglowodanów przy jednoczesnej minimalnej ilości soli i sodu.  
"Jedzenie przekąsek nie musi spowalniać naszego metabolizmu – konieczne jest po prostu wybieranie właściwych produktów. Zaliczyć do nich można orzechy, warzywa i owoce, które to sprawią, że zgromadzone zapasy energetyczne wystarczą nam na dłużej, a ciało będzie miało czas przetwarzać składniki odżywcze."
Stres również może być pośrednim czynnikiem przekładającym się na sprawność metabolizmu. Osoby o dużym poziomie kortyzolu, hormonu stresu, mają tendencje do nadwagi, która to z kolei znacznie spowalnia szybkość pracy metabolizmu. Ograniczenie poziomu kortyzolu może bezpośrednio przełożyć się na lepszą przemianę materii i samopoczucie.  
 

Jak metabolizm zmienia się z czasem?

Możemy w to wierzyć lub nie, jednakże metabolizm – tak jak reszta naszego ciała – starzeje się wraz z naszym postępem w latach. Im starsi jesteśmy, tym istotniejsze stają się właściwa dieta i wysiłek fizyczny.
Kobiety w okresie menopauzy zauważyć mogą, że ich metabolizm raptownie spowolnił, przez co będą one miały trudności z utrzymaniem zadowalającej wagi, nawet stosując się do rygorystycznej diety. Na chwilę obecną przyczyna tego stanu nie jest znana,.  
"Istotne zmiany biologiczne rzadko zachodzą w przeciągu kilku chwil " podsumował Newhouse. "Jest to kwestia podejmowania niewielkich, codziennych wyborów, które to na dłuższą metę przyspieszyć lub spowolnić mogą nasz metabolizm."
Jeżeli jesteś zaniepokojony sposobem, w jaki metabolizm wpływa na twoje codzienne życie, skontaktuj się z dietetykiem lub ekspertem ds. odżywiania celem opracowania spersonalizowanego planu treningowo-żywieniowego.  

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑