Opracowano urządzenie kontrolujące ilość spożywanych kalorii

Dodaj do ulubionych

Kontrola kalorii

Zastosowanie urządzenia kontrolującego wielkość spożywanych posiłków pozwala ograniczyć ilość przyjmowanych kalorii. Urządzenie pozwalające kontrolować ilość ugryzień produktu spożywczego ułatwia kontrolowanie masy ciała 

Opracowane przez ekspertów urządzenie pozwala w innowacyjny sposób zadbać o sylwetkę. Bazuje ono na analizie ilości kęsów pożywienia, pozwalając użytkownikowi określić jak dużą porcję posiłku spożył. Badacze z Uniwersytetu Clemson sprawdzili w jaki sposób wiedza ta wpłynie na respondentów oraz podjęli się określenia wydajności urządzenia w walce z otyłością. W ramach przeprowadzonego eksperymentu odkryto, że osoby świadome ilości kęsów spożywały mniejsze posiłki jednocześnie ograniczając ogólną ilość przyjmowanych kalorii. Wyniki eksperymentu opublikowano w magazynie Akademii Żywienia i Dietetyki. 

Badacze poprosili respondentów, aby spożyli oni posiłek w laboratorium. Podczas pierwszej fazy eksperymentu niektórych badanych wyposażono w urządzenie określające ilość kęsów. Posiłek podano respondentom losowo na dużym lub małym talerzu. Grupa, która otrzymała urządzenie spożyła znacznie mniejszą ilość posiłku niezależnie od wielkości talerza, jednakże osoby, którym posiłek podano na dużym naczyniu skonsumowały większą część posiłku niż respondenci, których danie znajdowało się na małym talerzu. Nie od dziś wiadomo bowiem, iż jedzenie z większych naczyń jest jedną z przyczyn otyłości. Mimo iż zastosowanie urządzenia pozwoliło ograniczyć ten problem, nie został on całkowicie usunięty.  

"Odkryliśmy, że zastosowanie miernika liczby kęsów ograniczyło ogólną ilość przyjmowanych posiłków. Wyniki są zgodne z obserwacjami przedstawionymi w dostępnej literaturze tematu, które to wskazują, iż otrzymując dodatkowe dane dotyczące ilości przyjmowanego pożywienia badani spożywają posiłki bardziej świadomie" wyjaśnił Phillip W. Jasper, doktorant z wydziału psychologii uniwersytetu Clemson. "Niemniej jednak, zastosowanie urządzenia nie eliminuje całkowicie ryzyka nadmiernego spożywania posiłków w przypadku występowania czynników zewnętrznych takich jak chociażby rozmiar talerza."

Podczas drugiego etapu badania respondentów poproszono, aby spróbowali spożyć posiłek biorąc najmniejszą możliwą (12) lub największą (22) ilość kęsów. Co ciekawe, obydwie grupy osiągnęły postawione przed nimi cele, jednakże przedstawiciele pierwszej z nich konsumowali większe ilości pożywienia jednorazowo, przez co ogólna ilość spożytego jedzenia u obydwu grup badanych była porównywalna. Fakt ten dowiódł występowania złożonej korelacji pomiędzy ilością kęsów a wartością energetyczną pożywienia. "Prawdopodobne jest, iż zaobserwowane zachowania kompensacyjne były celowe, jako że respondenci uważali, że narzucona im liczba 12. kęsów była zbyt niska" zauważył Jasper. "Innymi słowy, starając się nasycić jedzeniem jednocześnie nie przekraczając wartości granicznej, respondenci uznali, że konieczna jest konsumpcja większej niż standardowo ilości pożywienia."

Aby możliwe było stworzenie realistycznej uśrednionej liczby kęsów niewymagającej od respondentów brania zbyt dużych kęsów jedzenia, badacze zasugerowali respondentom pomoc w określeniu optymalnej ich ilości dla różnych rodzajów posiłków i przekąsek. Analizując typowe zachowania żywieniowe badanych, eksperci mogli określić indywidualną preferowaną liczbę kęsów mającą wartość niższą od średniej, która to pozwala przyjmować mniej pożywienia i jednocześnie nie brać zbyt dużych kęsów posiłku. "Możliwa jest redukcja ilości kęsów w sposób niemalże niezauważalny dla respondentów a jednocześnie gwarantujący ograniczenie ilość przyjmowanych z posiłkiem kalorii. W połączeniu z odpowiednią dietą, strategia taka może mieć korzystny wpływ na masę ciała osób stosujących opracowane przez nas urządzenie" dodał Jasper. 

"Samokontrola jest jedną z podstaw skutecznego odchudzania" 

Ograniczenie ilości kęsów pozwala uniknąć tak zwanego fenomenu “bezmyślnemu jedzeniu” a więc bezwiednego spożywania posiłków. Określając zalecaną ilość kęsów, użytkownicy będą w stanie w odpowiednim momencie odejść od stołu, jak również będą bardziej zaangażowani w proces spożywania posiłku. Obydwie kwestie są niezwykle istotne z punktu widzenia dietetyki. Pragniemy, aby ludzie przywiązywali większą uwagę do jedzenia." wyjaśnił Jasper.

Innowacyjne metody usprawniające dietę, w tym określanie liczby kęsów, mogą sprawić, że ludzie jeść będą mniej mając jednocześnie świadomość ilości przyjmowanych kalorii. Informacje o ilości kęsów przyswoić jest łatwiej od danych o wartości energetycznej danego produktu spożywczego. "Samokontrola jest jedną z podstaw skutecznego odchudzania" podsumował Jasper. "Informując użytkowników o liczbie kęsów, będących wskaźnikiem ilości przyjmowanych kalorii, informujemy ich także jak dużo powinni jeść. Mają oni jednocześnie świadomość ilości przyjmowanych kalorii i mogą je efektywniej spożytkować." 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑