Jak przyspieszyć metabolizm - 10 Skutecznych wskazówek

Dodaj do ulubionych

Jak przyspieszyć metabolizm to proste wystarczy przestrzegać kilku prostych wskazówek. Wiele osób walczących z nadwagą uważa przyspieszenie metabolizmu za świętego Graala na drodze do szczuplejszej figury. Jednakże warto uzmysłowić sobie, że szybkość spalania kalorii organizmu zależy od kilku czynników. Jedynie niewielka grupa ludzi może się cieszyć szybkim metabolizmem odziedziczonym po przodkach. Ponadto mężczyźni spalają więcej kalorii ogółem niż kobiety, nawet podczas odpoczynku. Co więcej u większości osób metabolizm stopniowo zwalnia po czterdziestce. Niestety nie mamy wpływu na wiek, płeć i genetykę, natomiast istnieją sposoby na przyspieszenie metabolizmu. Poniżej podajemy 10 wskazówek.

Jak przyspieszyć metabolizm - 10 Skutecznych wskazówek

 1. Zbuduj masę mięśniową

 Organizm ciągle spala kalorie, nawet gdy pozostaje w bezruchu. Poziom szybkości metabolizmu podczas odpoczynku jest znacznie wyższy u osób bardziej umięśnionych. Każdy kilogram tkanki mięśniowej zużywa ok. 13,5 kcal dziennie na własne potrzeby, podczas gdy tkanka tłuszczowa potrzebuje jedynie 5 kcal dziennie. Ta pozornie niewielka różnica może dać spore rezultaty w dłuższym okresie czasu. Ćwiczenia siłowe aktywują mięśnie w całym organizmie podnosząc średni dzienny poziom metabolizmu.

 2. Zwiększaj wysiłek fizyczny

Aerobik nie powoduje przyrostu masy mięśniowej, ale podkręca metabolizm przez godziny po ćwiczeniach. Kluczową kwestią jest zmuszenie się do wysiłku. Ćwiczenia o dużej intensywności oznaczają większy i dłuższy skok poziomu metabolizmu podczas odpoczynku niż ćwiczenia o małej lub średniej intensywności. Aby uzyskać najlepsze korzyści wypróbuj bardziej intensywne zajęcia lub dodaj krótkie, intensywne przebieżki w trakcie spaceru.

 3. Pij dużo wody

Organizm potrzebuje wody do przetwarzania kalorii. Nawet podczas niewielkiego odwodnienia metabolizm zwalnia. Wyniki jednego badania wskazują, że osoby dorosłe pijące 8-10 szklanek wody dziennie spalały więcej kalorii od tych, którzy pili jedynie 4 szklanki dziennie. Pij szklankę wody lub innego niesłodzonego napoju przed każdym posiłkiem i przekąską. Ponadto wybieraj na przekąski świeże owoce i warzywa o naturalnej zawartości wody zamiast precli czy chipsów.

 4. Czy warto pić napoje energetyczne?

Niektóre składniki napojów energetycznych mogą podkręcić metabolizm, np.: kofeina, która zwiększa ilość zużytej przez organizm energii. Niektóre napoje zawierają taurynę, aminokwas przyspieszający metabolizm i pomagający spalać tłuszcz. Niemniej jednak u niektórych osób napoje energetyczne powodują takie problemy, jak wysokie ciśnienie krwi, stany lękowe i problemy ze snem. The American Academy of Pediatrics nie zaleca ich spożycia przez dzieci i nastolatki.

 5. Inteligentne przekąski

Częstsze jedzenie mniejszych porcji pomaga zrzucić wagę. Jedzenie dużych dań w wielogodzinnych odstępach powoduje zwolnienie metabolizmu pomiędzy posiłkami. Mała przekąska co 3-4 godziny utrzymuje metabolizm w gotowości, przez co organizm spala więcej kalorii w ciągu dnia. Ponadto badania dowodzą, że osoby spożywające przekąski jedzą mniej podczas głównych posiłków.

 6. Przyprawiaj posiłki

Przyprawione jedzenie zawiera naturalne substancje chemiczne, które przerzucą metabolizm na wyższy bieg. Dodanie łyżeczki pokrojonej papryczki chili podkręca metabolizm. Efekty oczywiście jest krótkotrwały, ale spożywanie ostrzejszych potraw może oznaczać duże korzyści w długim okresie czasu. Dla szybszych efektów można przyprawić makaron, potrawy, chili i gulasze pestkami z czerwonej papryczki.

 

7. Doładuj się białkami

Organizm spala więcej kalorii podczas trawienia białek niż tłuszczów czy węglowodanów. Jako część zbilansowanej diety warto wymienić część węglowodanów na chude, bogate w białka posiłki. Dobrym źródłem białka jest chuda wołowina, indyk, ryby, kurczak, tofu, orzechy, fasolowate, jajka i niskotłuszczowy nabiał.

 

8. Skuś się na czarną kawę

Kawosze cieszą się dodatkową dawką energii i koncentracji. Kawa spożywana w umiarze to także krótkotrwały wzrost poziomu metabolizmu. Kofeina pomaga przezwyciężyć uczucie zmęczenia i zwiększyć wytrzymałość w trakcie ćwiczeń.

 

9. Doładuj się zieloną herbatą

Pijąc zieloną herbatę czy herbatę oolong czerpiemy korzyści z kofeiny i katechiny, substancji podkręcających metabolizm na kilka godzin. Badania wskazują, że spożywanie 2-4 filiżanek jednej z tych typów herbaty może sprawić, że organizm spali o 17% więcej kalorii w trakcie umiarkowanego, krótkotrwałego wysiłku fizycznego.

 

10. Unikaj intensywnych diet odchudzających

Intensywne diety odchudzające – w przypadku kobiet poniżej 1200 kalorii, dla mężczyzn poniżej 1800 kalorii – to bardzo kiepski pomysł dla osób chcących przyspieszyć swój metabolizm. I chociaż takie diety pomogą pozbyć się zbędnych kilogramów, wszystko to odbywa się kosztem prawidłowego odżywiania. A pamiętajmy, że takie diety to miecz obosieczny – powodują one utratę tkanki mięśniowej, co zwalnia metabolizm. Wynik ostateczny jest taki, że organizm spala mniej kalorii i przybiera szybciej na wadze niż przed zastosowaniem intensywnych diet odchudzających.

POLECAMY

Co jeść żeby schudnąć - TOP 11 dla jedzenia które pomoże Ci schudnąć!

Autor: Adam Nelson

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑