Ocet jabłkowy na odchudzanie - Czy ocet jabłkowy wspomaga odchudzanie?

Dodaj do ulubionych

Ocet jabłkowy na odchudzanie - Ocet jabłkowy jest tradycyjnym ludowym remedium od dawna ceniony za swoje liczne właściwości prozdrowotne. Najnowsze badania pokazują przynajmniej trzy kwestie, w których tradycyjni znachorzy nie mylili się, przynajmniej jeśli chodzi o odchudzanie. Artykuł opublikowany w „Medscape Journal of Medicine” w 2006 roku stwierdza, że ocet jabłkowy może odgrywać ważną rolę w kontroli poziomu cukru we krwi oraz w zmniejszenie apetytu.Inne badania pokazują, że dzięki temu, że stymuluje wydzielanie insuliny, ocet może także wspomagać odchudzanieprzeciwdziałając odkładaniu się tłuszczu. 

Jeśli chcesz ograniczyć podjadanie między posiłkami, wypróbuj ocet jabłkowy. W ramach badań z 2005 roku opublikowanych w „European Journal of Clinical Nutrition”, naukowcy podawali dwunastu zdrowym uczestnikom chleb z małą, średnią lub dużą ilością octu, podczas gdy grupa kontrolna jadła zwykły chleb. Osoby spożywające ocet jabłkowy czuły się bardziej syte niż grupa kontrolna, a efekt ten był tym bardziej widoczny, im więcej octu przyjmowały. Chleb nasączony octem prawdopodobnie nie zostanie twoim ulubionym daniem, ale możesz spróbować pić do posiłku wodę z octem lub użyć go jako składnik dressingu do sałatki. Pamiętaj o tym, aby po spożyciu octu umyć zęby, ponieważ ma on niekorzystny wpływ na szkliwo. 

Dla osób z cukrzycą typu 2 lub w stanie przedcukrzycowym ocet jabłkowy może okazać się pomocny w ustabilizowaniu poziomu glukozy. Badania z 2007 roku opublikowane w „Diabetes Care” obejmowały grupę 11 osób ze zdiagnozowaną cukrzycą typu 2, które nie przyjmowały insuliny. Przez trzy kolejne doby każdego wieczora badani spożywali 2 łyżeczki octu jabłkowego lub wody z serem. Wyniki pokazały, że picie octu przed snem miało znaczący pozytywny wpływ na budzenie się, poszczenie i stężenie glukozy, nawet wśród osób, które w trakcie badania przyjmowały leki hipoglikemiczne. 

Dzięki temu, że ocet pomaga utrzymać stały poziom cukru we krwi, może on wspierać zapobieganie spadkom poziomu cukru, które powodują, że rzucamy się na najbliższe źródło węglowodanów, przez co poziom cukru z powrotem skacze w górę i cały cykl zaczyna się od nowa. W ramach badań z 2005 roku nad octem i sytością naukowcy oceniali także próbki krwi w celu ustalenia wpływu octu na poziomy glukozy i insuliny. U grupy spożywających ocet w małych i średnich ilościach zanotowano znacznie niższy poziom glukozy we krwi po 15 i 30 minutach, który był nadal zauważalny po 90 minutach dla grupy przyjmującej dużą dawkę octu. Analogicznie grupa o średniej dawce cieszyła się niższym poziomem insuliny po 15 minutach, a grupa o wysokiej dawce nawet po 30 minutach. 

Według badań z 2004 roku opublikowanych w „Diabetes Care” osoby insulinoodporne, które przed posiłkiem piły ocet i wodę, wykazywały znacznie podwyższony poziom wrażliwości na insulinę niż grupa kontrolna. Autorzy badań wyciągnęli wniosek, że skutki spożywania octu mogą być podobne do tych, jakie mają popularne leki na cukrzycę. Ze względu na związek między poziomem insuliny i odkładaniem się tłuszczu, wyniki te oczywiście popierają zastosowanie octu jako pożywienia spalającego tłuszcz. 

 Badania na zwierzętach dostarczają dalszych dowodów na odchudzające właściwości octu. Uczeni z Pakistanu mieszali ocet jabłkowy z jedzeniem podawanym szczurom chorym na cukrzycę i zdrowym. Wyniki ujawniły znacznie obniżony cholesterol LDL i podwyższony cholesterol HDL u zdrowych szczurów. Podobnie u szczurów cierpiących na cukrzycę, poziom trójglicerydów we krwi był znacznie niższy, a poziom cholesterolu HDL był podwyższony. W badaniach z 2009 roku, które zostały prowadzone na myszach, powiązano kwas octowy (główny składnik octu) ze zjawiskiem redukcji lipidów wątrobowych i zmniejszonym odkładaniem tłuszczu. 

Picie octu jabłkowego raczej nie przyczyni się do zauważalnego spadku wagi.

Zwolennicy octu jabłkowego jako składnika diety utrzymują, że wypicie niewielkiej ilości octu jabłkowego przed posiłkiem lub przyjmowanie octu jabłkowego w postaci suplementu diety pomaga ograniczyć apetyt oraz spalać tłuszcz. Opinie te mają jednak niewielkie poparcie naukowe.

Okazjonalne spożywanie octu jabłkowego jest, co prawda, bezpieczne dla większości osób, ale jest też mało prawdopodobne, że doprowadzi do utraty wagi – a może też prowadzić do innych problemów. Na przykład:

- Ocet jabłkowy jest mocno kwasowy. Pity często i w dużych ilościach może podrażniać gardło.

- Ocet jabłkowy w połączeniu z innymi suplementami i lekami, np moczopędnymi lub insuliną może mieć działanie niepożądane. Może to doprowadzić do obniżenia poziomu potasu.

Pamiętaj o tym, że nie istnieje magiczny środek na utratę wagi. Kluczem w odchudzaniu jest to, aby spalać więcej kalorii niż się przyjmuje. Wybieraj zdrową żywność – taką jak owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste i chude źródła białka – i zadbaj, aby w twoim rozkładzie dnia znalazł się czas na aktywność fizyczną.

Autor: Sanjay Bockman

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑