Najlepsze i najtańsze sposoby na oczyszczanie organizmu oraz redukcję wagi

Dodaj do ulubionych

Najlepsze i najtańsze sposoby na oczyszczanie organizmu oraz redukcję wagi  

Wiele osób dbających o swoje zdrowie stosuje diety oczyszczające, zwane także detoksem. Ich zadaniem jest usunięcie z ciała toksyn oraz przyspieszenie redukcji wagi. Niemniej jednak, zgodnie z informacjami podanymi w artykule opublikowanym w grudniu 2015 w magazynie Journal of Human Nutrition and Dietetics, brakuje dowodów naukowych wskazujących jakoby detoks charakteryzował się wysoką skutecznością. Ciało pozbywa się bowiem toksyn we własnym zakresie, głównie dzięki wątrobie, nerkom oraz układowi pokarmowemu. Eksperci radzą aby wspomóc funkcjonowanie tych organów, a kosztowna dieta odchudzająca czy oczyszczająca okaże się niepotrzebna.  

Co wchodzi w skład diety oczyszczającej?

Osoby stosujące detoks zażywają duże ilości suplementów, ograniczają ilość spożywanych pokarmów oraz stosują regularne głodówki. Niejednokrotnie oczyszczając swoje ciało przyjmują one jedynie płyny, jednakże specjaliści zalecają wzbogacenie programu oczyszczającego o świeże owoce i warzyw. Eksperci są jednak zgodni, że wysoce istotne jest całkowite ograniczenie alkoholu, kofeiny, nikotyny, jak też mięsa oraz tłustych potraw. Stosowanymi typowo suplementami wspomagającymi oczyszczanie są: probiotyki, witaminy, minerały, antybiotyki, środki przeczyszczające oraz lewatywy.  Niektóre z nich, zwłaszcza suplementy proteinowo-witaminowe, mogą legitymować się relatywnie wysoką ceną. Prawidłowo przeprowadzony detoks składa się z trzech faz - okresu przygotowawczego, w którym to powoli usuwamy z diety produkty niepożądane, okresu oczyszczania właściwego oraz okresu końcowego, podczas którego stopniowo wracamy do standardowego planu żywieniowego. Wszystkie fazy powinny charakteryzować się podobną długością.

 

Środki oczyszczające, których należy unikać

Jak wynika z artykułu opublikowanego w magazynie Today's Dietitian w maju 2008 roku, powinno się unikać diet bazujących na spożywaniu produktów słonych i popijaniu ich słoną wodą, zakładających wykonywanie regularnych lewatyw oraz stosowanie dużych ilości ziołowych środków oczyszczających. Badania naukowe nie potwierdzają bowiem, że substancje te faktycznie usuwają z ciała toksyny. Co więcej – ich stosowanie wiązać się może z nieprzyjemnymi skutkami ubocznymi. Regularne przyjmowanie środków przeczyszczających celem utraty wagi może na przykład prowadzić do zaburzenia łaknienia. Dietetycy odradzają także stosowanie diet oczyszczających przez długi okres czasu  

 

Potencjalne ryzyko oczyszczania organizmu  

Detoks wiązać się może ze skutkami ubocznymi, takimi jak bole głowy, wahania nastroju, silne zmęczenie, katar, czy rozwolnienie. Pamiętajmy także, że diety oczyszczające dostarczają wyłącznie niewielkich ilości składników odżywczych, co prowadzić może do powstania ich niedoborów. Mogą one także negatywnie wpłynąć na naszą koncentrację z uwagi na brak kalorii czy składników odżywczych. Kobiety w ciąży, osoby o niskim poziomie cukru we krwi lub cukrzycy, dzieci oraz osoby zmagające się zaburzeniami łaknienia nie powinny ich pod żadnym pozorem stosować. Jeżeli dana dieta przewiduje stosowanie środków przeczyszczających, będące skutkiem ich zażywania rozwolnienie może doprowadzić do zaburzenia gospodarki mineralnej, odwodnienia, czy problemów trawiennych.  Długotrwałe oczyszczanie może także spowolnić metabolizm, co z kolei jeszcze bardziej utrudni nam redukcję wagi. Jest to przede wszystkim spowodowane faktem, iż programy tego typu są ubogie w kalorie, a wiele z nich nie przekracza progu 1000 kalorii dziennie. Rezultatem ich stosowania może być także utrata masy mięśniowej, głównie z uwagi na niską zawartość białka.  

 

Najbezpieczniejszy sposób redukcji wagi i oczyszczania organizmu  

Eksperci informują, że detoks oraz oczyszczanie organizmu nie przyczynią się do utraty wagi w ujęciu długoterminowym, zwłaszcza jeżeli po ich zakończeniu powrócimy do niezdrowej diety. O wiele korzystniejsze jest stopniowe zmienianie przyzwyczajeń żywieniowych. Wzbogaćmy nasz program żywieniowy o produkty pełnoziarniste, wodę mineralną, warzywa i owoce, a także zminimalizujmy ilość konsumowanych potraw przetworzonych. Ograniczmy cukier, sodę, kwasy nasycone oraz substancje takie jak kofeina czy alkohol. Warto także zwiększyć częstotliwość uprawiania aktywności fizycznej jednocześnie ograniczając ilość przyjmowanych z pokarmem kalorii. Ograniczenie spożywanych kalorii o 500 dziennie sprawi, że w tydzień schudniemy nawet pół kilograma. Co więcej, ćwiczenia umożliwią nam przekształcenie tkanki tłuszczowej w mięśniową. Korzystne zmiany trybu życia nie muszą być drowie - wystarczy sięgać po zdrowsze produkty i więcej się ruszać!

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑